Sportevenementen
FC Twente geeft het goede voorbeeld met de strategie voor haar businessclub. Daar kunnen veel voetbalclubs een voorbeeld aan nemen, stelt sportmarketeer Chris Woerts. Marco Behrens vertelt over de elementen die de businessclub van de Twentenaren zo succesvol maken.
Volgens sportmarketeer Chris Woerts draait het bij businessclubs om twee kernaspecten: netwerken en zakelijke kansen creëren. “In Nederland is een businessclub een plek waar bedrijven op een laagdrempelige manier in contact komen met potentiële zakenpartners. Het is een typisch Nederlands fenomeen. In het buitenland zie je dit veel minder. Sponsors vinden het heel leuk om zo betrokken te zijn bij de clubs en op die manier ontmoet je natuurlijk mensen die in dezelfde regio actief zijn.”
Clubs organiseren daarom tal van evenementen, zoals netwerkborrels, kennissessies en sportieve activiteiten om het zakelijke aspect te versterken. Woerts: “Clubs als Feyenoord en Ajax hebben hun businessclubs goed opgezet, maar FC Twente steekt er met kop en schouders bovenuit. Ze hebben het daar heel erg goed voor elkaar.”
Nou ja, als Chris Woerts het zegt….Dan moeten we dat maar geloven. Interessant dus om dieper in deze case te duiken. Wat is daar het geheim in Enschede?
“Het grote succes van FC Twente’s businessclub zit in hun unieke segmentatieaanpak”, vertelt Marco Behrens, manager commerciële zaken bij FC Twente. “Wij hebben niet één grote businessclub, maar verschillende lagen, elk afgestemd op een specifieke doelgroep.”
Bij de Tukkers draait het niet alleen om voetbal, maar ook om het verbinden van ondernemers. De club heeft een uitgebreid zakelijk netwerk opgebouwd met verschillende businessclubs, elk met een eigen karakter en doelgroep.
Marcel Behrens, manager commerciële zaken bij FC Twente
De Twentse Ondernemers Sociëteit (TOS) is de grootste businessclub van Oost-Nederland en richt zich vooral op MKB’ers en het grootbedrijf die op zoek zijn naar waardevolle netwerkmogelijkheden binnen de regio. Hier komen ondernemers samen om te sparren, samenwerkingen te starten en hun bedrijf te laten groeien.
Voor de absolute top van het bedrijfsleven is er de exclusieve FC Twente Supportgroup Club, waar leden niet alleen toegang krijgen tot luxe evenementen en exclusieve bijeenkomsten, maar zelfs de mogelijkheid hebben om deel te nemen aan internationale reizen.
Naast deze brede netwerkclubs biedt FC Twente ook meer gespecialiseerde mogelijkheden. De skyboxen en themaboxen zijn zo ingericht dat bedrijven uit specifieke sectoren bewust bij elkaar worden geplaatst.
Zo zitten bijvoorbeeld bouwbedrijven, architecten en schildersbedrijven samen in een skybox, waardoor er direct synergie ontstaat en samenwerkingskansen worden gecreëerd. Ook zijn er skyboxes van ondernemers die uit dezelfde stad afkomstig zijn.
Voor jonge ondernemers onder de 35 jaar is er de Talent Group, een instapmogelijkheid waarbij zij tegen een gereduceerd tarief hun zakelijke netwerk kunnen uitbreiden en zich verder kunnen ontwikkelen in het ondernemerschap.
En ook zelfstandige ondernemers zonder behoefte aan grote netwerkevenementen zijn niet vergeten. De ZZP-club biedt hen de kans om fiscaal gunstig een stoel in het stadion te bemachtigen en toch gebruik te maken van de zakelijke voordelen van FC Twente.
“Het zorgt ervoor dat iedereen zich op de juiste plek voelt en dat het netwerken efficiënt verloopt”, zegt Behrens.
Het succes van een businessclub hangt niet alleen af van de club, maar ook van hoe bedrijven het zelf aanpakken.
Woerts benadrukt dat bedrijven actief moeten deelnemen: “Je moet het niet alleen voor de gezelligheid doen. Neem de juiste mensen mee en zorg dat je weet met wie je in contact wilt komen. Het is belangrijk dat je daar tijd instopt en dan kan je er echt zakelijk veel uithalen. Natuurlijk is het leuk om naar het voetbal te gaan, maar het gaat uiteindelijk om de business.”
