Festivals

Onderzoek: 44 procent muziekfans koopt minder tickets voor festivals

Festivals_afgelast

44% van de muziekfans heeft nu minder geld over voor het bezoeken van een festival. Dat blijkt uit een Brits onderzoek van Pirate.com, een internationaal netwerk van muziekstudio's, onder 1.700 respondenten. Die werden ondervraagd over hun festivalplannen voor dit jaar.

Minder festivals

Eerder dit jaar waarschuwde de Association of Independent Festivals (AIF) al dat er door stijgende kosten en onvoldoende kaartverkoop festivals dreigden te verdwijnen. Het onderzoek van Pirate.com bevestigt dit. 

Torenhoge prijzen

Volgens het rapport zullen muziekliefhebbers minder festivals bezoeken, maar blijft de vraag wel groot. Ondanks de neergang kocht 47 procent van de respondenten dit jaar nog kaartjes voor ten minste twee festivals. 10 Procent bezocht er vier of meer. Maar meer dan een kwart van de regelmatige festivalgangers ziet er dit jaar vanaf, waarschijnlijk als gevolg van de torenhoge ticketprijzen. Tickets voor bijvoorbeeld Glastonbury kostten bijvoorbeeld 355 pond, een record. Bijna de helft van de ondervraagden zegt niet meer dan 200 pond te willen betalen.

Overheidssteun

'Er is een sterke cultuur onder muzikanten en muziekfans om de acts, promotors en podia waar ze van houden op allerlei manieren te steunen. Maar met de huidige ticketprijzen kan de scene het festivalcircuit niet alleen in stand houden. Overheidssteun is nu essentieel', zegt David Borrie, de CEO van Pirate.com.

Problemen voor nieuwe festivals

Van de respondenten zegt 30 procent dat ze hun favoriete festivals trouw blijven. Deze trend maakt het steeds moeilijker voor nieuwere festivals om tickets te verkopen tegen onvermijdelijk stijgende prijzen. 

Ook in Nederland

In Nederland zijn dit jaar zo'n zestig festivals afgelast om dezelfde reden: stijgende prijzen. Ook toenemende regelgeving is een probleem.

Bron: Festival Insights.


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief