Beurzen
Camille Janssen weet wat het is om een event van plan naar product te brengen. Bij zijn vorige werkgever, Reed Business Information, was hij senior portfoliomanager en ontwikkelde (nationaal en internationaal) tientallen events in de food & agri, hospitality, foodretail en automotive.
Nadat Ton Otten hem benaderde voor een rol als brandmanager voor de BouwBeurs bij Jaarbeurs twijfelde hij eerst. "Ik was de dynamische wereld van uitgeven gewend en dacht dat dit misschien wat saai zou zijn met om het jaar een evenement. Met mijn start in januari 2020 kwam ik precies terecht in de voorbereiding van VSK, de vakbeurs voor de totale installatiebranche. Toen dacht ik: wauw, dit is gaaf. Het beursvirus had mij gegrepen."
Corona legde vervolgens de beurswereld stil. "Wij werden eigenlijk direct gedwongen na te denken over hoe de markt van (vak)beurzen en events er de komende vijf jaar uit zou gaan zien. Anders gaan kijken naar nieuwe (event)vormen en businessmodellen vind ik heel uitdagend en geeft mij energie."
Na een aanpassing van de organisatie van Jaarbeurs in september 2020 kreeg Janssen de keuze tussen sales- en projectmanagement of als conceptdeveloper de meerjarenplannen te schrijven voor de vakbeurzen gericht op de bouw, installatie en maakindustrie. "Ik heb voor die ontwikkelingsrol gekozen. Bouw en installatie was al mijn markt en ik mocht mij ook gaan verdiepen in de maakindustrie."
In eerste instantie stond Janssen voor de vraag of de grote vakbeurzen zoals BouwBeurs, VSK en TechniShow goed door corona heen zouden komen. Toen die eenmaal weer stonden - pakweg vanaf 2022/2023 - kreeg hij een aanvullende opdracht. "Mij werd gevraagd niet alleen de bestaande titels beter en toekomstbestendig maken, maar ook uit te zoeken of er ruimte in de markt is om nieuwe titels te ontwikkelen. Daar had ik veel ervaring mee opgedaan binnen Reed Business Information. Dus dat viel nu mooi samen."
Vanaf dat moment ontwikkelde hij met zijn collega’s DigiBouw, waarvan de eerste editie op 20 en 21 november 2024 is, en Future Facade dat in mei 2025 voor de eerste keer plaatsvindt.
DigiBouw is gericht op het digitaliseren van de hele bouwkolom. Het idee kreeg Janssen toen hij in 2020 vlak voor corona inspiratie ging opdoen bij een event in Duitsland. "Daar ben ik gaan kijken, praten en nam ik in me op hoe het daar is. Het eerste wat ik dacht: waarom hebben we dit niet in Nederland?"
Er was al veel aandacht voor digitalisering in de bouw binnen bestaande events, maar niet op grotere schaal. "Ik had uit onderzoeken en veel gesprekken al geleerd dat dit een groot onderwerp was, maar de volgende stap in het adoptieproces onder eindgebruikers nog niet genomen was. Toen we BouwBeurs 2023 gingen organiseren zagen wij het aanbod aan exposantenzijde flink toenemen en ook de behoefte aan inhoudelijke kennis vanuit de bezoeker was groot. Voor mij was dit de bevestiging: DigiBouw moest er komen."
Dit jaar nog vindt de eerste editie plaats van DigiBouw in november. Het wordt in eerste instantie een vakevent gedreven door een zwaar inhoudelijk programma waar marktpartijen hun producten en diensten kunnen aanbieden. "Ik ga hier dan weg van de term vakbeurs en noem het zelf een con-expo. Een vrije vertaling van een combinatie van een conferentie en een expositie. Mijn idee is om op termijn DigiBouw uiteindelijk door te laten groeien naar een vakbeurs. Daar is het nu nog te vroeg voor. Laat eerst de eerste twee edities maar eens plaatvinden om zichzelf te bewijzen hoe de markt erop reageert."
Stichting ExpoTalent helpt mensen met een idee voor een beurs met de uitwerking ervan. Welk advies heeft Camille Janssen voor talenten?
"Het beste advies dat ik kan geven aan jonge mensen is: alleen ga je sneller, samen kom je verder. Heb je een goed idee voor een event, verzamel dan zo snel mogelijk mensen met kennis en ervaring om je heen en zorg voor co-creatie."
Future Facade was een heel ander traject, vertelt hij. "Voorheen was er de vakbeurs GEVEL, gericht op de architect. De beurs vond plaats in Rotterdam Ahoy. Na covid hebben we de keuze gemaakt om GEVEL in Utrecht te laten plaatsvinden. We moesten het verplaatsen naar een ander moment, midden in de zomer van 2022."
"Op allerlei organisatorische vlakken ging het niet goed: conceptueel te ambitieus, te weinig bezoekers, ontevreden exposanten. GEVEL moest opnieuw worden uitgevonden en we gingen terug naar de tekentafel. De gebouwschil is een belangrijk segment binnen de bouw. De kortetermijnoplossing was om het als segment binnen BouwBeurs aandacht te blijven geven. Tegelijkertijd bleef de wens om op korte termijn GEVEL opnieuw in de markt te gaan zetten."
Ineens deed zich een kans voor: Janssen raakte in gesprek met een professor aan de TU Delft. Die liet weten dat ze bezig waren met een Europees platform rondom gevels (facades) en interesse had om dit uit te breiden met een live event. Jaarbeurs en TU Delft kwamen al snel tot een samenwerking en zo ontstond Future Facade. "Het is heel krachtig als je met een partij in de markt kan samenwerken en je hebt een commitment. Dan is het niet alleen Jaarbeurs die het trekt, maar ook een grote, stevige partij zoals TU Delft. Dan heb je een extra springplank."
"Dan moet je vervolgens wel je hele onderzoek nog gaan doen. Dus met de doelgroep en met allerlei verschillende partijen gaan praten om te kijken of het werkt."
"Ik heb een heel schema waaraan een launch moet voldoen. Als ik voldoende groene vinkjes heb dan ga ik mensen intern betrekken en enthousiasmeren. Vervolgens ga ik naar de directie toe. Voor zo’n intern proces rekenen wij drie à vier maanden, want het moet gedegen gebeuren. Het helpt dat Jaarbeurs een ondernemende organisatie is die graag wil innoveren en investeren in nieuwe producten."
"Het spannende van een nieuw product of dienst lanceren blijft altijd wel of de puzzelstukjes ook daadwerkelijk passen. Op een moment gaat het idee de markt in. Als het verhaal klopt, marktpartijen geloven erin en bezoekers kopen een ticket, dan komt alles bij elkaar. Dat is echt kicken."
Janssen wil benadrukken dat het ontwikkelen van nieuwe producten en/of diensten een gezamenlijke exercitie is. Voor feedback gaat hij bijvoorbeeld direct naar de beursmanagers, die veel praktischer kijken of de ideeën en uitwerking daarvan haalbaar is.
"Het afstemmen, de co-creatie vind ik echt een leuk proces. Die co-creatie is ook belangrijk, want binnen Jaarbeurs werken professionele en ervaren mensen. Als ik het concept neerleg bij iemand en zeg: jij gaat dit op deze manier uitvoeren, dan is de kans op slagen minimaal. Het moet echt gedragen worden door de markt, door collega's en (senior) management. Vanaf dat moment is het voor mij ook minder spannend, want het is dan van iedereen."
Het succes van een concept gaat over het goed managen van verwachtingen, zegt hij. "In een omgeving als Jaarbeurs gaat het er rondom de ontwikkeling van nieuwe concepten om realistisch zijn. Je moet weten hoe groot de markt is, hoeveel bezoekers er kunnen komen en hoeveel draagvlak er is voor een dergelijk concept onder belangrijke stakeholders. Daar zit veel marktonderzoek in. Vervolgens ontwikkelen wij een groeiplan met daarin realistische ambitie waarbij wij elkaar continu scherp houden in de daadwerkelijke realisatie van het event. Dat vraagt om nauwe samenwerking met de markt en met elkaar als collega’s. Ook wanneer we als Jaarbeurs investeren in nieuwe concepten, dan zitten we dicht op de bal."
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.