Beurzen

Kleine fabriek wordt volwassen

De kleine fabriek groeit uit de kinderschoenen. Verdeeld over twee hallen bezochten 5424 geïnteresseerden de zesde editie van de kindervakbeurs, maar liefst 19% meer dan de vorige wintereditie. Volgens de exposanten was dat duidelijk voelbaar. De kindermode krijgt steeds meer vorm; "Voorheen slenterde men wat oriënterend rond, nu komt men veel gerichter. Je ziet de branche professionaliseren." vertelt een tevreden Claudia de Bruijn van Gsis en Gbro, de kinderlijn van Gsus.

De kleine fabriek groeit uit de kinderschoenen. Verdeeld over twee hallen bezochten 5424 geïnteresseerden de zesde editie van de kindervakbeurs, maar liefst 19% meer dan de vorige wintereditie. Volgens de exposanten was dat duidelijk voelbaar. De kindermode krijgt steeds meer vorm; "Voorheen slenterde men wat oriënterend rond, nu komt men veel gerichter. Je ziet de branche professionaliseren." vertelt een tevreden Claudia de Bruijn van Gsis en Gbro, de kinderlijn van Gsus.

Op 13 en 14 januari 2008 bezochten 5.424 bezoekers de kleine fabriek. Met een zeer compleet aanbod van ruim 420 labels verdeeld over 244 stands, wist de kleine fabriek weer meer bezoekers te trekken.

Winkeliers op zoek naar nieuwe merken konden hun hart ophalen; er waren meer dan 80 nieuwe labels, waaronder Easywalker, Maan, Kenzo, Levi’s Shoes en Petit by Sofie Schnoor. De toename in Belgische, Deense en Franse merken laat zien dat de kleine fabriek in Europa aan terrein wint. Het aandeel buitenlandse merken was dit keer bijna 60%. Ook was er een toename van maar liefst 35% in het aantal buitenlandse bezoekers, die vooral uit Duitsland, België, Frankrijk en Zwitserland kwamen. Verder waren er voor het eerst bezoekers uit Rusland, Israel en Korea. Bezoekers waardeerden de beurs met een gemiddeld eindcijfer 8,7.

Ook het merendeel van de exposanten toonden zich na afloop zeer tevreden. Gemiddeld gaven zij een 7,7. Ruim 90% van hen gaf aan weer deel te willen nemen aan de zomereditie (6 en 7 juli).

Uit de reacties van exposanten, (buitenlandse) winkeliers en journalisten bleken de grootte en de kwaliteit van de beurs indruk te maken. Ook de hele aankleding en de "special events" zoals de Kid’s Wear kinderparade, werden zeer positief ontvangen. "We hebben een hoop mensen gesproken die alle Europese kinderbeurzen afreizen en als die reageren met "wauw", dan kunnen we concluderen dat we in onze opzet zijn geslaagd," aldus creatief directeur Anne-Claire Petit. Angst van sommige deelnemers dat de beurs door de groei zou inboeten in kwaliteit bleek dan ook ongegrond. Anne-Claire: "Hoe groter we worden, hoe belangrijker de selectie wordt. We willen niet meer van hetzelfde, we willen mooi, nieuw en anders. En dat is – zo bleek uit de reacties – weer gelukt."

Duurzaam en bewust

De kinderbranche bruist. Kunstenaar Hans van Bentem onderstreepte dit bij de entree met zijn feestelijk aangeklede glasgeblazen ‘Dixoo ballsz’. Naast glitter & glamour, was er op de beursvloer aandacht voor duurzaamheid, o.a. in mini.superstore#3. In dit laboratorium van toekomstige trends bracht de kleine fabriek 50 designers en kunstenaars samen. Rode draad was dit keer ‘Welcome to the Wood’. "Niet terug naar de jaren ’50, maar bewust omgaan met materialen en spullen", legt Hilde Koenders (stijlinstituut amsterdam) uit. De combinatie natuur en technologie levert voor designers veel nieuwe inspiratie op. "Designers worden steeds meer Willie Wortels", aldus Koenders. Zo zien we de boomstammen USB stick van Studio Oooms, vilten mutsen met ingebouwde walkmans, de Kloonkoffer van Sarah van Gameren waar kinderen hun eigen speelgoed in recyclen.

Dixoo ballsz van kunstenaar Hans van Bentem Woodies van Tweelink in de mini.superstore

De dames van de Handfabriek, die bij de ingang van de beurs stonden, hebben hun eigen antwoord op het thema ‘Welcome to the wood’. "Terug naar dingen van waarde," licht Caroline Mampay de boodschap toe. Zij maakt deel uit van een Antwerpse ontwerpers- collectief die de bezoeker het plezier van het handwerkje wil laten proeven zonder de verstikkende spruitjeslucht. "Sober is niet altijd truttig, het kan ook heel stoer zijn.

Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Subscribe to our newsletter now