Brand events
Het aantal aangemelde activiteiten voor Burendag, het jaarlijkse initiatief van Douwe Egberts en het Oranje Fonds, is groter dan vorig jaar. Er zijn 8.200 aanmeldingen en met name in de provincies Drenthe, Friesland, Limburg, Noord-Brabant en Overijssel is er meer interesse dan gemiddeld.
De 19e editie van Burendag is op zaterdag 28 september. De campagneboodschap is: 'Een klein gebaar brengt buren bij elkaar'. Daarmee draait het om kleine, vriendelijke daden om de connectie onder buren te versterken. De activiteiten tijdens Burendag zijn bijvoorbeeld koffiedrinken, buurtfeesten, spelletjesmiddagen en gezamenlijke klusprojecten. Die dragen bij aan een 'verhoogd gemeenschapsgevoel'.
Volgens onderzoek van Douwe Egberts en het Oranje Fonds worden buurten socialer, veiliger en gezelliger als buren elkaar ontmoeten en helpen: 43 procent van de deelnemers vraagt buren sneller om hulp na deelname aan een Burendag. Ruim zes op de tien buurtbewoners heeft na deelname meer onderling contact. 'We weten dat mensen een halfjaar later nog positieve effecten ondervinden van Burendag. Het is fijn om mensen dichtbij te hebben op wie je op terug kunt vallen’, zegt Sandra Jetten van het Oranje Fonds.
Respondenten geven aan dat tijdsgebrek een belangrijke reden is waarom het soms moeilijk is om contact te leggen of te onderhouden met de buren. 'Met Burendag willen we mensen net dat steuntje in de rug om simpelweg aan te sluiten of zelfs het initiatief te nemen om iets te organiseren', volgens marketingmanager Kathelijne Malcontent van Douwe Egberts.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.