Conference Matters international
Tijdens de jaarlijkse Exhibition News Awards - de ‘Oscars van de live communicatie sector’ - is RAI Amsterdam wederom uitgeroepen tot Best International Venue. De jury prees vooral de ‘uitstekende groene prestaties’ en de ‘geweldige betrokkenheid bij de lokale gemeenschap’.
De prijs is een kroon op het werk van alle medewerkers van RAI Amsterdam die zich al jarenlang met hart en ziel voor sustainability in de breedste zin van het woord inzetten. Rientz Mulder, Executive Chef Food & Beverage, verantwoordelijk voor de catering tijdens congressen en evenementen, vertelt waarom eten en drinken een belangrijke rol spelen bij het verduurzamen van congressen: “In grote organisaties als de onze kun je met een bewuste keuze op eten en drinken een enorm verschil maken. In 2010 zijn we begonnen met Hartverwarmend Amsterdam, een project waarbij we zoveel mogelijk gebruik maken van lokale producenten en leveranciers met een meerwaarde voor de regio Amsterdam. Onlangs hebben we de duurzame mogelijkheden nog meer verscherpt door een volledig plant-based F& B assortiment aan te bieden. Bij enkele evenementen is het standaardmenu nu helemaal plantaardig. We merken dat steeds meer organisatoren hier naar vragen. Organisatoren die dat nog spannend vinden, proberen we te overtuigen. Soms is er maar weinig nodig om iemand over de streep te trekken. Met een plant-based F&B assortiment kun je bezoekers niet alleen fantastische gerechten voorschotelen, je verlaagt ook de CO2 footprint én je inspireert met een goed verhaal.”
“Organisers zijn vooral op zoek naar de combinatie van gezond, comfort en lekker”, vertelt Senior Productmanager F&B Jacqueline Felix. “Ze willen een aanbod met genoeg variatie die ook rekening houdt met dieetwensen. Daarnaast wordt de impact op de CO2 uitstoot steeds belangrijker. Per 1 januari 2024 is de nieuwe Single Use Plastic wetgeving in Nederland van kracht. Daarom zijn we nu een disposable vrije venue. Dranken worden geserveerd in hard cups en het eten in melamine bowls en plates. Dit heeft een enorme impact op de afvalstroom. De uitdaging waar we nu voor staan is bezoekers bewust maken dat ze de re-usables niet weggooien.”
Felix vertelt dat RAI Amsterdam het als haar taak ziet om organisatoren te ontzorgen. “We denken graag met de klant mee. We inventariseren de klantwens en vertalen dat naar een voorstel. Daarbij nemen we ze mee in ons Hartverwarmend-concept. Eten en drinken speelt een steeds belangrijkere rol in het succes van een evenement. Door onze jarenlange ervaring - RAI Amsterdam bestaat al meer dan honderd jaar - kost het ons geen enkele moeite om de wens van de klant, van klein tot megagroot, naar een passende food experience te vertalen.”
De laatste tien jaar is de innovatie in de veganistische keuken hard gegaan. RAI Amsterdam loopt daarin graag voorop. Mulder: “We worden niet meer heel warm van een hummus wrap. Ook imitatievlees gebruiken we liever niet. Er zijn zoveel andere manieren om een uitgebalanceerd gerecht op basis van groenten te maken. Denk aan stukjes paddenstoel voor de bite of een heerlijk krokant gebakken plak knolselderij als hamburger. Mensen die dat proeven zijn altijd aangenaam verrast. Een grote inspiratiebron voor ons is de Indiase keuken. Die is van oudsher grotendeels plantaardig, met ingrediënten als bonen, linzen en tofu. Het oog wil natuurlijk ook wat, daarom maken we de gerechten extra aantrekkelijk op. De kruiden en bloemen uit onze eigen verticale kas zijn daarbij een dankbaar ingrediënt.”
De keukenbrigade houdt de trends op cateringgebied nauwlettend in de gaten. Jacqueline Felix: “Wat opvalt is dat de vegetarische trend inmiddels is overgegaan op een vegan trend. Daarnaast is er ook steeds meer vraag naar glutenvrij. Onze plant-based assortiment is ook daarom een uitkomst; het past in vrijwel ieder dieet. Verder doen streetfood gerechten het erg goed, internationaal herkenbare gerechten die je gemakkelijk staand kunt eten. Evenementen bestaan grofweg uit drie dingen: het delen van content, netwerken en beleving. En eten ís beleving! Met de juiste ingrediënten en gerechten kunnen wij de beleving die de organisator wil creëren extra versterken.”
RAI Amsterdam heeft de laatste jaren ook veel initiatieven ontplooit om diverse lokale initiatieven te ondersteunen. “We hebben een uitgebreid maatschappelijk programma, waarbij we behoeften verbinden aan mogelijkheden die we binnen de RAI hebben”, vertelt MVO Manager Stephanie Mathas. “Zo organiseren we donatie programma’s, waarbij we overgebleven spullen, eten en drinken na evenementen aan lokale goede doelen schenken. Ook stellen we onze venue beschikbaar voor onder andere buurtinitiatieven. Met onze faciliteiten, mensen, expertise, events en ons netwerk proberen wij lokaal echt een verschil te maken.”
Ook op het gebied van diversiteit en inclusie maakt RAI Amsterdam flinke stappen. Op 8 maart, International Women’s Day, is het nieuwe Diversiteit en Inclusie Beleid officieel bekrachtigd. “Als medewerker ben ik erg trots dat dit onderwerp bij ons hoog op de agenda staat”, vertelt PR & Communicatie Manager Katelijn Wilhelmy. “Het is fijn dat de RAI een plek is waar iedereen zichzelf kan zijn, ongeacht leeftijd, gender, afkomst, religie of geaardheid. Natuurlijk is het makkelijk om zoiets te roepen, maar daar blijft het bij ons niet bij. Zo hebben we diversiteit & inclusie ambassadeurs, implementeren we binnenkort een zero tolerance-beleid op discriminatie en organiseren we diverse evenementen rond dit thema, zoals Leader Day 2024 en Diversity Week. Ook zullen de impact van onze activiteiten op bepaalde tijden meten. Op die manier zetten we ons in voor een toekomst die niet alleen voordelig is voor organisatoren en bezoekers, maar ook voor onze buren, medewerkers, belanghebbenden en voor de stad Amsterdam en haar inwoners. Samen maken we van de RAI een gastvrije en gezonde plek waar iedereen zich thuis voelt.”
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.