Festivals
Kwaku Summer Festival in Amsterdam-Zuidoost fungeert dit jaar voor het eerst als officiële testlocatie voor het innovatieprogramma van Innofest. Op het vier weken durende multiculturele festival, dat plaatsvindt in het Nelson Mandelapark, krijgen jonge ondernemers en studententeams de kans hun innovatieve oplossingen op het gebied van duurzaamheid, technologie, community building en inclusiviteit te testen in een realistische festivalsituatie.
Samenwerking met onder andere de Hogeschool van Amsterdam en de Metropoolregio Amsterdam biedt de gelegenheid om uiteenlopende prototypes en ideeën voor te leggen aan duizenden bezoekers. Innovaties variëren van circulaire mode en financiële educatie voor kinderen tot AI-toepassingen voor veiligheid en hybride festivalplatforms.
Tijdens de eerste testdagen op 26 en 27 juli presenteerden drie studententeams vanuit het MDT-programma hun projecten:
Wellvest is een nieuw boekingsplatform voor mensen die een beautyprofessional zoeken die bij hun past. Tijdens het festivals test deze sociale innovatie welke functies en boodschappen klanten en professionals overtuigen om mee te doen.
Soap Loop hergebruikt bakvet van hotels en ondernemingen om er zeep van te maken. Tijdens Kwaku Festival test Soap Loop wat de bezoekers vinden van de zeep met dierlijke oorsprong. Waar ligt hun voorkeur: bij traditionele zeep of bij Soap Loop, gemaakt van hergebruikt afval?
BuurtBoost is een door studenten ontwikkeld gemeentelijk platform dat bewoners, organisatoren en lokale ondernemers samenbrengt. Omwonenden krijgen vroegtijdig informatie over evenementen, kunnen feedback geven en meebeslissen. Lokale bedrijven kunnen hun diensten hier aanbieden. Tijdens het festival test BuurtBoost de functies, waarde en gebruiksvriendelijkheid van het platform bij diverse leeftijdsgroepen.
In het daaropvolgende weekend op 2 en 3 augustus volgt een tweede ronde innovaties uit de Metropoolregio Amsterdam, zoals:
Anticipai test een AI-gedreven veiligheidsplatform dat bestaande CCTV-systemen realtime verbindt. Zo kan het platform risico’s detecteren, incidenten analyseren en zorgen voor directe actie. Tijdens het festival testen de innovators hoe goed Anticipai werkt in drukke mensenmassa’s, of het rapportagesysteem handig is voor mobiele teams en hoe bezoekers de privacyfunctie ervaren.
JAT Technologies biedt een alles-in-één platform waarmee organisatoren hun evenementen beheren, livestreamen, fans wereldwijd betrekken en nieuwe inkomsten genereren, zowel fysiek als digitaal. Dit vergroot de zichtbaarheid van opkomend talent, biedt artiesten meer bereik en inkomsten, en geeft fans een inclusieve hybride ervaring. JAT onderzoekt de behoefte aan digitale toegang, de gebruikerservaring en de betaalbereidheid, waarbij ze ook feedback verzamelen over kwaliteit en beleving.
Ilanga studios heeft een circulaire methode die twee afvalstromen in de fashion industrie combineert: het inzetten van afgedankte kleding en het bedrukken daarvan met natuurlijke kleurstoffen uit voedselresten. Tijdens Kwaku test Ilanga of er daadwerkelijk vraag is naar het herkleuren van kleding met voedselafval.
Noord see Lights ontwikkelde een design tool waarin je zelf, of samen, persoonlijke, unieke lampen creëert. Geen massaproductie én een volledig circulair product van gerecyclede en plantaardige materialen. Tijdens het festival test ze de gebruikerservaring van haar design tool: Hoe ervaren bezoekers het om zelf te ontwerpen met gerecyclede en plantaardige producten? En hoe ondersteunt de design tool hen hierin?
CoinKids bedacht een app waarmee kinderen spelenderwijs leren omgaan met geld. Ze beheren hun eigen geld, nemen slimme spaar- en bestedingsbeslissingen en ontwikkelen zo financiële gewoontes. Tijdens Kwaku Festival test CoinKids de functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid van de eerste versie van de app met basisschoolkinderen en hun ouders of verzorgers.
Ommetje met Tom is een interactieve digitale kaart die Amsterdamse verhalen verzamelt en deelt. Het platform stimuleert bewoners en bezoekers om hun omgeving bewust te ervaren, wat kan leiden tot een gezondere levensstijl en meer verbindingen. Ommetje test onder de festivalbezoekers het gebruiksgemak van de interactieve kaart en de betaalbereidheid van gebruikers.
Queertopia realiseert toegankelijke, veilige en inclusieve sportlessen voor de queerbeweging. Hun doel is een boost te geven aan het zelfvertrouwen, de verbondenheid en welzijn voor de doelgroep. Tijdens Kwaku Festival onderzoekt Queertopia de interesse van hun aanbod en hoe ze de veiligheid en community-verbinding kunnen waarborgen.
Met deze samenwerking benut Innofest de diversiteit, omvang en zichtbaarheid van het Kwaku Festival als experimenteerruimte voor maatschappelijke innovatie. Door directe feedback en praktijktests helpt de organisatie ondernemers hun prototypes sneller door te ontwikkelen en beter aan te laten sluiten bij reële behoeftes.
“Innofest ziet festivals als micromaatschappijen. Hier kunnen innovatieve oplossingen getest worden op een manier die in de reguliere publieke ruimte vaak niet mogelijk is. Zo dragen deze living labs bij aan het versnellen van de transitie naar een groene en sociale samenleving”, aldus de organisatie op haar website.
.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.