Beurzen

Locatiekeuze: beursaccommodatie A, B of C?

Organiseert u zelf een beurs of expo-evenement, dan is de keuze voor de accommodatie een belangrijk punt. De eerste stap is te kiezen voor een bepaalde categorie accommodatie. Laten we zeggen een A-, B-, of C-locatie.

beeld Foot Slogger

Een A-locatie maakt bij wijze van spreken deel uit van het collectieve geheugen. Iedereen weet dat RAI in Amsterdam ligt en Ahoy in Rotterdam. Heel veel mensen kunnen zich bij het beurscomplex iets voorstellen en veel mensen weten ook hoe je ernaartoe rijdt of welke trein je moet nemen. Misschien heeft in Ubbergen ook ooit een beurs plaats gevonden, maar buiten Gelderland zal niemand je kunnen vertellen hoe je er komt.

Ook typerend voor A-locaties is dat ze zich profileren als een one-stop-shop. Dat heeft voor- en nadelen. Het voordeel is dat je alle denkbare diensten voor een beurs of congres kan kiezen uit een rijkgevulde menukaart die door de hallenuitbater voorgelegd wordt. Het nadeel is dat je vaak niet om de geselecteerde leveranciers heen kan. Je kunt als organisator of als exposant niet de concurrentie laten spelen.

B- en C-locaties geven een veel grotere vrijheid in de keuze van leveranciers; je brengt mee wie je wilt. Die wendbaarheid heeft er overigens voor gezorgd dat een aantal B-locaties zich met succes geherpositioneerd hebben als aanbieder van een instapklaar concept, oftewel de all-in-formule. Daarbij zijn veel diensten voor zowel de exposanten, de toeleveranciers als de bezoekers in de projectprijs inbegrepen.

C-locaties zijn eigenlijk gelegenheidsaccommodaties. In basis niet ingericht als beursaccommodatie, maar misschien met voldoende basisfaciliteiten (te beginnen met de vierkante meters) om uw beurs te huisvesten.

A-locatie

Voordelen: naambekendheid, bereikbaarheid, brede waaier diensten, aantrekkelijke bestemming, faciliteiten.

Nadelen: hoge verhuurprijzen, concessies, geen concurrentie, minder wendbaar.

B-locatie

Voordelen: lagere verhuurprijzen, vrijheid van leveranciers, all-in verhuurformats.

Nadelen: naambekendheid, imago, bereikbaarheid, faciliteiten in directe omgeving.

C-locatie

Voordelen: lage verhuurprijzen, grote wendbaarheid, vrijheid van leveranciers, beschikbaarheid.

Nadelen: imago, bereikbaarheid, geen faciliteiten, alles in onderaanneming.


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief