Beurzen
Duiken en springen in de speeltuin: de zandspringplank Dizzy van producent Nijha uit Lochem brengt de duikplank ook buiten het zwembad binnen bereik. De vinding was op de Recreatie Vakbeurs Hardenberg 2005 (30 november t/m 1 december) goed voor de Noviteiten Award van Pleisureworld. De recreatiebeurs trok een record aantal bezoekers van bijna zevenduizend.
De jury koos voor de zandspringplank omdat de Dizzy qua idee, ontwerp en uitvoering absoluut een uiterst kanshebbende innovatie is in de speeltoestellenbranche. De vakjury bestond uit Reinoud van Assendelft de Coningh van adviesbureau Van Assendelft & Partners, Max van Leeuwen van innovatiebureau Syntens en directeur Hans van Leeuwen van SLIMM Adviesbureau.Tweede werd het vijf meter hoge speeltoestel Summit van fabrikant Kompan uit Denemarken met een vestiging in Zaltbommel. De derde prijs was voor de trampoline Tattoo van Berg Toys uit Wekerom. Berg Toys voorzag het trampolinenet van een indeling waardoor punten zijn te halen en springers een wedstrijd kunnen spelen.Alle winnende inzendingen zijn te bekijken in het Noviteitenpaviljoen van de komende Recreatie Vakbeurs Gorinchem van 13 tot en met 15 december. Op die beurs wordt ook de publieksprijs bekend gemaakt van de Noviteiten Award 2005
InzendingenIn totaal zijn er zeventien inzendingen geweest door zestien ondernemingen die werkzaam zijn in de recreatie branche, en die als standhouder aanwezig waren op de Recreatie Vakbeurs Hardenberg. De criteria waarop inzendingen werden getoetst zijn nieuwheid, originaliteit en oorspronkelijkheid, de mate van uitwerking, de marktpotentie, de commerciële onderbouwing en de mate waarin met de noviteit wordt ingehaakt op trends.De meeste inzendingen betroffen innovaties van bestaande producten of diensten, zoals een verandering van samenstelling, vormgeving en toepassing. Ook waren onder de inzendingen enkele importproducten die al elders in de recreatie wereld hun waarde hebben bewezen. Opmerkelijk vond de jury het aantal inzendingen dat nog in ontwikkeling was, en dus nog niet als product of dienst op de markt terug te vinden is. Van de drie prijswinnaars verwacht de jury dat de nieuwe producten de komende maanden al hun weg zullen vinden naar nieuwe klanten.Een eervolle vermelding gaat naar Soios uit Maashees, die te laat was met de inzending van de Lightrider, een trein voor recreatief vervoer op bijvoorbeeld pretparken of strandboulevards. De trein scoort minder op marktpotentie en commerciële onderbouwing, maar is wat de jury betreft bijzonder vernieuwend met het oog op duurzaamheid.
De jury;Reinoud van Assendelft de Coningh is van Van Assendelft & Partners uit Nijmegen, adviesbureau voor leisure en cultuur. Het adviesbureau adviseert nationaal en internationaal spelers uit de sector op het gebied van conceptvorming, projectmanagement, marketing en onderzoek. Meer informatie op www.vanassendelftpartners.nlMax van Leeuwen is werkzaam bij Syntens, een organisatie met vestigingen in heel het land, die vindingrijke ondernemers ondersteunt bij het realiseren van innovaties. De veelal kosteloze ondersteuning wordt mogelijk gemaakt door het Ministerie van Economische Zaken.Meer informatie op www.syntens.nlHans van Leeuwen is directeur van SLIMM Adviesbureau. Dit bureau adviseert over sport, recreatie en toerisme vanuit een ervaring van 25 jaar in de recreatiebranche. SLIMM begeleidt ondernemers ontwikkelingen als projectplannen, thematisering, leveranciersselectie, kostenbesparing en ondersteuning van marketing en sales. Meer informatie op www.slimm.nl.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.