Beurzen
Met 123,3 miljoen euro omzet en een bedrijfsresultaat van 9,6 miljoen euro in 2017, heeft RAI Amsterdam de omzet en het resultaat van 2016 overtroffen. Dat is boven verwachting, omdat door het wegvallen van de AutoRAI en BedrijfsautoRAI de vooruitzichten gematigd positief waren.
Het bedrijfsresultaat van RAI Amsterdam kwam in 2017 uit op € 9,6 miljoen, ofwel 7,8 procent van de omzet (2016: € 9,4 miljoen, 7,9 procent van de omzet). De EBITDA kende in 2017 een hoogte van 24,0 en het nettoresultaat bedroeg € 5,3 miljoen (2016: € 5,0 miljoen).
Ruim 1,6 miljoen mensen bezochten de 443 evenementen die RAI Amsterdam in Amsterdam of in het buitenland organiseerde en/of faciliteerde. In 2017 vertoonden nagenoeg alle evenementen groei. De verwachting is dat deze lijn in 2018 kan worden voortgezet.
CEO Paul Riemens: “Naast de 73 internationale en 29 nationale beurzen en congressen, vonden er 48 voorstellingen en 293 overige evenementen plaats. Door sterke focus op acquisitie zijn diverse nieuwe evenementen aangetrokken, waardoor – in combinatie met groei van bestaande evenementen – de gemiste omzet van de AutoRAI en BedrijfsautoRAI in zijn geheel is gecompenseerd”.
De strategie van de RAI blijft gericht op het verhogen van de ‘waarde van ontmoeting’, met extra focus op op innovatie, zo valt in het RAI jaarverslag over 2017 te lezen. “Naast onze commerciële inspanningen hebben we veel tijd en energie gestoken in het vernieuwen van de structuur en cultuur van de RAI”, aldus Riemens. “Opgeteld moeten deze programma’s de klanttevredenheid verder verhogen en de innovatiekracht van de RAI versterken. Dit laatste is noodzakelijk om onze concurrentiepositie ook in de toekomst te behouden.”
De strategie en het bedrijfsmodel van RAI zijn gericht op het vinden van een gezond evenwicht tussen sociale (people), ecologische (planet) en economische (profit) waardecreatie. In 2017 is in kaart gebracht hoe diverse RAI-evenementen bijdragen aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Bij de programmering van evenementen wil de RAI sterk inzetten op het delen van duurzame content en stimuleren van duurzame innovatie.
Ook wil de RAI meer verbonden zijn met de stad en inwoners van Amsterdam. In de ruimtelijke toekomstvisie RAI 2030 zijn de initiatieven gebundeld om de uitstraling op en rond het Europaplein te verbeteren, het aantal logistieke bewegingen te verminderen en de verbinding met de stad te vergroten. In 2017 werd het volledig vernieuwde Strandzuid geopend. De opening van Noord/Zuidlijn komende zomer en het hotel Nhow Amsterdam RAI in 2019 zijn twee volgende mijlpalen in het traject.
Riemens: “De impact van de RAI is groot. Naast de economische waarde, creëren we werkgelegenheid voor 7.000 mensen en voegen met onze business kennis en innovatie aan de stad toe. Anderzijds zijn we een groot gebouw in Amsterdam Zuid. Voor mij is het essentieel om die maatschappelijke kosten en baten in balans te houden. Ik ga graag met partijen in gesprek om het ‘object RAI’ de komende jaren te transformeren tot een open ontmoetingsplaats. Een plek waar naast beurs- en congresbezoekers, ook buurtbewoners, lokale ondernemers, studenten, start ups en andere groepen graag zijn en elkaar makkelijk kunnen ontmoeten.”
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.