Beurzen

RAI en DB Schenker starten pilot duurzaam beurstransport

Pilot duurzaam beurstransport RAI en DB Schenker

Voor de op- en afbouw van Metstrade biedt DB Schenker exposanten de mogelijkheid om goederen af te leveren bij een overslagfaciliteit buiten Amsterdam. De goederen worden gegroepeerd en in een milieuvriendelijke Scania LNG-truck van en naar de RAI vervoerd. Hier worden goederen met elektrische heftrucks gelost en geladen.

Duurzaam beurstransport

Het gaat om een pilot van RAI Amsterdam en logistiek partner DB Schenker om te komen tot een meer duurzame manier van beurstransport. Metstrade, ’s werelds grootste vakbeurs voor de internationale pleziervaartindustrie, vindt plaats van 13 tot en met 15 november.

Logistieke footprint

Jules Broex, director Operations RAI Amsterdam: “Een groot obstakel voor Amsterdam is het toenemende verkeer in en om de stad. Deze toename heeft grote gevolgen voor bewoners, ondernemingen en het milieu. Als RAI Amsterdam willen we onze logistieke footprint verkleinen. Daarmee ontlasten we een deel van het verkeer rondom de RAI bij de op- en afbouw van grote evenementen en dragen we bij aan het verminderen van de CO₂-uitstoot in de stad.”

“Onlangs openden wij een nieuw bufferterrein in Westpoort om de verkeersstromen van en naar de RAI te reguleren. De pilot met DB Schenker, waarmee we efficiënt omgaan met het aan- en toeleveren van materiaal, is een logisch vervolg om deze verkeersstromen verder te reduceren. Met het inzetten van duurzame transportmiddelen verminderen we ook de impact op het milieu.”

Schenker Logistics Nederland

“Als logistiek partner organiseren we niet alleen logistieke activiteiten rondom de RAI, maar hebben we ook een verantwoordelijkheid naar de omgeving waarin we werken”, stelt Özkan Aksoy, verantwoordelijk voor Fairs National bij Schenker Logistics Nederland. “Samen met de RAI kijken we naar een verduurzaming van de logistieke processen.”

“Naast de inzet van elektrische heftrucks en een Scania LNG-truck met lagere emissie en stillere motor, speelt de overslagfaciliteit van 3.800 m² buiten Amsterdam een belangrijke rol. Toeleveranciers leveren hier hun materialen aan, waarna wij het materiaal tijdens verkeersluwe periodes met een maximale beladingsgraad bij de RAI aanleveren. En om de logistiek in de beurshallen in goede banen te leiden, bieden we tijdens de op- en afbouw een porter service aan met elektrische karretjes, waarmee de exposanten en goederen snel en efficiënt bij hun stand worden gebracht.”

Drieledig doel

Het doel van deze pilot is drieledig: het terugdringen van verkeersbewegingen in de directe omgeving van de RAI, het terugdringen van CO₂-uitstoot en het realiseren van een efficiënter op- en afbouwproces. Bij een positief resultaat wordt dit concept verder uitgerold bij andere beurzen en evenementen bij RAI Amsterdam.


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief