Congressen

Hoe Jaarbeurs inzet op duurzaamheid en technologie

Duurzaamheid zou een vereiste moeten zijn in plaats van een extra aandachtspunt, zegt Anke Verstraten (26), accountmanager van Jaarbeurs Utrecht. Tegelijkertijd willen organisators niet één keer pieken, maar het hele jaar door, stelt zij. Ze is geïnterviewd voor de talentenspecial Nxt Gen Live.

Merk je veranderende wensen bij jullie klanten?

“Het valt me op dat organisatoren niet op één moment willen pieken, maar het hele jaar door contact met klanten willen behouden”, zegt Anke Verstraten. “Het is bijvoorbeeld populair om sprekers tijdens een event extra content op te laten nemen en die beelden op een later moment te delen. Daarnaast willen zij op de dag zelf op een snelle manier informatie verwerken en delen met hun publiek. Slimme technologie draagt hieraan bij. Bij ons uit zich dit onder andere in de Jaarbeurs Live-app die we hebben geïntroduceerd. Ook worden digitale schermen op een slimme manier ingezet. Niet alleen om berichten te delen met bezoekers, ook voor advertenties die passen bij de doelgroep. De technologie wordt dus zowel informatief als commercieel ingezet.”

Hoe verwacht je dat deze ontwikkeling zich doorzet?

“Met de app kunnen we al veel dingen oppakken – zoals ticketverkoop, informatie over bereikbaarheid en parkeergelegenheid, maar ook om mensen richting bepaalde exposanten te sturen op een beurs. Op dit vlak liggen nog veel kansen. Tegelijkertijd doen we ook steeds meer virtuele rondleidingen. Organisatoren willen uiteraard fysiek de ruimtes zien en kennis met ons maken, maar in het voortraject kunnen ze al virtueel door alle ruimtes ‘lopen’. Dat geeft een goed beeld van onze locatie en is een duurzame oplossing.”

Wat zou je oudere collega’s mee willen geven namens jouw generatie?

“Daarin ligt voor mij de focus vooral op snelheid. Onze generatie ontvangt en verwerkt enorm veel informatie op één dag. Mede door social media zijn we daaraan gewend geraakt. Je wilt snel schakelen en stappen maken. Dus is het belangrijk om daar op in te spelen.”

Wat is jouw belangrijkste les geweest van collega’s?

“Ook dat gaat over snelheid. Juist het feit dat je niet té snel moet willen gaan. Je kunt meerwaarde leveren als je je klant, de bezoeker en de inhoud echt goed kent: wie zit in de zaal? Wat wil je bereiken? Welk gevoel wil je ze geven? En wat heeft een organisator daarvoor nodig van ons? Het is belangrijk om voldoende tijd te nemen om stil te staan bij het gezamenlijke doel.”

Waar heb jij behoefte aan in je werk?

“Dat ik mezelf persoonlijk kan ontwikkelen en een echte bijdrage kan leveren. Het is belangrijk om successen en een bepaalde betrokkenheid met elkaar te delen. Plus zorgen dat er ook buiten werk om tijd is voor leuke activiteiten met collega’s. Werken bij Jaarbeurs voelt voor mij als een vriendengroep.”

Waar zou meer aandacht voor mogen zijn in de branche?

Duurzaamheid. Tegenwoordig moet dit een vereiste zijn in plaats van een extra aandachtspunt. Events zouden een positieve impact moeten hebben op de aarde. Daar kun je als locatie veel aan doen en hier zijn wij dan ook heel actief mee bezig.”

Hoe maak je dat praktisch?

“In onze directie hebben we een Chief Sustainability Officer, iemand die zich puur en alleen op duurzaamheid richt. En we hebben een ‘Green Team’, bestaande uit medewerkers vanuit alle verschillende afdelingen die samen nadenken over hoe ze duurzaamheid steeds meer een plek kunnen geven in hun deel van de operatie en hoe ze duurzaamheid steeds meer deel van de bedrijfscultuur kunnen maken. Onze ambitie is om de meest duurzame locatie van Europa te worden. Praktische stappen daarin zijn onder andere watertappunten van Dopper, duurzame standbouw, striktere afvalscheiding, veel samenwerkingen met duurzame partners en voedseloverschotten een bestemming geven via Too Good To Go. We merken dat klanten het ook steeds vaker als wens of eis stellen, bijvoorbeeld qua invulling van de catering.”

Dit interview staat in de eerste editie van Nxt Gen Live, een speciale uitgave van Zynchrone Media over toptalent in de beurzen-, congres- en eventbranche die in januari 2023 verschijnt.


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief