Festivals, Brand events

‘Onze clubs dienen als levendige hubs voor onze lokale communities’

Mathieu Spencer - CMO van Lynk & Co

Bij Lynk & Co staat livecommunicatie voorop. In elf Europese steden opende het automerk clubs om een lokale community te creëren. CMO Mathieu Spencer over het ‘Lynk & Co’-gevoel.

Wat krijgt een member bij een lidmaatschap van Lynk & Co?

“Leden kunnen op flexibele wijze toegang krijgen tot een auto – op maandelijkse basis, lenen, leasen of kopen – en deze delen met vrienden, familie en de Lynk & Co-gemeenschap. Als merk staan wij voor flexibiliteit en streven we ernaar mobiliteit te verbeteren."

"Door een verscheidenheid aan mobiliteitsoplossingen aan te bieden, versterken we onze commitment om diverse opties te bieden die tegemoetkomen aan de wensen van de consument.”

Wat is die lifestyle die jullie willen uitstralen?

“Wij zijn niet alleen een autobedrijf, maar wij zijn ook toegewijd aan het creëren van een betere toekomst voor mobiliteit. Onze focus ligt op het eenvoudiger en duurzamer maken van transport, wat een belangrijk onderdeel is van een betere toekomst. We willen dat onze leden een lifestyle ervaren die niet alleen draait om het bezitten van een voertuig. Het gaat er ook om dat ze deel uitmaken van een community die staat voor innovatie en duurzaamheid.”

Het draait dus niet zozeer om het automerk, maar veel meer om het gemeenschapsgevoel?

“Ja, de missie van Lynk & Co is om tegemoet te komen aan de veranderende behoeften van een nieuwe generatie wereldwijd verbonden consumenten. De macht ligt in de handen van de community: jij bepaalt wanneer je een auto nodig hebt, hoe vaak je hem nodig hebt en of je hem wilt delen of kopen.”

Belangrijk onderdeel van de marketingstrategie zijn de events die in jullie eigen clubs worden georganiseerd.

“We organiseren allerlei evenementen in samenwerking met verschillende lokale partners. Van yogasessies en kunsttentoonstellingen tot workshops en paneldiscussies. Onze clubs dienen als levendige hubs die onze lokale communities inspireren en informeren. Elk evenement is een unieke samenwerking met gelijkgestemde partners en moet een omgeving bevorderen die verrijkend en inclusief is.’

Wat bedoel je met gelijkgestemde partners?

“Bijna alle merken waarmee we samenwerken, hebben net als wij duurzaamheid als een van hun kernwaarden.” 

Hoe vertaal je dat dan concreet in een event?

“Onze evenementen zijn er voor iedereen. Het gaat erom de community samen te brengen en samen te werken met lokale merken die dezelfde waarden hebben als wij. Onlangs organiseerden we bijvoorbeeld een Doggy Café in onze club in Amsterdam, waar mensen hun honden meebrachten voor een 'dog-ocino'. Een ander voorbeeld is een reeks yogasessies in samenwerking met Zenzimat, een merk dat duurzame yoga kleding maakt.”

Maar het kan ook een dance event zijn, zoals recent rond ADE. Want die doelgroepen komen overeen?

“Ja, we zijn recent een partnerschap aangegaan met het Amsterdam Dance Event en Armada Music, waarbij we in onze club in Amsterdam een exclusieve dj-ervaring aanboden met experts als Armin van Buuren en Eelke Kleijn. Deze succesvolle samenwerking is een uitstekend voorbeeld van hoe we kwalitatieve ervaringen en gedeelde waarden tot leven brengen in entertainment.”

Wanneer is een event geslaagd?

“Een evenement is succesvol wanneer mensen naderhand met elkaar in contact komen, wanneer mensen terugkomen naar andere evenementen, of onze club bezoeken om een kopje koffie te drinken. Ook zijn de verschillende gelijkgestemde merken waarmee we samenwerken in onze clubs heel belangrijk. Daarmee versterken we elkaar in wat we willen uitdragen."

Een andere kernwaarde is inclusie en diversiteit. Hoe is dat terug te zien bij de evenementen?

“Onze clubs zijn een fysieke representatie van waar we als merk voor staan: inclusief, divers, gastvrij en leuk. Daarbij is dan ook iedereen welkom, leden of niet-leden. We streven ernaar een inclusieve omgeving te creëren waar we een positieve impact kunnen hebben op individuen en de samenleving. En niet alleen met consumenten, dit geldt ook voor onze medewerkers en belanghebbenden. We hebben uitgebreide doelstellingen voor gendergelijkheid vastgesteld en bieden ondersteunende programma's voor onze medewerkers.”

Hoe verloopt het clubleven rond Lynk & Co in de hoofdstad? Is er al een scene ontstaan?

“We kunnen echt zeggen dat er in Amsterdam een inclusieve community is ontstaan in onze club. De Amsterdamse hub is niet alleen een plek waar mensen productief kunnen zijn, maar ook een ruimte waar ze een gevoel van gastvrijheid kunnen ervaren. Dat vertaalt zich in goede koffie of in het deelnemen aan leuke evenementen.”

Zijn er al plannen om meer clubs te openen in Europese steden in de nabije toekomst?

“Op dit moment hebben we elf clubs in heel Europa. In 2024 breiden we uit naar Madrid. In plaats van overal clubs te hebben, kiezen we ervoor om key markten te selecteren om daar een lokale community op te bouwen. Ons doel is kwaliteit boven kwantiteit. We willen ervoor zorgen dat elke club een betekenisvol onderdeel wordt van een locatie, om mensen met elkaar te verbinden.”


Mathieu Spencer, CMO Lynk & Co 

De uit Nieuw-Zeeland afkomstige Mathieu Spencer is Chief Marketing Officer bij Lynk & Co sinds 2022. Hij had de afgelopen 20 jaar wereldwijde functies bij fintechbedrijven en creatieve en digitale bureaus. Spencer werkte daar voor automerken als BMW, Volkswagen en Ford. Hij heeft een Bachelor of Commerce in Marketing en Marketing en Management aan de Universiteit van Canterbury en een MBA in Bedrijfskunde aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit.


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief