Consumenten en zakelijke bezoekers zijn en masse op zoek naar infotainment en beleving. De eventbranche is back on track. Wat de bezoekers niet zien is dat het achter de schermen nogal wat flexibiliteit vraagt om voor de schermen alles voor elkaar te krijgen.
Volgens Jeroen Dona, divisiedirecteur Libéma Beurzen & Evenementen is, na een periode van zoveel mogelijk outsourcen, nu insourcing het devies. Afgelopen jaar heeft Libéma daarom zowel het flexibele personeelsbeleid als de horeca weer in eigen hand genomen. Dat heeft het bedrijf veel opgeleverd.
Libéma’s omzet is weer terug op het oude niveau. De beurzen & evenementendivisie van het bedrijf faciliteerde afgelopen jaar maar liefst twaalfhonderd evenementen. En het ziet ernaar uit dat dit aantal in 2024 minstens geëvenaard gaat worden. Maar hier ging wel het één en ander aan vooraf.
Gaan we even terug in de tijd, dan zien we dat we in 2022 uit één van de grootste crises ooit kwamen. Een tijd waarin de sector tot stilstand kwam. Het was ook een periode waarin flink werd nagedacht: wat gaat er gebeuren als de deuren straks weer opengaan?
Dona: “Iedereen in de branche wist dat beurzen en evenementen weer terug zouden komen. Maar dat het zó snel zou gaan, hadden we niet verwacht. Toen de deuren opengingen, was het alsof we in één seconde van 0 naar 180 moesten accelereren.”
In feite was het alles waar de branche op hoopte en zelfs nog meer. Wat wilde iedereen graag weer aan de bak en wat wilden bezoekers graag weer van alles live meemaken. Maar de branche kreeg ook met nieuwe uitdagingen te maken. Het evenementenlandschap was veranderd: leveranciers bleken gestopt te zijn en een deel van het personeel was inmiddels wat anders gaan doen. Daar bovenop hadden evenementenlocaties te maken met de energiecrisis en met materialen die moeilijk te krijgen waren. Er waren veel hobbels te nemen; het was een rollercoaster die veel van de mensen vroeg.
Dona herkent zich in het geschetste beeld: “Onze grootste zorg was op een gegeven moment of we aan de verwachtingen konden voldoen. Omdat er ontzettend veel animo voor alle evenementen was. We hielden ons hart vast voor een Schiphol-nachtmerrie zoals we dat noemden: dat er tienduizenden mensen voor de deur zouden staan en alles in de soep zou lopen. We vroegen ons alsmaar af ‘kunnen we de gasten wel bieden waar ze voor komen?’”
“Gelukkig hebben we nooit Schiphol-taferelen meegemaakt, maar we bleven met onzekerheden te maken hebben. Deze situatie trok best een wissel op de organisatie. Personeel, catering, dat moet gewoon honderd procent goed zijn.”
Gastvrijheid zit Libéma in het DNA. Als familiebedrijf focust de leisure-aanbieder altijd op de eigen kracht en op wat wél kan. Er heerst een organisatiecultuur van korte lijntjes en snel beslissen. ‘Ondernemend zijn’ wordt in alle lagen van het bedrijf toegejuicht. Ook strategische besluiten worden snel genomen.
Eén van de grootste problemen in de branche is momenteel het tekort aan personeel. Ook Libéma had hiermee te maken.
Dona: “Vóór corona waren we afhankelijk van uitzendbureaus, maar veel van die bureaus bestonden niet meer of konden niet aan mensen komen. Daarom besloten we het flexibele personeelsbeleid weer zelf te gaan doen.”
“Inmiddels hebben we een veerkrachtige schil van uitzendkrachten om ons heen gebouwd; de flexpool. Dat geldt voor al onze locaties. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Den Bosch, daar hebben we nu een pool van driehonderd mensen die in meer of mindere mate voor ons werken.”
“Jongeren, ouderen en alles daartussen in. Sommigen werken één keer in de drie weken, anderen elke week. Het voordeel is dat er veel binding ontstaat met ons bedrijf. Mensen vinden het leuk om bij ons te werken en voelen zich verantwoordelijk. Het voordeel voor ons is dat we snel kunnen opschalen en afschalen.”
Een ander belangrijk onderdeel waarbij Libéma van koers is veranderd, is de catering. Dona: “Voorheen dachten we: alles wat niet onze corebusiness is besteden we uit. Daar zijn we van teruggekomen. We hebben alles weer in huis gehaald: keukenpersoneel, complete keukens, horecapersoneel, inkoop, alles. Negen van de tien horecagelegenheden hebben we weer in eigen hand. We zijn blij dat we het gedaan hebben: het horecagebeuren loopt weer als een trein en levert veel omzet op. ”
Het personeels- en horecabeleid weer in de eigen bedrijfsvoering terugbrengen, is een ingrijpende beslissing. Het is ook een beslissing die Libéma tot een unieke speler in het evenementenveld maakt.
“Het was ingrijpend”, beaamt Dona. “Maar het heeft ontzettend veel opgeleverd. We plukken er elke dag de vruchten van. Het belangrijkste is dat we onze klanten zekerheid bieden. Opdrachtgevers zijn op zoek naar stabiliteit in instabiele tijden. Zekerheid is belangrijk. Dat wij dat bieden wordt door organisers gezien. Ze weten ons goed te vinden.”
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.