Beurzen

Installatiefestival laat zien hoe leuk het vak is

Campagnebeeld NXT GEN installatiefestival

Het evenemententerrein van Papendal is op 12 en 13 mei het domein van Installatiefestival NXT GEN. Hier tonen en demonstreren zestig merken en fabrikanten hun producten voor de installatiebranche. Geen statische stands dit keer, maar een festivalterrein vol activiteiten, foodtrucks en muziek.

Initiatiefnemer is groothandel Wasco. Vanuit magazijnen in Apeldoorn en Twello en via 35 vestigingen levert het bedrijf producten en materialen voor verwarming, ventilatie, sanitair en airconditioning aan installateurs.

Uitdagingen van de sector

Het bedrijf bereikte in 2020 haar 50e jaar, maar dat bleek geen jaar om feest te vieren. In een verlaat verjaardagsfeestje, nu alles weer mag, had men ook geen zin.

Xander Hagens, commercieel directeur van Wasco: “We besloten ons te richten op de uitdagingen waar de installatiebranche voor staat. Dat is enerzijds de energietransitie met nieuwe ontwikkelingen als warmte-pompen en anderzijds komen we als sector handjes tekort. Dus willen we de installateurs kennis laten maken met innovaties en de nieuwe generatie laten zien hoe leuk het vak is.”

Verrassende ideeën

Wasco wilde wegblijven van de traditionele vakbeurs. “We wilden het graag eens anders doen”, vertelt Hagens. “Je ziet in de zomer jong en oud naar festivals gaan. Dus daar hebben we op ingezet. Gelukkig dachten onze leveranciers er net zo over. Iedereen kwam met verrassende ideeën. Samen zetten we nu het allereerste installatiefestival van Nederland neer.”

Écht leuk

Het festival is niet alleen voor de installateurs zelf, want is juist bedacht om partner, kinderen, vrienden en kennissen te laten ervaren dat techniek niet ingewikkeld, saai of alleen voor jongens is. Tijdens het NXT GEN installatiefestival laat Wasco samen met de fabrikanten zien hoe leuk techniek écht is. Bezoekers gaan niet van stand naar stand. Iedereen gaat gewoon zelf aan de slag.

De fabrikanten zijn uitgedaagd om niet alleen hun producten te presenteren, maar ook een activiteit te bedenken. En wat betreft Hagens staan de vertegenwoordigers er niet in pak en met hun smartphone in de hand.

Warme douche

Zo kunnen bezoekers de competitie aangaan met een wielrenner en ontdekken hoe lang en hard je moet trappen om een warme douche bij elkaar fietsen. Of je bouwt een duurzame mini-raceauto op zonne-energie of op waterstof. Daarna ga je tegen elkaar racen en ontdek je welke krachtbron de meeste power geeft.

Met een parabolische spiegel en de warmte van de zon kun je een energie generator aandrijven. Daar is echter wel strak teamwork voor nodig. En gewoon omdat het leuk is kunnen bezoekers de competitie aangaan in de Boulderbox, een kruising tussen Twister en een klimwand.

Foodtrucks en skybar

Het wordt een echt festival en dat betekent ook catering door foodtrucks. Wil je ook een belevenis van je ravitaillering maken, dan neem je plaats in de skybar die op 50 meter hoogte wordt getakeld. Ondertussen zorgt de DJ op de camperstage voor dansbare muziek.

Voor installateurs zijn de interactieve demonstraties van fabrikanten interessant. Daarnaast is er een wagenpark vol demo-modellen van trucks, bussen en aanhangwagens.

Grote interesse bij scholen

Ook is er op de eerste dag een aantal uren geblokt voor basisscholen en het middelbaar onderwijs. Hagens: “We dachten: als we nu toch alles optuigen, dan kunnen we ook scholen uit de omgeving uitnodigen om de leerlingen te interesseren voor het installatievak.”

De animo blijkt groot. Het ingeschatte aantal van 500 scholieren gaat zeker lukken, stelt Hagens. Daarnaast gaat Wasco uit van zo’n 1.000 klanten die op het NXT GEN installatiefestival af zullen komen, met nog zo’n 500 tot 1.000 gezinsleden, familie en kennissen in hun spoor.

Niet eenmalig

Alhoewel het volledig gratis te bezoeken festival meer budget vergt dan een huisbeurs, hoopt Hagens dat het geen eenmalig evenement is. “Als deze opzet een succes is, dan is het ook logisch om er een vervolg aan te geven.”


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief