Congressen
De presentatie van de plannen van Hyperloop One en het bijbehorend Vision for Europe congres brachten op dinsdag 6 juni Europese hoogwaardigheidsbekleders en beleidsmakers bijeen in het Amsterdamse Tobacco Theater om de basis te leggen voor een eventuele aanleg van hyperloopnetwerk op het Europese vasteland.
Hyperloop One is één van de twee grote, internationale startups die bezig is om de hyperloop een realiteit te maken. Het idee is om capsules op hoge snelheid (ruim 1000 kilometer per uur) door vacuümbuizen te laten zweven. Door het gebrek aan wrijving in zo’n buis kan deze snelheid worden gehaald en kost het weinig energie. De hyperloop zou gebruikt kunnen worden om zowel goederen als mensen te vervoeren. Hyperloop One heeft onder meer interesse in het aanleggen van een groot hyperloop-traject in Nederland. Het gaat om een route van 429 kilometer die Amsterdam, Rotterdam, Den Bosch, Eindhoven, Arnhem en Lelystad verbindt. Hier zou het futuristische vervoersmiddel dan drie kwartier over moeten doen.
Tijdens de gelikte presentatie probeerde Rob Lloyd, de CEO van Hyperloop One, het publiek te overtuigen van de voordelen van een hyperlooptraject en benadrukte hoe het bedrijf samenwerkt met overheden en grote multinationals voor de ontwikkeling van deze nieuwe vervoerstechnologie. En hoe het in Los Angeles een grote innovatiecampus heeft en in Las Vegas de eerste hyperloopfabriek en een testbuis op volledige schaal. Het bedrijf wil beginnen met het vervoeren van goederen via de hyperloop. Daarna volgen passagiers. Het doel is om 2021 al de eerste hyperloop te hebben waarmee mensen zich van A naar B kunnen verplaatsen.
Tijdens de presentatie van Hyperloop One vertelde minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu dat Hyperloop One en het succes van de TU Delft een momentum creëren. Ze zette de ontwikkeling van de hyperloop in een breder perspectief en legde uit dat Nederland hierin voorop willen lopen.
“Een nieuw tijdperk op het gebied van mobiliteit is begonnen. De komende 20 jaar gaat er meer veranderen dan de afgelopen 100 jaar.Wie had er tien jaar geleden durven bedenken dat auto’s zelf in hun rijbaan konden blijven of autonoom konden inparkeren? Dat we zelfrijdende auto’s zouden testen op Nederlandse wegen? Kinderen die nu op de basisschool zitten hebben in de toekomst geen rijbewijs meer nodig. Ik ben trots dat Nederland trendsetter is op het gebied van de toekomst van mobliteit. We willen de nummer 1 zijn, het smart mobility center of the world.”
Ze riep vervolgens bedrijven als Hyperloop One op om samen te werken met de Nederlandse overheid. En dat ze hard werkt aan nieuwe wetgeving die meer innovatie mogelijk maakt. Ze wil graag dat er één mobiliteitswet komt voor alle vormen van vervoer, waardoor er niet steeds nieuwe wetten of uitzonderingen hoeven worden gemaakt als er nieuwe vormen van vervoer ontstaan.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.