Congressen
Toen hybride events hoogtij vierden, werd ook de hype rond de metaverse flink aangewakkerd. Onmiskenbaar een belangrijke digitale trend, maar gaat het ook de eventbranche fundamenteel veranderen? Volgens Gartner zal één op de tien openbare evenementen vanaf 2028 deelname aan de metaverse bieden. Daarom vraagt Conference Matters aan het Postillion Panel: hoe ‘meta’ worden zakelijke meetings nou écht?
“Het gaat er niet om wat de metaverse ís, het gaat erom wat de metaverse kan betekenen voor jouw bedrijf of product en op welke manier je als merk binnen de metaverse waarde kan creëren voor de consument. Gaming en fashion zijn wellicht de eerste sectoren waar je qua toepassing aan denkt, maar de metaverse kan ook echt iets gaan betekenen voor healthcare, onderwijs en de werkvloer. Of de metaverse zich leent voor de evenementenbranche? Ja en nee. Het past daar zeker bij, maar alles draait om de executie. Hoe voer je het uit?
De customer experience is nog wat beperkt. Het heeft nog tijd en computerkracht nodig om echt een toegankelijke wereld te worden. Decentraland is een voorbeeld van een virtuele wereld. Het ziet er tof uit, maar er is nog niet veel publiek. Bij Fortnite en Minecraft is dat wel anders, al zijn dat vooral tieners. Maar vergis je niet: er is ook Fortnite Creative, speciaal voor designers. Het is veelzeggend dat een groot bedrijf als Microsoft al een eigen virtuele omgeving heeft opgezet (Mesh), die kan dienen als meer interactieve vervanger van Teams, met een veel intensere beleving.”
“De metaverse in de congresbranche is voor mij toekomstmuziek die we langzaam meer gaan horen. Voor congreslocaties is het al steeds normaler om met augmented reality een heel precies beeld te kunnen geven van de look & feel van een zaal of beursvloer. In coronatijd heb ook ik natuurlijk deelgenomen aan virtual network events, waar je als een ‘MICE-avatar’ door een virtuele ruimte bewoog om prospects en relaties te ontmoeten. Het ‘Commodore 64’-gehalte is nog wel wat aan de hoge kant. Net als bij hybride events geldt ook hier: het moet beter. De metaverse zal zeker zijn plaats vinden bij congressen en events. Ik zie dit nog wel echt als een toevoeging. Voor onze business is het nog steeds van belang om elkaar in de ogen aan te kijken om echt de connectie te kunnen maken met een congresdeelnemer of klant. Hoe creëer je immers onderling vertrouwen met een pop zonder benen?”
“De metaverse is nog altijd tot op zekere hoogte een abstractie. Dat maakt het een lastig maar ook interessant onderwerp. Opdrachtgevers vragen hun evenementenbureaus in toenemende mate om mee te denken over het creëren van een virtuele of digitale wereld in aanvulling op een live-event. Wie een nieuwe sportschoen lanceert, wil daar ook steeds vaker een virtuele wereld voor optuigen. Virtual Reality en gamification zijn technieken en ontwikkelingen die al gestaag hun intrede doen. Grote merken, bijvoorbeeld in automotive en sport, lopen hierin voorop. Denk aan hippe sneakers die je meteen aan je voet kunt zien of de lancering van een nieuwe auto die eigenlijk nog niet van de fabrieksband is gerold. Vroeger gebeurde dat op de AutoRAI, maar tijden veranderen. Als het publiek de presentatie van producten anders beleeft, moet je daar als branche in meebewegen.”
Postillion Panel is de nieuwe naam van het expertpanel van vakblad Conference Matters. De redactie produceert deze rondvraag in samenwerking met Postillion Hotels.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.