Congressen
Na een jaar waarin vakvereniging MPI een recordaantal bijeenkomsten organiseerde, wordt de koers nu verlegd naar veel minder evenementen. De events in 2020 bouwen voort op de prijswinnende formule van de European Meetings & Events Conference (EMEC19) van vorig jaar.
“De EMEC, de ALV, het jaarcongres, het next generation event, 7 educationals en 11 masterclasses. In 2019 hebben we 21 events georganiseerd”, somt MPI Netherlands directeur Gijs Verbeek op. “We waren op een gegeven moment alleen nog maar operationeel bezig. Is er een beamer aanwezig, is dat al geregeld, hebben we daar al aan gedacht… En juist datgene waar we ons het meest op voorstaan – kwaliteit en originaliteit –, daar konden we steeds minder tijd aan besteden. Je was alweer met het volgende event bezig.”
Verbeek: “Je was ook continu de leden aan het mailen. Kom naar dit evenement. Schrijf je nu in. Koop een kaartje, want voor al onze events betaal je. Je zag op een gegeven moment de bomen door het bos niet meer.”
En dan is er nog zoveel ander aanbod in events voor meeting professionals. Ook andere branche- en vakverenigingen en een aantal commerciële partijen organiseren met grote regelmaat bijeenkomsten voor de meeting industrie.
De Nederlandse afdeling van de wereldwijde vakvereniging heeft daarom in haar jubileumjaar – in 2020 bestaat ze 25 jaar – terug te gaan naar de basis.
Gekozen is voor kwaliteit boven kwantiteit en ook daaraan geven de resultaten van vorig jaar een goede richting. Het georganiseerde Europese congres van de vereniging behaalde namelijk een extreem hoge waardering.
“In de evaluatie haalden we een waarderingscijfer van 8,9 met ook nog eens een hoge respons bij de deelnemersenquête”, vertelt Verbeek. “En bij een vervolgonderzoek zes maanden later was het resultaat nog iets beter, terwijl normaal bij zo’n herhalingsonderzoek de score wat lager ligt.” Daarbij werd EMEC19 tevens gewaardeerd met de internationale BEA Award voor het beste congres van 2019.
Een bijeenkomst als EMEC past ook helemaal bij het DNA van MPI, stelt Verbeek. “Wij houden ons vooral bezig met event design, waarbij wij een proeftuin bieden om nieuwe formats zelf te ervaren. Op die manier kunnen meeting professionals deze ook beter intern verkopen. Op basis van eigen ervaring zeggen ‘dit is iets wat wij kunnen doen met wel die en die aanpassingen om het voor onze doelgroep en doelstelling geschikt te maken’.”
“En bij ons doel hoort ook gefaciliteerd netwerken. Ontmoeten, ervaren en leren zijn de pijlers van de vereniging. Die drie vormen ook de basis voor de events die we dit jaar organiseren.”
MPI Nederland heeft voor 2020 drie grote events op het programma staan – in het eerste, tweede en vierde kwartaal – en een Summerschool van 8 tot en met 10 juli.
Tijdens het eerste event gaan de deelnemer het concept van Chainreaction ervaren. Dit format van Lennart Peeperkorn, voormalig directeur en mede-eigenaar van D&B Eventmarketing, heeft wat gelijkenis met Scrapheap Challenge, de voormalige Britse televisieseries waar teams een werkend apparaat moesten bouwen voor een specifieke taak, gebruik makend van materialen op een sloperij.
In de Haagse Fokker Terminal krijgen de deelnemende groepen elk een afgebakend vak op de vloer en de opdracht om op die plek iets specifieks te maken met allerhande bouwmateriaal, dat in grote bakken klaarstaat. Het bijzondere is dat creaties van de diverse teams uiteindelijk zijn samen te voegen tot een groter, functionerend geheel.
Bij het tweede event speelt de experience journey een belangrijke rol. Het event begint al tijdens de reis naar een centrale locatie. Er wordt samengewerkt met event design experts om de ultieme ervaring neer te zetten.
De invulling van het derde grote event is nog onbekend. De invulling daarvan zal worden bedacht door deelnemers aan de Summerschool.
Los van het ervarings-aspect tijdens deze events, is er ook een vaste kenniscomponent. “Over alle drie de events hebben we drie tracks lopen”, vertelt Verbeek. “Experience design, eventmarketing en risk & regulations. Van elke track is er twee maal een deep dive session, waar dieper op de materie wordt ingegaan.”
“En naast het gebruikelijke netwerkmoment hebben we aan het eind van elk evenement ook een zogenaamde Mastermind. Dit is een invitation only netwerkevent met diner voor C-level executives.”
“Daarnaast organiseren we binnen elk evenement ook een Next Generation event. Tijdens het eerste event is dat bijvoorbeeld een stagemarkt.”
De Summerschool in juli is een samenbundeling van twaalf masterclasses over verschillende onderwerpen en gericht op diverse niveaus van kennis en ervaring. Deelnemers kunnen intekenen voor de volle drie dagen (999 euro voor MPI leden; niet leden betalen 25 procent meer) of losse masterclasses (295 euro)
Gijs Verbeek zal zelf niet meer betrokken zijn bij de uitvoering van de nieuwe koers. Hij begint op 2 maart als Head of Events op het Amsterdamse hoofdkantoor van de European Association for International Education. Verbeek begon in 2009 bij MPI Netherlands in de toen nieuwe functie van parttime directeur.
Zijn opvolger is Wendy de Jongh, een ervaren event designer met haar bedrijf FAB. event design & production. De Jongh was afgelopen jaar al lid van de event-commissie en heeft ook een belangrijke bijdrage geleverd aan MPI’s Europese congres in Den Haag.
De eerste twee maanden van dit jaar worden gebruikt voor een soepele overdracht tussen de gaande en komende directeur.
Tevens wordt tijdens de Algemene Leden Vergadering op 27 januari de nieuwe voorzitter geïnstalleerd, wat volgens de regels van MPI elke twee jaar gebeurt. Robbert Weddepohl draagt de voorzittershamer over aan Thijs Peters, Director of Sales bij Postillion Hotels Nederland. Peters heeft al commissie-ervaring binnen de vereniging als VP Events.
“Toen ik ben gevraagd om voorzitter te worden heb ik er geen moment over getwijfeld”, vertelt Peters. “Met de nieuwe koers en ook nog eens het 25-jarig jubileum belooft het een mooi jaar te worden. Het is natuurlijk jammer dat Gijs die altijd de ruggengraat van de vereniging heeft gevormd weg gaat, maar met Wendy hebben we een goede vervanger. Mijn taak is vooral de grote lijn bewaken en het enthousiasmeren van het bestuur en de commissies. Het is immers allemaal vrijwilligerswerk wat iedereen naast zijn of haar eigen werk erbij doet.”
Peters ziet ook een rol voor MPI als stem van de meeting industrie. Het samenbrengen van de verschillende bloedgroepen en belangenpartijen in de branche past ook prima in de doelstellingen van de vereniging.
“Een mooi voorbeeld was de C-view lunch vorig jaar in Okura. Daar hebben we met een gemengd gezelschap uit de industrie gesproken over hoe wij als branche kunnen zorgen dat studenten het juiste beeld krijgen van het werk in onze sector en een betere match kunnen bewerkstelligen tussen opleiding en praktijk. Zo kun je ook voorstellen dat er in de toekomst bijvoorbeeld een staatssecretaris aanschuift bij een Mastermind.”
De nieuwe plannen van MPI Netherlands zijn gepresenteerd tijdens de Algemene Leden Vergadering op 27 januari in Hotel Arena.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.