Congressen
Medio maart kwam de eventwereld door de Coronacrisis abrupt tot stilstand. Opeens werd het onmogelijk om een congres, bijeenkomst, event of vergadering met live interactie te organiseren. Door de creativiteit van de organisatoren ontstonden er razendsnel alternatieve ideeën en werden geplande live events in korte tijd aangepast naar een online variant. Toch is het niet zomaar een kwestie van een camera aanzetten en live gaan. Online events vragen om verandering van perspectief en een andere aanpak.
Hoewel de doelstellingen vaak gelijk blijven, vraagt een online event om een andere blauwdruk en andere technieken dan een live event. Als organisator moet je dus terug naar de tekentafel om de blauwdruk opnieuw te maken. Vergelijk het met een gewone bioscoop en een drive-in bioscoop.
Een bioscoop heeft als doel het vermaken van het publiek in de zaal door middel van een film. Inkomsten worden gegenereerd uit de verkoop van tickets en consumpties. In de zaal hangt een groot doek om de film op te projecteren en is er een geluidsinstallatie voor een meeslepende geluidsbeleving. Natuurlijk is de zaal uitgerust met comfortabele stoelen waar je lekker in kunt wegzakken.
Zonder de doelstelling te veranderen is een drive-in bioscoop een heel andere vorm om hetzelfde doel te bereiken. Toch vraagt het in bijna alle opzichten om een andere aanpak; een andere blauwdruk.
Zo heeft een drive-in bioscoop een groot Lcd-scherm nodig. Voor een optimale audiobeleving dragen bezoekers draadloze koptelefoons in de auto. Er is een parkeerruimte met toegangscontrole om de inkomsten veilig te stellen. En wellicht een ouderwetse Marskramer in een nieuw jasje voor de verkoop van drank en popcorn tijdens de film.
Als je de stap wilt maken van live naar online, moet je terug naar de basis en aanpassingen durven te maken om een succesvol online event neer te zetten. Een aantal praktische tips kunnen hierbij helpen:
Nu de maatregelen rondom het Corona virus (Covid-19) weer soepeler worden, komen er nieuwe vraagstukken. Hoe zeker is het dat live events straks gewoon weer kunnen doorgaan? Willen de bezoekers wel bij elkaar komen? Denk eens na over een hybride vorm van het event. Een deel van de bezoekers komt naar de fysieke locatie, een ander deel van de bezoekers doet actief online mee. Het voordeel van deze aanpak is de flexibiliteit die het geeft, waardoor verschuiven of annuleren van het event niet meer nodig is. Er is in de blauwdruk van het hybride event immers al rekening gehouden met het online aanbieden van content.
Enkele voordelen:
Bezoek dan direct de website van Savvy Congress en vraag daar een gratis online demo aan.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.