Beurzen

Nationale Uitgeefdag 2008

Op donderdag 13 november 2008 vond alweer de vijfde editie van de Nationale Uitgeefdag plaats, inmiddels een gevestigd evenement binnen de wereld van de uitgeverij. Deze gratis vakdag, die werd georganiseerd in het Maasgebouw van De Kuip in Rotterdam, trok – met meer dan 1.000 vakprofessionals – een record aantal bezoekers. Weblogs, podcasting, mobiel uitgeven, video-on-demand, web 2.0…Op donderdag 13 november 2008 vond alweer de vijfde editie van de Nationale Uitgeefdag plaats, inmiddels een gevestigd evenement binnen de wereld van de uitgeverij. Deze gratis vakdag, die werd georganiseerd in het Maasgebouw van De Kuip in Rotterdam, trok – met meer dan 1.000 vakprofessionals – een record aantal bezoekers. Weblogs, podcasting, mobiel uitgeven, video-on-demand, web 2.0…

Bijna geen branche is dynamischer dan de uitgeefbranche. Centraal op de Nationale Uitgeefdag stond dan ook het bijgepraat worden over de laatste trends en ontwikkelingen binnen het uitgeefvak.

En dat was hard nodig. Want zoals uit de praktijk blijkt doen ‘nieuwe merken’ het in de praktijk beter dan de gevestigde mediabedrijven. Het terrein van het traditionele vlak de redactie moet worden uitgebreid naar o.a. blogs, wiki’s, video en widgets.

Voor veel uitgevers is er sowieso nog een hele slag van print naar digitaal te maken. De inkomsten van print lopen terug, maar juist via digitaal uitgeven kunnen kosten bespaard worden. Toch blijken veel traditionele uitgeverijen die switch moeilijk te maken.

Ook liggen er groeikansen op het gebied van mobiel internet: in tegenstelling tot andere media wordt een groei in advertentieverkoop voor mobiel internet verwacht.

Tijdens verschillende sessies door o.a. John Kivit (Multiscope), Nico Verspaget (Quadia web TV) en Ben van der Burg (WebAds) werden deze onderwerpen belicht en deelnemers geïnspireerd. De discussiebijeenkomst van de Groep Publiekstijdschriften (NUV), waarin het thema “Bladen en BN’ers” vanuit verschillende perspectieven werd belicht, werd opvallend druk bezocht. Door o.a. Anneliese Bergman (Sanoma), Evert Santegoeds (Privé), Jan Heemskerk (Playboy) en Peter Contant (Veronica) werd de wederzijdse afhankelijkheid van bladen en BN’ers duidelijk gemaakt.

Naast de sessies was er een uitgebreide beursvloer, waar leveranciers van producten en diensten zich presenteerden en waren er uitstekende netwerkmogelijkheden.

De dag werd feestelijk afgesloten met Zuid-Amerikaanse ritmes en een champagne toost op het lustrum van de Nationale Uitgeefdag en het 10-jarig jubileum van vakblad Mediafacts, van waaruit het evenement wordt georganiseerd.

De datum van de Nationale Uitgeefdag 2009 is al bekend, deze zal plaatsvinden op 12 november 2009.

Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief