Congressen
Noord-Holland Noord heeft voortaan een eigen destinatiemarketingorganisatie (DMO). Op 28 oktober presenteerden een aantal toeristische organisateis in Noord-Holland Noord hun initiatief Holland boven Amsterdam. Doel is om extra inspanningen te doen om zo de komende jaren meer bezoekers te ontvangen.
Holland boven Amsterdam zal de toeristische activiteiten bundelen en campagnes starten om het toeristische aanbod in de noordelijke helft van de provincie Noord-Holland beter zichtbaar te maken. Het is overeenkomstig de conclusie van het advies die door kwartiermaker Marianne Klein, van Bosscher & Klein bureau voor destinatiemarketing, is gepresenteerd. Het gezamenlijke initiatief wordt gesteund door ondermeer de provincie Noord-Holland, de VVV’s in de regio, ondernemers vertegenwoordigd door onder andere Koninklijke Horeca Nederland, Recron, Stichting VrijetijdsIndustrie, Kamer van Koophandel Noordwest-Holland, gemeenten in Noord-Holland Noord en het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord.
Odile Rasch, wethouder in de gemeente Bergen is, naast André Groot van de gemeente Schagen en Ben Tap van de gemeente Hoorn, één van de drie regiowethouders die zich actief inzetten om krachten te bundelen: “Het is nodig dat we ons als regio sterker zichtbaar maken voor bezoekers. Nu is het aanbod van onze regio niet gebundeld, werken we met bijvoorbeeld verschillende databases, kennen de reisorganisaties ons onvoldoende en weten congres- en vergaderplanners ons nog te weinig te vinden. Het is te kostbaar om als gemeenten allemaal zelf een marketingaanpak op te tuigen en daarbij laat de bezoeker zich helemaal niet leiden door gemeentegrenzen. We moeten bundelen, opschalen en aan de slag als gebied. Er is ook noodzaak toe, onderzoeken wijzen uit dat de economische toeristische resultaten onder druk staan. De werkgelegenheid is bijvoorbeeld onder de maat, het aantal bezoekers aan ons mooie gebied stijgt te langzaam. Dit moet veranderen en dat lukt alleen als we gaan samenwerken.”
Jos Jansen is ondernemer, directeur van Strandhotel Struin-Camperduin en lid van de Stichting VrijetijdsIndustrie. Deze stichting strijdt al langer om bundeling van toeristische krachten. Jansen bevestigt de noodzaak om te gaan samenwerken: “Al jaren lang krijg ik van allerlei toeristische organisaties aparte aanbiedingen om mee te doen in campagnes. Als ondernemer zie je door de bomen het bos niet meer. Daarbij werd duidelijk dat deze organisaties niet met elkaar samenwerken. Het is niet meer van deze tijd om allemaal apart te blijven werken. Andere regio’s hebben zich allang gebundeld, en weten de strijd om de toeristen al goed samen aan te gaan. Onze regio kan niet achterblijven, zeker niet als je ziet welke prachtige kansen er liggen om meer bezoekers te gaan ontvangen in de komende jaren.”
Via een gezamenlijk partnerplan wordt Holland boven Amsterdam in 2016 op de kaart gezet. Participatie aan deze activiteiten is mogelijk voor alle bedrijven en gemeenten in de regio Noord-Holland Noord. De provincie heeft zichzelf als partner van de destinatiemarketingorganisatie aangemeld. Meer informatie en het partnerplan via:info@hollandbovenamsterdam.com.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.