Congressen
Het woord ‘generatiekloof’ is definitief een term uit het verleden. Dat bleek in elk geval voor de eventprofessionals op een gezamenlijke bijeenkomst van het Genootschap voor Eventmanagers en haar jongere afdeling G14. ‘We hebben elkaar nodig’.
Bij aanvang van het evenement, in DeFabrique in Utrecht werd een zekere gescheidenheid gesimuleerd. De leden van het Genootschap en van G14 werden apart ontvangen en tussen de twee ruimtes stond een hek waar de deelnemers vragen konden ophangen voor de andere generatie. Ook was er een debat tussen de leiders van het Genootschap voor Eventmanagers, Leon Kruitwagen en van G14, Dirk Prijs. Verder intensief speed daten en gezellige discussies binnen groepjes in huiskamersfeer. Verschillen tussen jongere en oudere event professionals werden veel besproken. Sybren Ophof, commercieel directeur van DeFabrique benadrukte dat de generaties elkaar nodig hebben. ‘Als je iets met social media wil, moet je dat gewoon een jongere laten doen of in elk geval erbij betrekken. De jonge generatie is opgegroeid met social media. Ook al zou ik me er nog zo in verdiepen; ik zal er nooit zo bedreven in raken omdat het er niet vanaf mijn jeugd in zit.’
De deelnemers waren het vrijwel allemaal eens over de verschillen tussen de generaties en dat je elkaar daarbij juist nodig hebt. De jongeren zijn wat sneller en onbevangener. De ouderen zijn sterk vanwege de kennis en ervaring. Vaak hebben ouderen wat meer overzicht en kunnen tot geweldige ideeën komen als ze een kwestie even rustig laten bezinken. Als ouderen met jongeren samenwerken, krijg je de mooiste events, zo luidde de eenduidige conclusie. Zo schijnbaar gescheiden de generaties aan het begin van het event leken, er ontstond al snel een sfeer van gebroederlijke verbondenheid.
Ook algemene vakvraagstukken werden besproken. Zo is de scheiding tussen werk en privé een probleem waar veel eventprofessionals tegen aan lopen. ‘s Avonds vaak van huis of tot ‘s avonds laat achter de laptop. Leon Kruitwagen zegt daarover: ‘Je moet ‘s avonds na 20 uur en in het weekend gewoon geen zakelijke mail lezen en schrijven. Anders blijf je altijd bezig en kom je nooit tot rust. Er zijn grenzen.’
Een andere vraag is hoe je kunt opvallen tijdens een pitch. Soms zijn er allemaal geweldige ideeën en op een bijzondere manier uitgewerkt met prachtige presentaties. Hoe kun je je nog onderscheiden? Een aanwezige opdrachtgever zei dat regelmatig mee te maken: ‘Het hangt dan ook af van de persoonlijke klik. De gunfactor is enorm belangrijk. Je moet immers wel vrij intensief en soms ook langdurig met iemand optrekken. En dan is het fijn als je het ook gezellig hebt samen.’
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.