Congressen
In het Nederlandse congreslandschap is de regio Utrecht een vaste waarde. Voor de internationale markt is het nog een verborgen parel. Maar als meest competitieve regio van Europa zal daar snel verandering in komen. Ze zijn er trots op. Utrecht werd onlangs uitgeroepen tot meest competitieve regio van de Europese Unie. Onderzoekers vergeleken maar liefst 234 Europese regio’s op bijna 70 indicatoren.
Utrecht werd in deze Regional Competitiveness Index (RCI) – die eens in de drie jaar wordt gehouden – de grote winnaar en uitgeroepen tot ‘regio met de grootste concurrentiekracht’ vanwege de hoge scores op bijvoorbeeld opleidingsniveau en innovatie. En dat schept kansen om de internationale congresmarkt nog nadrukkelijker voor Utrecht te interesseren.
Het succes van de regio Utrecht komt mede door samenwerking op alle niveaus. Dat weten ze in de regio als geen ander. Dat was ook reden om de ‘regionale samenwerking zakelijk toerisme’ op te starten. Dit is een initiatief vanuit de Provincie Utrecht en wordt gefaciliteerd door Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug en Vallei, Woerden Marketing en Utrecht Convention Bureau, onderdeel van Utrecht Marketing. Met als doel om gezamenlijk Utrecht nog beter op de kaart te zetten als congresregio en zo zakelijk toerisme te stimuleren.
Monique André de la Porte, accountmanager van het Utrecht Convention Bureau en Maartje Drijvers, marketeer Business & Talent van Utrecht Marketing dragen hier hun steentje aan bij door partijen te verbinden. “Mede dankzij samenwerking tussen ondernemers en overheden hebben wij als regio veel te bieden”, zegt André de la Porte. “Maar de voorzieningen, locaties en bereikbaarheid zijn hier ook gewoon heel goed.”
Door middel van deze samenwerking vertellen ze de verhalen waarmee de regio op de kaart wordt gezet. Om toeristen te trekken, maar ook om de zakelijke markt te interesseren voor de regio. André de la Porte: “In Nederland is Utrecht bekend, maar internationaal zijn we nog een relatief onbekende parel.”
Utrecht richt zich met name op de gezonde samenleving, met gezonde mensen in een gezonde leefomgeving. Drijvers: “Utrecht is het kloppend hart van de gezonde samenleving. Wij hebben in deze regio veel kennis en kunde op gerelateerde thema’s. Van universitaire ziekenhuizen en opleidingen tot laboratoria en bedrijven. De kennis is hier en dat willen we uitdragen onder het thema ‘Utrecht, Heart of Health’.”
De healthcijfers zijn inderdaad indrukwekkend. In totaal is bijna een vijfde van alle banen in de regio Utrecht te vinden in de gezondheidssector, waarin ook meer dan tweeduizend bedrijven en honderd startups actief zijn. Vijftig procent van al het landelijke onderzoek in de medische wetenschap vindt in de regio Utrecht plaats. En dan hebben ze hier ook nog Utrecht Science Park, het grootste sciencepark van Nederland.
Maar ook het leven buiten de laboratoria, kantoren en schoolgebouwen wordt niet vergeten. Samen wordt er gewerkt aan een omgeving die model staat voor een toekomstig duurzaam, energiebewust en klimaatbewust leven.
Drijvers: “In Utrecht wordt net zoveel aandacht besteed aan inwoners en natuur, als aan de realiteit van een moderne stad. Dat totaalplaatje gecombineerd met de titel en de meest competitieve regio van Europa geeft de regio nieuwe mogelijkheden, ook internationaal op het gebied van health.”
De gezondheidssector waardeert dat, zegt André de la Porte: “Steeds meer health-congressen komen naar deze regio. Het aanbod aan locaties is oneindig. Veel mensen en bedrijven in de zorg zijn ook lid van internationale medische verenigingen. Wij zouden het mooi vinden als de reizende congressen, die vaak worden georganiseerd, ook hiernaartoe komen. Daar willen wij ook een rol in spelen.”
Drijvers knikt: “De regio Utrecht is divers. Hier vind je prachtige cultuur, erfgoed en natuur. Je wordt verrast in steden, dorpen en locaties. Elke regio in Utrecht heeft iets unieks te bieden. Van vergaderen in de bruisende historische stad en een meeting in het rustgevende groen op de Utrechtse Heuvelrug tot een netwerkborrel tussen de vliegtuigen. Daarbij is de bereikbaarheid heel goed. Binnen 30 minuten sta je met de trein vanaf Schiphol in het hart van de stad Utrecht, maar er gaan ook rechtstreekse verbindingen naar Zeist en Amersfoort.”
Voor organisatoren is het platform Venuefinder opgericht, waar alle locaties voor de congres- of eventorganisator snel en simpel te vinden en vergelijken zijn.
André de la Porte: “Die Venuefinder werkt heel goed en maakt ook duidelijk dat in deze regio de zakelijke locaties goed samenwerken. Dat is belangrijk omdat je samen sterker staat en we er allemaal belang bij hebben dat de regio Utrecht ook internationaal weer gevonden wordt.”
Enerzijds is de stad Utrecht een perfect decor voor een zakelijk event, maar ook de regio heeft veel te bieden. André de la Porte: “Ik merk dat veel buitenlandse MICE-planners open staan voor bijzondere locaties buiten de stad. Mooie voorbeelden van uiteenlopende locaties zijn bijvoorbeeld de Rijtuigenloods in Amersfoort of Kasteel Woerden. Twee totaal verschillende locaties, waar je een prachtig congres of event kunt organiseren. De Rijtuigenloods als industriële, moderne en grote locatie of de historische sfeer van Kasteel Woerden.”
Drijvers: “We proberen onze gasten te verleiden om er tijdens een verblijf op uit te trekken. Zit je in de stad, dan ga je fietsen op de Utrechtse Heuvelrug of varen op de Vecht. En zit je in de regio, dan bezoek je de stad voor een conference diner in een museum met een rondvaart. Je kunt hier fantastische combinaties maken.”
André de la Porte: “Dat maakt ons verhaal ook zo leuk. Utrecht is klein genoeg om karakteristiek te blijven, maar groot genoeg om in de metropolendans mee te doen. Utrecht is de region to be discovered!”
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.