Volgens Chris Woerts doet FC Twente het beter dan veel andere clubs in Nederland. “Bij Feyenoord en Ajax is de businessclub populair, maar Twente heeft het veel verfijnder aangepakt. Door die zes verschillende businessclubs, gericht op diverse segmenten, trekken ze 2.500 mensen per wedstrijd aan, terwijl Feyenoord bijvoorbeeld op slechts een paar honderd blijft steken. Daar heb je natuurlijk het probleem dat er geen faciliteiten in het stadion zijn. Zonde, want het is een hele goede manier om meer inkomsten binnen te halen.”
FC Twente faciliteert dit zakelijke aspect door gerichte matchmaking. Behrens: “We vragen bedrijven expliciet wat ze willen halen uit hun lidmaatschap. Zo kunnen we ze koppelen aan de juiste mensen. We bieden zelfs netwerkcoaching aan voor jonge ondernemers die nog moeten wennen aan dit soort omgevingen. Op die manier kan je er beter in worden.”
Daarnaast zorgt Twente voor een goede balans tussen ontspanning en zakelijk nut. Behrens: “Op wedstrijddagen worden contacten gelegd, maar de échte deals worden gesloten tijdens onze doordeweekse evenementen.”
Deze aanpak voorkomt dat leden afhaken omdat ze er geen directe zakelijke voordelen uit halen.
Daarnaast heeft FC Twente slim ingespeeld op de binding met de regio. Toen de club meer dan tien jaar geleden in de problemen kwam en er een faillissement dreigde, haalde het miljoenen op bij lokale bedrijven en ondernemers, puur vanwege het regionale sentiment.
Behrens: “We hebben echt een ‘naoberschap’-gevoel hier. Mensen gunnen elkaar de handel en voelen zich sterk verbonden met de club.” Dit sentiment zorgde ervoor dat toen de club in financiële nood zat, er een enorme steunactie op gang kwam. Dankzij een speciaal opgezet reddingsfonds wisten honderden kleine ondernemers, samen met grotere bedrijven en supporters, de club te redden.
‘Vroeger kwamen mensen nog wel eens niet opdagen, maar nu is iedereen er altijd’
Behrens herinnert zich hoe tijdens een benefietavond in korte tijd 92 sponsoren samen meer dan een miljoen euro ophaalden. “Mensen voelen hier een diepgewortelde verbondenheid met FC Twente. Het is meer dan een voetbalclub; het is een onderdeel van de regio.”
Dat ‘we lossen het samen op’-gevoel werkt ook de andere kant op. Behrens: “Daar helpt de gesegmenteerde aanpak ook bij. Want als bedrijven misschien een keer een minder jaar hebben dan kunnen ze altijd een stapje terugzetten. Op die manier hoeven ze niet meer op een verjaardag te vertellen dat ze niet meer betrokken zijn bij Twente.”
Ondanks het succes zijn er ook uitdagingen. FC Twente zit op dit moment vol qua businessplekken en heeft dus een wachtlijst. “We moeten onze evenementen soms over meerdere avonden spreiden omdat we simpelweg geen ruimte meer hebben”, zegt Behrens. “Vroeger kwamen mensen nog wel eens niet opdagen, maar nu is iedereen er altijd. Dat is een luxeprobleem natuurlijk, maar het zet wel de druk erop.”
‘Er zou meer gedaan kunnen worden met online matchmaking, zodat leden van een businessclub ook buiten de wedstrijddagen om makkelijk contact kunnen leggen. Hier liggen nog kansen’
Uitbreiding van het stadion zou een oplossing kunnen zijn, maar dat is een ingewikkelde en dure operatie. In de tussentijd kijkt FC Twente naar andere verdienmodellen, zoals meer gebruik van LED-boarding en digitale platformen om sponsoren meer exposure te geven.
Woerts ziet daarnaast nog kansen in het verder digitaliseren van de businessclub in het algemeen. “Er zou meer gedaan kunnen worden met online matchmaking, zodat bedrijven ook buiten de wedstrijddagen om makkelijk contact kunnen leggen met leden van een businessclub. Daar liggen echt nog wel kansen voor veel clubs.”
Het succes van een businessclub staat of valt met een doordachte aanpak. FC Twente heeft laten zien dat segmentatie en gerichte activatie essentieel zijn. Door slim in te spelen op de behoeften van verschillende ondernemers en bedrijven, heeft de club een bloeiend zakelijk netwerk gecreëerd dat niet alleen de club zelf, maar ook de regio versterkt.
Clubs die hun businessclub willen laten groeien, kunnen best een voorbeeld nemen aan de methodiek van FC Twente (maar misschien zijn ze daar te trots voor in de Randstad). Een goed georganiseerde businessclub is niet alleen een financiële motor, maar ook een krachtig netwerkplatform voor iedereen die voetbal en zaken succesvol wil combineren.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.