Beurzen

Standactiviteiten: Op een prettige manier optimale contactkansen

Standactiviteiten op een beurs voor optimale contactkansen © http://www.istockphoto.com/nl/portfolio/RichLegg

Goede standactiviteiten brengen een product tot leven en reiken de toeschouwer overtuigende argumenten aan, die focussen op gebruikersvoordelen. Het is tegelijk een unieke gelegenheid om bezoekers op een prettige manier in interactie te laten treden met het product en een slimme manier om de contactkansen van jouw standteam te optimaliseren. Houd met onderstaande aspecten rekening en de standactiviteit wordt geheid een voltreffer.

Vormvereisten

Een goede standpresentatie duurt maximaal zeven minuten. In die tijd moet je volgens een vast scenario (zie verder) uitleggen wat het product doet en hoe de bezoeker/toeschouwer daar beter van wordt, wie het bedrijf is en waarom dit bedrijf de beste aanbieder van deze oplossing is. De standactiviteiten met de meeste impact maken gebruik van humor en emoties en proberen de toeschouwer actief bij de demonstratie te betrekken. Fysieke interactie komt immers de herinneringswaarde ten goede.

Inplanting

Brief de standontwerper uitvoerig over wat je straks precies wilt gaan doen. Komen er machines bij kijken? Maken die lawaai? Moet er een veiligheidsperimeter voorzien worden? Moeten er gassen afgevoerd worden? Is er elektriciteit of perslucht voor nodig? Idealiter wordt de demonstratie in de buitenste schil van de stand ingeplant op enkele meters van de rand, zodat bezoeker zowel op de stand als van in het gangpad de demonstratie kunnen volgen. Geef aan hoeveel vrije ruimte je nodig hebt om spullen aan en af te voeren. Zorg dat toeschouwers onmiddellijk na de demonstratie makkelijk opgevangen kunnen worden.

Promotie

Grosso modo blijven op de stand twee soorten bezoekers bij de demonstratie staan: zij die al een week voordien dachten ‘Dat wil ik echt met mijn eigen ogen zien!’ en zij die tijdens het langslopen dachten ‘Effe kijken wat daar gebeurt’. Om die eerste categorie – de meest interessante wellicht – maximaal te bereiken moet je vooraf over de standactiviteiten communiceren. Handig is het wanneer je bezoekers vooraf ook de mogelijkheid biedt om voor een sessie te reserveren. Je geeft er de prospect wat extra aandacht mee – een VIP-gevoeltje – en mocht hij of zij om een of andere reden toch niet komen opdagen, dan heb je toch de contactgegevens van een categorie A prospect.

Scenario

Leg de inhoud van de demonstratie schriftelijk vast in een scenario. Beschrijf wat de boodschap moet zijn en hoe de demonstratie die boodschap overdraagt met woorden (het commentaar door de demonstrateur) en beelden (wat er te zien is). Weef rond de inhoud een verhaal, met een dramatische opbouw (expositie-crisis-climax-resolutie). Zorg dat het verhaal inhoudelijk aansluit bij de leefwereld van de beoogde doelgroep en probeer toeschouwers actief in de opbouw te betrekken. Uit veiligheidsoverwegingen is het niet altijd mogelijk mensen dingen zelf te laten doen; in dat geval zoek je vooral verbale interactie.

Belichting

Standactiviteiten zijn levend(ig)e eye-catchers. Naast een goede positionering ten opzichte van de dominante looprichting is ook een goede verlichting essentieel. Bezoekers moeten van ver aangetrokken worden door het felle licht. Bovendien nodigt een goed uitgelichte demonstratie uit om foto’s te maken. Zeker wanneer de demonstratie een zekere spektakelwaarde heeft en druk gedeeld wordt op sociale media, kan het hefboomeffect de toeloop naar de stand naar een hoger niveau tillen.

Geluid

Vrijwel altijd is voor een live demonstratie geluidsversterking nodig. Het algemene geluidsniveau op een druk bezochte beurs kan behoorlijk hoog oplopen en zonder geluidsversterking komt de stem van een individu niet boven dat niveau uit. Met handenvrije dasspeldmicrofoon zorg je ervoor dat de demonstrateur ook vanop de achterste rij goed hoorbaar is. De versterker kun je ook gebruiken om een herkenningswijsje af te spelen waarmee de demonstratie aangekondigd wordt

Assistentie

De demonstrateur of demonstratrice moet een klein beetje goddelijke allures hebben. Hij of zij is min of meer alwetend, al wat hij of zij uitvoert, lukt en hij of zij heeft een antwoord op elke vraag die uit het publiek komt. Om die gezagspositie te vrijwaren is het goed dat de demonstrateur geassisteerd wordt; de assistent brengt de demozone in gereedheid, brengt spullen aan, houdt de demozone netjes, deelt brochures uit, enzovoorts. Waar de samenstelling van het bezoekerspubliek dat vergt, kan de assistent tegelijk ook als tolk fungeren.

Nazorg

De opzet van een standactiviteit is tweeledig: enerzijds wil je aan zoveel mogelijk relevante bezoekers een boodschap aanreiken; anderzijds heeft de demonstratie ook als bedoeling langslopende bezoekers even te doen halthouden, zodat jouw standteam met hen in interactie kan treden. Zorg dat tegen het einde van de demonstratie de standmedewerkers strategisch opgesteld staan, zodat ze een maximaal aantal bezoekers kunnen opvangen. Oefen vooraf met het hele team enkele sterke openingsvragen.

Trofee

Ook de professional die geconcentreerd de demonstratie volgt, draagt in zich nog sporen van een jager-verzamelaar. Als je de toeschouwer een tastbare souvenir van de demonstratie kan aanbieden, versterk je de herinneringswaarde van de demonstratie. De souvenir brengt de standactiviteit in herinnering en dus ook de gebruikersvoordelen die tijdens de demo in de verf gezet werden.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_modal_text_link name=”beursdemonstratie_dienstensector” class=”” id=””]

En voor de dienstensector? >

[/fusion_modal_text_link]

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_modal name=”beursdemonstratie_dienstensector” title=”En voor de dienstensector…?” size=”small” background=”” border_color=”#e30613″ show_footer=”yes” class=”” id=””]Zelfs in een dienstencontext kunnen standactiviteiten een nuttig hulpmiddel zijn. Het meest navrante voorbeeld is wellicht de al enkele jaren oude case van Belgische spelers uit de sector zakelijk toerisme op de vakbeurs EIBTM. Op één flank van de groepsstand posteerden ze een gereputeerde chocolatier die live pralines maakte. Voor de deelnemers aan het paviljoen een uitstekende gelegenheid om een gesprek aan te gaan met de openingsvraag ‘Welke (kwaliteits)producten associeert u met België?’ Omdat de hele beurshal naar chocolade rook, volgden heel wat bezoekers hun neus. De bezoekers die de demo hadden meegemaakt, wisten nu eindelijk hoe die Belgische pralines gemaakt worden. En ze konden naar huis met een mini-doosje met drie pralines én een sterk verhaal. [/fusion_modal][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief