Beurzen

Modulaire stands, systeembouw

In de standbouwindustrie worden in een hoog tempo nieuwe en verrassende bouwmaterialen ontwikkeld. Bouwsystemen worden steeds mooier, effectiever en passen zich voortdurend aan wisselende omstandigheden aan. 

In de standbouwindustrie worden in een hoog tempo nieuwe en verrassende bouwmaterialen ontwikkeld. Bouwsystemen worden steeds mooier, effectiever en passen zich voortdurend aan wisselende omstandigheden aan. 

 

Op de jongste editie van de bouwbeurs BIS was de speciale tentoonstelling Material Skills – waar honderd innovatieve bouwmaterialen te zien waren – een absolute publiekstrekker.

Zowat alle beursbezoekers wilden de nieuwe materialen zien en voelen, van ademend beton tot intelligent glas. In de bouwindustrie worden in een hoog ritme nieuwe en vaak verrassende bouwmaterialen ontwikkeld. Maar ook in de “kleine bouwindustrie” – de standbouw – staat de tijd niet stil. Bouwsystemen worden steeds intelligenter en mooier.

 

Communicatiemomenten

Het beurzenlandschap is voortdurend in evolutie. Steeds minder evenementen laten zich in een vakje duwen. Congressen gaan steeds meer op beurzen lijken, beurzen hebben een voortdurend uitbreidend conferentieprogramma. Tijdens opendeurdagen planten leveranciers een standje neer. En ook in de eigen bedrijfsruimtes wordt expliciet met bezoekers gecommuniceerd.

Langlopende vakbeurzen krijgen het gezelschap van meer gerichte manifestaties met een kortere looptijd. Bedrijven en merken willen zichtbaar blijven, niet alleen op 20 m² affiches, maar ook tijdens dealerdagen, bij klanten in de showroom, in scholen enzovoorts. Voor al deze communicatiemomenten willen exposanten systemen die soepel inzetbaar zijn, makkelijk aangepast kunnen worden aan specifieke doelgroepen en – vooral – in een mum van tijd op en afgebouwd kunnen worden.

 

Afgeslankte organisaties

Ook de ontwikkelingen in de bedrijfsorganisatie hebben invloed op de inzet van standbouwsystemen. In de afgeslankte organisaties van de 21ste eeuw neemt een kleinere groep medewerkers een groter pakket taken op zich. Als het erom gaat de afvaardigingen in te krimpen, blijven de topbeurzen grotendeels buiten schot. Maar naar kleinere manifestaties sturen bedrijven geregeld slechts één medewerker op pad.

Heel vaak wordt die persoon verondersteld de nodige spullen zelf te vervoeren. Daarom geldt voor de systemen: hoe eenvoudiger hoe beter, hoe lichter hoe beter.  De beperkte inzet van mensen en middelen betekent overigens niet dat voor bedrijven de secundaire evenementen niet belangrijk zijn. De ingezette mankracht en middelen worden bepaald door de aard van de manifestatie, niét door het belang dat het bedrijf aan haar aanwezigheid hecht. Beperkingen in standoppervlakte, bouwhoogte en opbouwtijd hebben een veel grotere invloed op de nog steeds toenemende populariteit van systeembouw.

 

Light-versie

Standbouw- en presentatiesystemen zijn niet nieuw. Geleidelijk aan werden een aantal van de achilleshielen, eigen aan elk systeem, weggewerkt. Het eerste obstakel dat sneuvelde was het (speciale) gereedschap nodig voor montage en demontage.  Zelfs binnen de compacte opzet van bijvoorbeeld een congres kan het er tijdens de opbouw hectisch aan toe gaan. Wie op dat moment op zoek moet naar een specifiek montagesleuteltje of een ontbrekend tussenstukjes, heeft pech.

De fabrikanten van presentatie- en standbouwsystemen streven naar zo weinig mogelijk onderdelen en hulpmiddelen. Ze zijn daar aardig in geslaagd. Verbindingssystemen worden in de panelen geïntegreerd, de panelen zelf klikken of schuiven in elkaar, trussen en bruggen hebben vaste voeten en ingewerkte fixatiepunten.

Ook zo goed als verdwenen is de hi-tech look. Er was een tijd dat bouwsystemen er supertechnisch uit moesten zien, of ze dat nou waren of niet. Glad aluminium, kunstige koppelingen en millimeterprecies geklik moesten een positieve associatie met de competenties van de firma teweegbrengen. Die insteek raakte midden jaren negentig uit de gratie. Strakheid en soberheid kwamen in de plaats. De hi-tech look was aan modes en aan internationale verschillen onderhevig; de strakke lijn is dat veel minder.

In plaats van de hi-tech look is een veelheid aan plaatmaterialen gekomen om de ruimte tussen de profielen af te werken. Van opgeschuimd hard pvc tot duurzaam fineer, van vederlicht textiel tot fraaie aluminiumplaat. Het grote aanbod laat toe om met eenzelfde systeem toch een totaal verschillende stand te maken, alleen door in de opvulling van de vlakken te variëren. Daardoor kan van elk willekeurig standontwerp reeds in de ontwerpfase een “light”-versie gemaakt worden die bijvoorbeeld moet dienen op beurzen die verderaf gelegen zijn en waarvoor de transportkosten een belangrijke factor zijn. 

 

Visuele impact

De standbouwsystemen uit het bovenste marktsegment  kunnen zich met traditionele houtbouw meten, ook wat de visuele impact betreft. In het hectische toneel van een beurs is de rol van de grafische invulling enorm toegenomen. Het meest extreem zie je dat bij pop-up of paraplusystemen, die uiteindelijk niet veel meer zijn dan een leeg frame waar een wandvullend grafisch element omheen komt. Een element dat naar willekeur aangepast en geactualiseerd kan worden.

Daarbij wordt steeds explicieter gekozen voor een – universele – beeldtaal. Die is minder aan culturele verschillen onderhevig en laat toe de boodschap veel krachtiger te formuleren dan in woorden. De bedrukkingstechnieken zijn ondertussen zo geëvolueerd dat op een veelheid aan materialen op een duurzame manier metershoge beelden gedrukt kunnen worden die nog nauwelijks van echt te onderscheiden zijn.

 

Toekomstmuziek

Is de evolutie van standbouw- en presentatiesystemen ten einde? Natuurlijk niet. De combinatie steviger-lichter blijft de fabrikanten inspireren tot experimenten met nieuwe materialen. Aluminium wint voorlopig nog het pleit, maar krijgt steeds meer concurrentie van allerhande kunststoffen. Die blijken beter bestand tegen plooien en buigen en vervormen niet.

Waar de ontwerpers van standbouw- en presentatiesystemen op dit moment van wakker liggen, is het statische karakter van hun oplossingen. Grafische elementen, beelden en eyecatchers worden geprint, vervolgens in het systeem gemonteerd, maar blijven wat ze zijn. In de sectie presentatiesystemen bestaan oplossingen met beeldenwisselaars, maar die werken op basis van gedrukte beelden. Precies dié stap willen de fabrikanten in de toekomst overslaan door te gaan werken met elektronische beelden.

Lange tijd is de integratie van standbouw- en presentatiesystemen met audiovisuele middelen oppervlakkig geweest. Daar komt verandering in. Fabrikanten experimenteren met semi-rigide en zelfs soepele plasmaschermen die naadloos in het bouwsysteem geïntegreerd kunnen worden om de look & feel van een modulaire stand dynamischer te maken.

De stand wordt dan een kameleon, waarvan niet alleen de kleur, het totaalbeeld en de uitstraling wijzigt naargelang de omstandigheden, maar zelfs ook de boodschap of de naam. Ook intelligente oppervlaktematerialen, die reageren op allerhande variabele impulsen, zullen over enkele jaren even courant zijn als de aluminium, formica en met wol beklede paneeltjes nu.

(Uit Expovisie 576)

Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief