Festivals

Nederlandse creatieve missie zet bij SXSW 2025 in op Immersive Experiences

SXSW_

Kennis- en innovatienetwerk van de creatieve industrie CLICKNL zet tijdens SXSW 2025 in op ‘Immersive Experiences' (IX) die sociale en economische impact maken en publieke waarden respecteren. De Nederlandse creatieve industrie wil volgend jaar maart in Austin een ‘Europese’ visie op de komende digitale transitie delen.

Immersive Experiences (IX)

Immersive Experiences (IX) als virtual reality, augmented reality, hologrammen, 360 graden beeld en geluid, chatbots, interacterende storytelling en games zijn steeds dominanter. Wereldwijd wordt IX gezien als één van de drijfveren achter de derde grote digitale transitie na de komst van het internet en sociale media, waarbij de echte en digitale wereld naadloos in elkaar overvloeien. Deze transitie zal een grote weerslag hebben op ons dagelijks leven, ons werken, gezondheid, leren, de omgang met elkaar en recreëren, zegt Jann de Waal, boegbeeld Topteam Creatieve Industrie tegen Adformatie.

Potentie benutten

‘We staan voor een volgende golf in de digitale transitie, waarin immersive toepassingen een prominente rol zullen spelen. Dat biedt kansen voor Nederland, die we met de internationale potentie van onze immersive experience producties moeten benutten. In die ontwikkelingen is het enorm belangrijk om (het behoud van) publieke waarden – zoals toegang, privacy en inclusiviteit – voorop te stellen. Die combinatie van opschaling en impact staat centraal in de aanpak van de Topsector Creatieve Industrie.’

SXSW is van 7-15 maart 2025 in Austin, Texas.


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief