Congressen

Waarom deze IT-marketeer kritisch is over online events

“Online events zijn in coronatijd belangrijker geworden en dat zal zeker zo blijven”, zegt Ariën van Wetten, die als senior marketingmanager Benelux van IT-bedrijf Datto actief inzet op live-communicatie. “Wel stuit je dan op verschillende problemen.” Wat kan er beter aan online events – en wanneer moet je het vooral níet doen? Een verfrissend geluid van een IT-marketeer. 

Allereerst is volgens IT-marketeer Van Wetten het consumeren van content veranderd. “We kijken à la Netflix bij voorkeur wanneer het ons uitkomt. Daarom is het vaak beter om een webinar als stream aan te bieden, niet als live-event. Sowieso zijn we gestopt met webinars van een uur. Die zijn veel te lang en worden zelden integraal teruggekeken. Een halfuur is echt het maximum, zeker als het gaat om streaming.”

Wat ook belangrijk is: de kwaliteit. “We nemen al onze webinars op in een tv-studio”, vertelt Van Wetten. “Qua hybride events zijn wij er geen voorstander van om naast de fysieke bijeenkomst ook meteen live een online event te houden. Liever nemen we bepaalde onderdelen op en zenden die later uit. We kijken naar een mogelijkheid om dat terugkijken toch ook interactiever te maken. Denk daarbij aan een platform waar je je inschrijft voor een webinar en daarbij je eigen tijdslot kunt kiezen. Ongeacht dat tijdslot kun je gewoon vragen stellen aan de host. Die ontvangt alle vragen en reageert per mail, indien mogelijk al tijdens de terugkijksessie. Dat is wat mij betreft de ultieme vorm van hybride.”

Ook IT-marketeers geloven in fysieke ontmoeting

Denk trouwens niet te snel dat ICT-bedrijven per definitie de voorkeur geven aan online events. “Ook voor ons is fysiek ontmoeten heel belangrijk”, benadrukt Van Wetten. “Onze klanten zijn IT-dienstverleners voor het mkb en dat is een enorm hechte community. Het is belangrijk om hen geregeld persoonlijk te ontmoeten, dus organiseren we geregeld iets speciaals. Zo waren we in september met vijfentwintig partners per dag bij de Formule 1 in Zandvoort. Tegelijk kun je soms niet onder online events uit, zeker bij internationale meetings. Zo hebben we tijdens de lockdowns het Amerikaanse eventplatform Big Red Virtual ingezet. Dat is een virtueel gebouw met een centrale beurshal en break-out sessies. Daar hebben wel eens drieduizend zakelijke partners tegelijk ingelogd.” Dat zijn aantallen die Datto ook post-corona niet snel fysiek bijeen kan brengen, dus zijn hybride of online events in zo’n geval veel beter geschikt.

‘Metaverse is voor ons een brug te ver’

Hoe denkt de Datto-marketeer over de metaverse? “Online events zetten wij veelvuldig in, maar de metaverse is voor ons echt nog een brug te ver”, stelt Van Wetten. “Het is voor velen gewoon een te ontoegankelijke wereld, dus minder geschikt voor hybride events waarvoor je mensen uitnodigt. Wat we tijdens de lockdowns wél eens hebben ingezet is Big Red Virtual. Dit is een Amerikaans eventplatform waarbij je inlogt in een virtueel gebouw. Je meldt je bij een soort receptie en kunt daarna kiezen waar je heengaat: naar de beurshal of naar verschillende break-out sessies.”

Datto heeft Big Red Virtual internationaal ingezet en zag toen drieduizend zakelijke partners inloggen, aldus Van Wetten. “Het platform biedt ons onder meer de mogelijkheid om leveranciers een virtuele beursstand te geven. Ter stimulering dat deelnemers ook echt over de beurs gingen lopen (scrollen dus), kregen ze een soort stempelkaart waarbij er incentives te verdienen waren als ze alle stands hadden bezocht. Big Red Virtual is een leuk concept, maar ik denk niet dat we het nu nog snel weer eens gaan inzetten – tenzij er deze winter rare dingen gaan gebeuren.”

Dit interview vond plaatst voor twee artikelen over online events, in Expovisie en Conference Matters. In beide verhalen wordt Van Wetten geciteerd, maar alleen hier lees je zijn volledige verhaal.


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief