Beurzen

IBC2024 trekt ruim 45 duizend bezoekers uit 170 landen

IBC2024 bezoekers voor het Elicium

IBC2024 meldt dat 45.085 bezoekers uit 170 landen van 13 tot en met 16 september naar RAI Amsterdam kwamen voor de wereldwijde vakbeurs voor media- en entertainmenttechnologie. Ten opzichte van 2023 lag het bezoekersaantal 2.000 bezoekers hoger, maar nog niet zo hoog als in 2019 (56.390 bezoekers).

Op de beurs presenteerde zich ruim 1.350 exposanten, 100 meer dan in 2023. De totale beursvloer omvatte 46.000 vierkante, wat het totaal van 44.500 vierkante meter van het voorgaande jaar overtrof. In de volgepakte theaters behandelde IBC2024 kritieke trends en kwesties die verandering in het medialandschap teweegbrengen, zoals het bestrijden van valse informatie en nepnieuws. Ook werden er nieuwe beursonderdelen geïntroduceerd, zoals de AI Tech Zone en het IBC Talent Programme.

Opwaartse trend

“IBC zette in 2024 een opwaartse trend voort, met een enorme opkomst in de hele IBC-gemeenschap toen mensen in Amsterdam bijeenkwamen om de technologische vooruitgang en marktdynamiek te verkennen die onze industrie opnieuw definiëren”, zegt Michael Crimp, Chief Executive Officer van IBC.

“In een jaar dat werd gekenmerkt door grote evenementen zoals de Olympische Spelen en nationale verkiezingen, was er een extreem positieve buzz op IBC2024. De beurs van dit jaar ging in op de stijgende interesse in trends zoals de sprong van AI van theorie naar toepassingen in de echte wereld, hoe de industrie desinformatie in het nieuws bestrijdt en de noodzaak om talent en diversiteit in media, entertainment en technologie te bevorderen.”

AI Media Production Lab 

Andere thema's die centraal stonden op IBC2024 waren duurzaamheid, 5G, cloud, esports, meeslepende ervaringen, over-the-top (OTT) en streaming, adtech, metaverse, edge computing en connected technologies. Veel hiervan werden behandeld tijdens de driedaagse IBC-conferentie, verplaatst naar het Auditorium Complex in de RAI, evenals in de verschillende theaters op de beursvloer en door veel van de exposanten zelf op hun stands.

Een aantal bepalende thema's van IBC2024 waren ook de focus van het IBC Accelerator Media Innovation Programme, dat dit jaar een andere IBC-primeur omvatte: het AI Media Production Lab, dat een reeks projecten onderzocht waarin enkele van de meest inventieve vernieuwers van de industrie samenwerkten aan specifieke AI-concepten.

Een van de populairste Accelerator-projecten - ook behandeld tijdens de IBC-conferentie - was 'Design Your Weapons in the Fight Against Disinformation', dat gericht was op het ontwikkelen van een sectorbreed begrip van de uitdagingen en misstanden waarmee alle media vandaag de dag worden geconfronteerd bij het helpen van het publiek om betrouwbaar nieuws en informatie te identificeren.

AI Tech Zone

De nieuwe AI Tech Zone, aangestuurd door EBU, zat vol met bezoekers die in gesprek gingen met toonaangevende vernieuwers over praktische toepassingen, variërend van geautomatiseerde videobewerking en scheiding van muziek en audio tot het bijhouden van de herkomst van content en snelle en veilige cloudopslag. Op het Zone-podium deelden AI-pioniers inzichten over hoe de technologie de toekomst zal beïnvloeden en hoe het media al transformeert op gebieden zoals vindbaarheid, nieuwsverificatie en het creëren van meeslepende ervaringen.

Een andere nieuwe feature op IBC2024 was het Audio Visual (AV) buyers' event op de vooravond van de beurs. Samen met de AV User Group konden mediatechnologiebedrijven op de show actief in contact komen met grote AV-kopers zoals Arup, AstraZeneca, Bank of America, Barclays, Deliveroo, Direct Line Group, KPMG, Schroders, Sopra Steria, UBS en WPP.

IBC Talent Programme

Het eerste, gratis toegankelijke IBC Talent Programme bevatte levendige en betrokken discussies over het begeleiden van de volgende generatie van de industrie, wervingsuitdagingen en het belang van diverse perspectieven voor het stimuleren van innovatie. Het programma werd voorafgegaan door het World Skills Café, gerund door Global Media and Entertainment Manifesto, dat de dag voor de beurs plaatsvond in de RAI

Belangrijke broedplaats

"De afgelopen jaren is IBC steeds sterker geworden, waarbij exposanten steeds meer manieren vinden om het meeste uit het evenement te halen, terwijl we nieuwe functies toevoegen en de reikwijdte en het bereik ervan vergroten", aldus IBC-directeur Steve Connolly. "De feedback die we krijgen is ongelooflijk positief, waarbij velen zien dat IBC ontwikkelt zich als een steeds belangrijkere broedplaats voor mediatechnologische innovatie, en behoudt onze status als een essentiële netwerkbestemming en bron van informatie over nieuwe trends en ontwikkelingen in de industrie.”

IBC2025

Alle contentsessies van IBC2024 worden na de beurs online beschikbaar gesteld. IBC keert terug in RAI Amsterdam van 12-15 september 2025.


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief