Beurzen

Interactieve concepteilanden rondom een duurzaamheidsboom

De duurzaamheidsboom als centraal middelpunt op de stand van Umdash tijdens Euroshop 2023

Umdasch – The store makers is een vaste waarde op de internationale retailvakbeurs Euroshop in Messe Düsseldorf. Ook tijdens de 2023-editie, van 25 februari tot en met 2 maart, claimt de winkelinrichter haar dominante marktpositie met een stand van 675 vierkante meter. Alleen al het hospitality gedeelte met 100 zitplaatsen is van imposante omvang. Heel druk wordt het daar zelden. De meeste beursbezoekers drommen in het expositiegedeelte samen rondom zes concepteilanden en een mini-winkel met moderne oplossingen.

Sustainable together

Het beursthema van de Euroshop is dit keer ‘Sustainable together’. Het winkel consult team van Umdasch heeft dit motto geadopteerd, wat zich onder meer uit in een trellisconstructie gevuld met ruim vijfhonderd klimopplanten als ‘frieslijst’. Verticale lichtstaven versterken de transparantie en zorgen voor de illusie van een zwevende groene cascade.

Duurzaamheidsboom

Centraal in het hart van de stand staat de Duurzaamheidsboom die in de loop van de beurs door inbreng van de bezoekers doorgroeit. Umdasch start er de dialoog door kartonnen kaarten, die de bladeren van de boom voorstellen. Op ieder blad staat een term die verband houdt met duurzaamheid.
Beursbezoekers worden uitgenodigd om hun visie op een duurzame winkel te delen door een idee te planten. Daarmee wil de gastheer duidelijk maken dat je alleen door samenwerking duurzame winkels kunt realiseren.

Textuur voelen

In de Sustainability Area kunnen bezoekers ook de textuur van tal van duurzame materialen voelen en hun eigenschappen onderzoeken in de online database voor duurzame winkelinrichtingsmaterialen van het bedrijf. Ook kan de bezoeker kennis maken met praktijkcases van projecten met een circulaire inrichting of met duurzaamheidscertificeringen.
Om de duurzaamheidsboom heen is een soort marktplaats gecreëerd met ‘kraampjes’ die staan voor een aantal kerncompetenties van de winkelinrichter. Concepteilanden is misschien een betere term.
Op een visueel aantrekkelijke manier en met een speelse uitstraling wordt interactie gestimuleerd. De eilanden zijn van alle kanten benaderbaar. Umdasch initieert op deze manier de uitwisseling van ideeën over actuele thema’s en de medewerkers kunnen binnen het gesprek prima de kennis en ervaring van het bedrijf voor het voetlicht brengen.

Ronddobberende badeendjes

Bij de binnenkomst trekt het eiland met ronddobberende badeendjes al meteen de aandacht. Hier is het thema design- en waarde-creatie en het motto ‘vissen naar inspiratie’.
De bedoeling is dat bezoekers één badeendje uit de waterstroom hengelen die op een scanplaatje plaatsen om op een tablet een presentatie van een creatief ontwerpproject te starten. Een voorbeeld van de Put & Learn technologie van het bedrijf. In de praktijk zijn het toch vooral de medewerkers van Umdasch die deze handeling uitvoeren, maar de toon voor een open gesprek is daarmee vaak wel gezet.

Perpetual knikkerbaan

Een knikkerbaan die door vijf kubussen loopt is de visualisatie van de uitrolexpertise van het bedrijf. Elke kubus laat een project zien dat door de winkelmakers aan het rollen is gekregen, draaiende is gehouden en volledig is afgehandeld. De continu rollende knikker trekt de aandacht, maar de presentatie van de informatie is minder uitnodigend.
De achterliggende bar lonkt, maar er is nog zoveel meer te zien in deze stand.

Oversized stripboek

De volgende halte kun je ook ingetogen noemen. In een bibliotheek-achtige setting krijg je een beeld van de prestaties van het bijna 100 mensen sterke aannemersteam. Twee superheldfiguren staan voor de kracht en toegankelijkheid van het team. Een oversized stripboek geeft een luchtig inzicht in het dagelijks leven van de helden en de door hen gerealiseerde projecten met highlights en bouwplaatsimpressies. En al bladerend ben je een mooie kans voor een kennismakend gesprek.

Materialen en vakmanschap

De volgende ‘marktkraam’ is eveneens ingericht op self-service. De bezoeker krijgt een tafel met talloze materiaalstalen voorgeschoteld. Door een QR-code te scannen, krijgt je op het gespiegelde scherm te zien in welk project het materiaal al is toegepast of hoe het is te combineren met andere materialen.
De onderbouw van het eiland wijkt af van de anderen. De afwerking met houten latten in golfmotief is ter illustratie van het vakmanschap van de winkelbouwprofessionals.

Transparante led-wand

Aan de inmiddels bereikte achterzijde van de stand domineert de twintig vierkante meter grote led-wand. Het scherm is transparant, waardoor ook aan de buitenzijde digitale effecten zichtbaar zijn. Wie buitenom de stand loopt wordt getrakteerd op 3D-beelden van koptelefoons, sportschoenen of gewoon luchtbellen.
In de stand zelf is voor het scherm een royale tribune geplaatst, waarop bezoekers kunnen zitten om de vermoeide benen wat rust te geven en het communicatiegeweld in de stand te overzien.

Klaar voor de metaverse

Vanuit die positie kan de bezoeker ook zien dat hun gastheer niet alleen fysieke ruimtes creëert. De Future & Innovation Hub van Umdasch Group toont op het voorliggende eiland via 360 graden video’s welke projecten ze al heeft gevirtualiseerd.
Ook de Metaverse wordt niet gemeden en om die optimaal te ervaren kunnen bezoekers gebruik maken van de hangende VR-brillen. Kernboodschap is om nu al de winkel (of de stand?) in 360 graden fotografie te laten vastleggen, om voorbereid te zijn op het beloofde virtuele landschap.

Digiverse eiland

Het digiverse eiland legt de aandacht op de huidige mogelijkheden op het gebied van digitalisering – van digital signage tot elektronische schap-etikettering en allerhande interactieve toepassingen. De bezoeker wordt weer aan het werk gezet door op basis van vragen golfbalformaat planeten op het interactieve oppervlak van de tafel te plaatsen. Zo komen ze meer te weten komen over referentieprojecten en trendonderwerpen op het gebied van digital retail.
De levensgrote astronaut die toeziet op deze activiteiten is niet alleen aandachttrekker, maar biedt ook een mooie achtergrond voor selfies. Samen met de badeendjes steelt die wat instagrammability de show.

Solution Area

Voor wie zich meer vertrouwd voelt in de traditionele winkelomgeving eindigt de stand in de zestig vierkante meter grote Solution Area. Hier toont het bedrijf tal van innovaties op het gebied van winkelsystemen, slimme technologieën en duurzame winkelinrichtings-oplossingen. Denk aan een modulair rekkensysteem, een belichtingssysteem, heavy duty stellingen voor opslagruimtes en het door Umdasch ontwikkelde Liquid Dispenser navulstation. Die laatste draagt bij aan het voorkomen van verpakkingsafval, evenals de Solid Dispenser van partnerbedrijf MIWA voor losse goederen in de petfood-sector. Omgekeerde bloempotjes als lampenkapjes met daarop letters de tekst ‘Green Refill’ maken visueel en tekstueel duidelijk dat het hier om duurzaamheid gaat.

Duurzaam en digitaal

De stand uitlopend, via de gecombineerde in- en uitgang, werp je nog een blik op de heatmap waarmee je in één blik ziet welke zones van een winkel het meest bezocht worden. Mocht je als bezoeker verloren zijn geraakt in alle ontwikkelingen en mogelijkheden, de grote lijn zal je niet zijn ontgaan. De toekomst van retail is in de ogen van storemaker Umdasch duurzaam en digitaal.

 

Beeld: Edwin Nunnink & Messe Düsseldorf, Constanze Tillmann


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief