Congressen

Eventmanagers speels naar The Next Level

GPS-apparaten, quads, paraplu’s, laserstralen, roeispanen, fotocamera’s, coördinaten, Land Rovers… Zomaar een paar ingrediënten van The Next Level. De bijeenkomst van het Genootschap van Eventmanagers, op 16 mei in Utrecht, stond geheel in het teken van deze nieuwe businessgame.

Paraplu’s en regenponcho’s zijn geen vast onderdeel van The Next Level. Maar ja, het regent  pijpenstelen op donderdag de 16e en een groot deel van het enerverende spel wordt gespeeld in de buitenlucht… Niet dat alle leden van het genootschap dit weten als ze bij evenementenlocatie CitySense binnenstappen. Maar als ze de paraplu’s en poncho’s ontdekken, zien ze de bui al hangen.

Maar eerst is er koffie. En thee. En de kennismaking met CitySense , de nieuwe evenementenlocatie die is gevestigd in het oude Jacobi Theater, vlakbij de Bijenkorf in hartje Utrecht. Het oubollige theater werd omgetoverd tot een verrassend moderne ruimte met aan de ene kant een dertien meter lange bar en aan de andere kant een twintig meter lange projectiewand.

 

Businesspel

Voor het welkomstwoord en de speluitleg neemt Susan Kraaijenveld van Crawfield stelling voor de projectiewand. Ze vertelt dat Crawfield als enige in Nederland het businessspel The Next Level aanbiedt. We worden straks verdeeld in vijf teams en moeten aan de hand van allerlei opdrachten zoveel mogelijk geld scoren waarmee we coördinaten op het spelbord kunnen kopen. Op het spelbord, geprojecteerd op de projectiewand, zijn dertig logo’s verstopt en het team met de meeste logo’s heeft gewonnen. Opeens gaat het hele projectiescherm omhoog en verschijnt de Next Level-crew. Een verrassend element dat goed bij diverse evenementen ingezet kan worden.

Tijd voor het spel. De teams begeven zich naar de teamtafels. Daar liggen allerlei opdrachtformulieren, plattegronden en een fotocamera. We stellen ons aan elkaar voor, bekijken vluchtig de opdrachten en besluiten dat we het meest effectief te werk kunnen gaan als we het team in tweeën splitsen. Het ene deel gaat naar het Zijdebalen Theater waar allerlei actieve opdrachten uitgevoerd moeten worden. Het andere deel neemt de foto-opdrachten en het kraken van de supercode voor haar rekening.

Daarnaast krijgt elk team twee GPS-apparaten waarmee op verschillende punten in de stad, aangegeven op een plattegrond, met een druk op een knop geld gecasht kan worden. Dat klinkt overigens makkelijker dan het is. Ook in de locatie zelf zijn opdrachten te doen, zoals het raden van film- en songtitels aan de hand van cryptische afbeeldingen die op een beeldscherm getoond worden. Uiteraard staat er een flinke tijdsdruk op het geheel, wat alles extra spannend maakt.

Hachelijk kanotochtje

De paraplu’s en poncho’s blijken geen overbodige luxe en we begeven ons schoorvoetend in de regen. Eerst maar eens naar De Dom om een foto te maken, onderweg cashen we een geldbedrag met het GPS-apparaat. Leuk is dat! Al snel bevinden we ons in de waan van het spel en is de regen alleen nog maar iets onhandigs. Bijvoorbeeld omdat nat papier scheurt, wat het lezen van een plattegrond er niet makkelijker op maakt.

De andere helft van ons team leeft zich ondertussen uit in het nieuwe Zijdebalen Theater, een industriële locatie die is gevestigd in de oude Lubrofabriek, grenzend aan de Vecht. Daar zijn onder leiding van het avontuurlijke evenementenbureau Omnivents, opdrachten uitgezet waar quads, Land Rovers en laserstralen à la Mission Impossible aan te pas komen. Ook de typische Utrechtse grachten mogen natuurlijk niet ontbreken: enkele ‘die hard’ Next Level-spelers wagen zich aan een hachelijk kanotochtje in de stromende regen.

 

Flink geldbedrag

Als eenmaal zoveel mogelijk opdrachten zijn uitgevoerd en een flink geldbedrag is verzameld, begint het spel eigenlijk pas echt. Nu gaat het om tactiek. Terwijl de ene helft van het team zich bij de game master voegt om coördinaten – oftewel vakjes op het spelbord – te kopen, probeert de andere helft via de binnen-opdrachten, slinkse omkooppraktijken en slimme onderhandelingen aan wat extra cash te komen.

Het aantal grote en kleine logo’s op het spelbord vermenigvuldigt zich nu razendsnel, evenals het geluid- en gebaren niveau rond de game master. Het beeld dat ontstaat heeft veel weg van verhitte beurshandelaren op het Damrak. Maar waar het op de effectenbeurs draait om serious business, wordt hier gekocht, omgekocht, gehandeld en onderhandeld met een brede glimlach. Ondertussen klikt de klok ongenadig door… Dan klinkt het eindsignaal; voor de meeste teams veel te vroeg, voor één team geen seconde te vroeg.

Terwijl de game master in de cijfers duikt, hebben de gamers genoeg om over na te praten: het gestuntel en gestunt met de opdrachten, slimme tactieken, behendige teamleden, intelligente acties en zo meer. En na de prijsuitreiking gaat het netwerken weer net zo makkelijk verder. Zo te zien en te horen is iedereen is enthousiast over The Next Level, regen of geen regen.

 


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief