Congressen

Hospitality sector lanceert wervingsplatform ‘Be My Guest’

Campagnebeeld Be My Guest

Organisaties uit de gastvrijheid- en vrijetijdssector, waaronder CLC-Vecta en Hiswa-Recron, lanceren vandaag  ‘Be My Guest’, een landelijke campagne met bijbehorend platform met als doel jongeren te inspireren en te faciliteren om te gaan werken in de hospitality sector. Het wervingsplatform is onderdeel van het Hospitality Pact waarbij de initiatiefnemers toezeggen met elkaar samen te werken aan duurzame oplossingen voor de arbeidsmarktuitdagingen van vandaag en morgen.

De Be My Guest campagne versterkt de bestaande campagnes van de afzonderlijke branches. In deze startfase wordt begonnen met het enthousiasmeren van talenten binnen VMBO en MBO. Aansluitend vindt verbreding plaats naar talenten in het HBO. Op het platform Be My Guest willen de samenwerkende partijen met uitdagende content laten zien dat werken in de sector een echt vak is. En dat je een leven lang met plezier verder kan leren en jezelf ontwikkelen.

“Dit is een belangrijk moment”, vertelt Riemer Rijpkema, belangenbehartiger namens CLC-Vecta en intensief betrokken bij de totstandkoming van het Hospitality Pact. “De hospitality sector draagt substantieel bij aan de samenleving en niet alleen economisch. Denk aan sociale cohesie en leefbaarheid. Een sector met deze impact vraagt om een georganiseerde aanpak van de arbeidsmarktuitdagingen, waarbij bedrijfsleven, onderwijs, kennisinstellingen en overheid, de handen ineen slaan.”

Hospitality pact

De samenwerking biedt betrokkenen een kompas om actief te werken aan onderzoek, sociaal beleid gericht op goed werkgeverschap, sterk beroepsonderwijs voor de gehele beroepskolom (VMBO, MBO, HBO en WO), een infrastructuur voor Leven Lang Leren en arbeidsmarktpromotie.
Adnan Tekin, voorzitter MBO Raad: “De samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven is de sleutel tot een gouden toekomst voor onze studenten. Door ervaringen in de praktijk worden onze studenten optimaal voorbereid op de dynamische arbeidsmarkt van vandaag en morgen. Door samen met het bedrijfsleven op te trekken, zoals gebeurt bij het ondertekenen van het Hospitality Pact, kunnen we de vaardigheden, kennis en expertise van beide werelden combineren, waardoor onze studenten profiteren van relevante en actuele onderwijsprogramma’s. Daarbij is er een belangrijke rol weggelegd voor mbo-scholen in de regio. Zij zijn samen met regionale partners aan zet om te zorgen voor de beste kansen voor onze studenten om te excelleren in hun vak.”
Walter Seib, CEO HMSHost International: “De hospitality sector is een essentiële bedrijfstak voor Nederland die als zodanig nog onvoldoende wordt herkend, erkend en gewaardeerd. Dat moet veranderen als de sector aantrekkelijk wil zijn voor (jonge) medewerkers. Door als branche en onderwijs samen te komen, kunnen we gezamenlijk de perceptie rondom werken in de hele sector veranderen. Wij moeten ook mee veranderen met de tijd waarin we leven. We willen met name jongeren, maar ook hun ouders laten zien dat het werken in deze sector een vak is waar je een leven lang kan leren en met plezier kan werken. Dit doen we onder andere met het platform Be My Guest en de bijbehorende campagne.”

Taskforce Samenwerking Gastvrijheidseconomie

Het Hospitality Pact is opgesteld onder regie van Taskforce Samenwerking Gastvrijheidseconomie en wordt gedragen door de werkgeversorganisaties Koninklijke Horeca Nederland, ANVR, Hiswa-Recron, CLC-Vecta, Veneca, MBO Raad en het HBO, werknemersorganisatie FNV Horecabond en een collectief van landelijk opererende bedrijven en wordt ondersteund door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief