De S-factor in de ESG (Environmental, Social, Governance) richt zich specifiek op het sociale aspect van duurzaamheid. De sociale pijler heeft vier sub-pijlers met elk een focus op een andere groep mensen. De eerste groep betreft de eigen medewerkers van het bedrijf (S1). De andere drie - medewerkers in de waardeketen, de gast of consument en de omgeving - komen later aan de orde.
Let op, het begrip ‘eigen medewerkers’ gaat verder dan degenen die vast op de payroll staan. Ook ingehuurde medewerkers via uitzendbureaus vallen hieronder. Dat maakt dat je al snel aan een behoorlijk aantal medewerkers komt.
De focus bij de eigen medewerkers ligt op hun welzijn en de werkomstandigheden. Goed voor je medewerkers zorgen lijkt een open deur. Zeker in de event- en hospitality-sector waar het arbeidsmarkttekort aanzienlijk is. In de gastvrijheidsindustrie zijn er specifieke aandachtspunten die belangrijk zijn voor het bevorderen van een duurzame, eerlijke en inclusieve werkomgeving. Hier zijn enkele belangrijke aspecten uit de ESG voor eigen medewerkers:
Als eerste veilige en gezonde werkomstandigheden. Dit betreft zowel de fysieke veiligheid als de mentale gezondheid.
Onder het eerste verstaan we een veilige werkomgeving: medewerkers hebben immers vaak met fysieke risico's te maken, bijvoorbeeld bij de op- en afbouw van een evenement of in de keuken waar met hete apparatuur en scherpe voorwerpen wordt gewerkt. Ook het lange staan en vele lopen in grote beurshallen kunnen van invloed zijn op de lichamelijke gezondheid en veiligheid, evenals het werken achter de bar op een festival.
Als werkgever is het daarom belangrijk te investeren in veiligheidsmaatregelen, zoals het verstrekken van beschermende uitrustingen, het bieden van uitgebreide training en het implementeren van veiligheidsprocedures om verwondingen en blessures te voorkomen. Daarnaast kan een werkgever ook denken aan apparatuur met automatische uitschakeling. Dat laatste is energie-technisch vaak ook nog eens erg interessant.
Door de piekuren en drukke periodes kan de werkdruk erg hoog zijn. Werkgevers moeten aandacht hebben voor werkstress, redelijke werktijden aanhouden en mentale ondersteuning bieden. Steeds meer werkgevers bieden medewerkers (ook parttime) toegang tot gratis counseling en mentale gezondheidsprogramma's. Dit helpt medewerkers om met stress en werkdruk om te gaan, wat vooral zich terugbetaalt in drukke tijden en het ziekteverzuim helpt verminderen.
Ten tweede zijn eerlijke arbeidsomstandigheden en lonen een aandachtpunt. Het is bekend dat in de event- en hospitality-sector medewerkers relatief laag betaald worden. Daarnaast kunnen er problemen zijn met onzekere contracten of roosters. Ook moeten medewerkers op tijd worden betaald en moeten ze een stabiele en eerlijke compensatie ontvangen. Allemaal redenen waardoor medewerkers een gebrekkige werkzekerheid kunnen ervaren.
Oplossingen hiervoor klinken simpel: eerlijke arbeidsomstandigheden en lonen, stabiele werktijden en contracten.
Over diversiteit hebben we in de sector niet te klagen, maar dat betekent niet dat we altijd even inclusief zijn. Inclusief zijn betekent gelijke kansen voor iedereen ongeacht afkomst, geloof, geaardheid, leeftijd, en dergelijke. Kortom, een veilige werkplek bieden aan iedereen die in of met het bedrijf werkt. Mooie aansprekende voorbeelden zijn de bedrijven die actief werken met mensen met afstand zoals jongeren met een arbeidsbeperking of migranten die in Nederland een nieuw bestaan willen opbouwen.
Een vierde aspect gaat over ontwikkelings- en opleidingsmogelijkheden voor de eigen medewerkers. Door te investeren in het opleiden van medewerkers kan iemand zich blijven ontwikkelen en nieuwe vaardigheden en kennis op doen. Dit verhoogt de medewerkerstevredenheid, draagt bij aan professionele groei, bevordert loyaliteit naar de werkgever en vooral duurzame inzetbaarheid.
Sommige werkgevers bieden een intern opleidingsprogramma voor medewerkers, waarbij zij kunnen doorgroeien naar leidinggevende functies en/of zich verder kunnen specialiseren in hun vakgebied. Andere bieden diverse trainingen in speciale ‘Academies’ waarin je gerichte kennis opdoet over het product, BHV., klantgerichtheid en presentatievaardigheden.
Tot slot een laatste aspect wat gaat over ethisch en transparant beleid als een van de uitgangspunten van de CSRD. Eigenlijk alles wat vroeger gewoon goed ondernemerschap werd genoemd en goed is voor de zaken.
Een gedragscode waarin het bedrijf aangeeft welk gedrag wenselijk wordt geacht in de onderlinge omgang tussen medewerkers, gasten en leveranciers kan dit duidelijk maken.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.