Live3Design

‘Niemand kan om interactieve beleving heen’

024first impressions

It’s all about experience, luidt de slogan van First Impression. En die maakt meteen duidelijk waar de kracht van dit bedrijf ligt: ‘beleving creëren’. Nieuwsgierigheid wekken met behulp van uitgekiende audiovisuele technologie. Aanjager worden voor meer bezoek door een interactieve presentatie te maken die staat als een hypermodern huis.

“Zonder al te betweterig te willen zijn: hoe aantrekkelijk is anno 2024 nog een klassieke beursstand met alleen een fysiek product als eyecatcher? We weten dat beursbezoek verandert. De bezoekfrequentie neemt af. Tegelijkertijd zijn de events die wel worden bezocht vaak druk. De uitdaging voor de standhouder is dan om de aandacht van potentials te vangen, best een klus in een drukbezochte omgeving. First Impression kan met zijn jarenlange expertise in audiovisuele oplossingen dat als geen ander realiseren,” zegt AV-adviseur Francis Zelak.

 

In het hightech experience center van First Impression komen merken en producten tot leven

 

Maak je los

Hoe? “Door juist los te breken van de klassieke oplossingen. Daarmee kun je je immers niet meer onderscheiden. Alles is snel en digitaal, alles moet mooi zijn. Als je als bedrijf denkt mee te kunnen hierin, dan zijn wij van mening dat je dat ook moet uitdragen. Maak je los, kijk naar wat digitaal en audiovisueel jou kan brengen en leg je oor te luisteren bij de expert. Wij weten dat we een hele nieuwe wereld voor onze opdrachtgevers openen.”

First Impression heeft zijn roots liggen in de Brabantse evenementenbranche. Circa 25 jaar geleden gestart door twee man als drive-in show, heeft het bedrijf zich eerst mede ontwikkeld tot verhuurder en leverancier van audiovisuele hardware. Er kwam vraag naar ondersteunende diensten en zo groeide het uit tot de full-service specialist voor de retail- en eventbranche van nu met een team van ruim tweehonderd medewerkers. “Allemaal mensen die gek van techniek, gek van content en gek van beleving zijn.”

Slimme opties

Onder de opdrachtgevers bevinden zich veel grote, bekende merken maar laat je daardoor niet misleiden, zegt Zelak. “We mogen voor veel mooie nationale en internationale merken werken waar we uiteraard zeer trots op zijn. Wat we voor bedrijven als Rituals, Basic-Fit of Jumbo realiseren, staat in de picture. Daarnaast doen we ook hele mooie dingen voor kleine(re) opdrachtgevers met een meer bescheiden budget die we eveneens slimme, creatieve opties te bieden hebben. Voor iedere klant stellen wij ons de taak: mooie dingen creëren zodat zij, door interactief en attractief te zijn, hun klanten verrassen.”

 

Francis Zelak: ‘Een duidelijk verhaal motiveert om iedereen mee te krijgen. Wij noemen dat samen optrekken om succes te genereren’

 

Gezamenlijke zoektocht

Het geheim zit ‘m in de combinatie van fysieke ontmoetingen en digitaal presenteren. En van het verhaal van en achter het product of het merk. Om dat te vatten, start het team van First Impression altijd een gezamenlijke zoektocht met de opdrachtgever. “Wie ben je, wat doe je en voor wie, waarin blink je uit, waar loop je tegenaan? Het zijn basale, maar belangrijke vragen die inzicht geven en de weg wijzen naar een oplossing die bestaat uit een op het lijf gesneden presentatie. Een duidelijk verhaal motiveert bovendien om iedereen mee te krijgen. Wij noemen dat samen optrekken om succes te genereren.”

Maar de schijnwerpers zetten op een payroll-dienstverlener op een spetterende horecabeurs, hoe doe je dat dan? “Je kunt je voorstellen dat de ogen van de bezoekers op andere dingen gericht zijn. Maar wat als je bij de entree al meteen, hoog in de lucht, digitale visuele communicatie inzet die bezoekers bijna als vanzelf naar de stand trekt? Zeg, hoe regel jij je betalingen…? Goede visuals met pakkende teksten triggeren en zorgen voor attractiviteit.”

Attractiviteit als motor

Attractiviteit is een motor, weten ze bij First Impression. A: het vergroot de kans dat bezoekers de stand instappen en zich daarmee onderdompelen in de story van het product of het merk. “De tijd die ze er spenderen, neemt eveneens toe. Plus dat bezoekers eerder bereid zijn om hun gegevens achter te laten. Het mes snijdt aan meerdere kanten.”

Nog een voorbeeld van een oplossing uit de koker van First Impression, die laat zien wat het bedrijf in zijn mars heeft. De uitdaging: hoe ga je op de Bauma een graafmachine presenteren die nog niet in productie is maar wel de potentie heeft om tot hardloper uit te groeien? First Impression bedacht met een groot ledscherm een virtuele omgeving waarin de krachten van de machine tot in detail werden uitgelicht. “Bezoekers hadden het gevoel dat zij midden op de bouwplaats stonden en konden de machine ook werkelijk bedienen. Zo kweek je enthousiasme voor je product, een goede start van een verkoopgesprek.”

De content telt

Een scherm is een scherm, wat telt is wat je ermee doet, de boodschap die je communiceert. “Neem bijvoorbeeld een restaurant: een stukje rundvlees is een stukje rundvlees. Wat de kok ervan fabriceert met zijn creativiteit, bepaalt het succes.”

“In onze wereld gaat het ook om een combinatie van factoren. Welk scherm en welke vorm kies je, wat is de positie, wat laat je erop zien? Gaan we voor 3D-effecten?”

“Het definitieve plaatje is een mix van hardware, software, content, programmering en onze creativiteit. Al die elementen tezamen maken een sterk product.”

First Impression is de nummer één in het scheppen van die beleving. In zijn innovatieve experience center in Tilburg zet het al zijn hightech mogelijkheden en ervaring in de etalage. Zo kan iedereen de toegepaste waarde ervaren van audiovisuele technologie en digitale communicatie. 

“Je ziet hoe wij een merk of product tot leven laten komen met diverse oplossingen die zijn getoetst in de praktijk. We kunnen er lang over praten, maar kom zelf zien en uitproberen hoe wij de dingen mooier maken, óók het meest simpele product. Als je onze wereld eenmaal beleefd hebt, komt de rest vanzelf.”

Van A tot Z, of in coproductie met het marketing-communicatiebureau van de klant: alles is mogelijk. “Vaker zien we dat klanten graag het hele traject bij ons neerleggen. Eén aanspreekpunt, eenvoudig en supersnel. Laptop mee naar de beurs en je kunt direct beginnen.”


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief