Congressen

Groen! Maar wat met die congrestas te doen?

Steffen Kalverboer - directeur Creator Meeting Support

Ecologisch, milieuvriendelijk, duurzaam, circulair…, zo maar een paar termen waarmee we binnen de MICE-branche de afgelopen jaren aan de slag zijn gegaan, en gelukkig maar! En hoewel welwillende organisaties in het verleden alles aannamen voor zoete koek, begint iedereen nu kritischer te worden op wat realistisch is, écht zoden aan de dijk zet en wat past bij hún congres, meeting of event.
Vandaag de dag hebben we hierbij hulp in de vorm van keurmerken, kennisuitwisseling en richtlijnen over hoe enerzijds suppliers verantwoord hun producten en diensten kunnen aanbieden en anderzijds de planners beter kunnen kiezen hoe zij invulling geven aan hún meeting, congres of event.

Moeilijke puzzel

Het blijft echter een moeilijke puzzel voor een planner om de juiste keuzes te maken, omdat alles 100 procent verantwoord doen praktisch en budgettair niet realistisch is. Slimme keuzes zijn daarbij doorslaggevend om zo maatschappelijk verantwoord mogelijk te zijn.
Een maand of twee geleden las ik bijvoorbeeld een column over de afvalberg van onnodige goodiebags bij bijeenkomsten (terechte constatering), maar wel in een vakblad vooral gericht op vaak lange zakelijke vliegreizen in grote groepen naar luxe bestemmingen. Over verantwoorde keuzes gesproken…

Discutabele congrestas

Tja, en dan toch die discutabele congrestas of goodiebag. Voor de één een hoop onnodig afval, voor de ander een noodzakelijk onderdeel van een bijeenkomst.
Persoonlijk krijg ik wel de kriebels als ik zo’n luxe nylon tas op bijvoorbeeld LinkedIn voorbij zie komen, met groot een congreslogo met plaats en datum, waarvan je inderdaad vooraf kunt bedenken dat een dergelijk product veelal bij het afval belandt (vraag maar aan housekeeping in hotels). Daarmee zijn dit soort meeting producten niet per definitie slecht, maar ze zijn niet meer zo van deze tijd.
Er zijn zoveel manieren om óf het product zelf meer verantwoord te maken (zoals circulair of bio-afbreekbaar materiaal en/of een CO2-neutrale bedrukking) óf beter na te denken over de functionaliteit en het gebruik ervan tijdens én na een congres. Ter inspiratie lees hiervoor het artikel ‘What to Do With All Those Tote Bags’ op de website van The New York Times.

Totaalplaatje

Ik denk dat je uiteindelijk moet kijken naar het totaalplaatje van de meeting als het gaat om een verantwoorde impact op de omgeving. Als planner moet je daar keuzes in maken die passen bij jouw soort meeting, beleving en budget. Kijk goed om je heen en blijf goed op de hoogte van de mogelijkheden in de markt om vervolgens met gezond verstand de juiste keuzes te maken.


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief