Beurzen
Drie maanden voor de geplande opening in januari 2025 werd de internationale vakbeurs IMM Cologne geannuleerd. De Keulse meubelbeurs is een van de belangrijkste beurzen voor de meubelsector. Voor Nederlandse fabrikanten is het traditioneel dé manier om hun producten te verkopen aan Duitse en internationale retailers.
Volgens de officiële berichten die de organisatie naar buiten bracht via een persbericht was de aanleiding voor het cancelen vooral de economische dip waarin de Duitse sector zit. Leo Lübke voorzitter van de VDM, de Duitse vereniging van meubelfabrikanten: ‘Net als veel andere branches is ook de meubelmarkt de afgelopen jaren flink veranderd - en daarmee ook de vraag naar beurzen. Helaas dwingt de huidige situatie in de branche veel bedrijven om van koers te veranderen.’
Het komt dus allemaal door de economie, maar er zijn ook andere geluiden. Onder fabrikanten was er, naar horen zeggen, behoorlijk wat ontevredenheid over de manier waarop de beursorganisatie omging met de druk op de branche. De vertrouwde klanten moesten het volle pond betalen voor hun beursbezoek, terwijl de concurrentie uit verre landen ‘voor weinig’ een plekje op de beursvloer kreeg.
Kees Hoogendijk, directeur van de Nederlandse brancheorganisatie van meubelfabrikanten CBM, kijkt met gemengde gevoelens naar de beslissing om de meubelbeurs in Keulen dit jaar niet door te laten gaan. “De beurs in Keulen stond altijd op de agenda, omdat het een breed publiek trekt en het redelijk om de hoek ligt. Maar het voelt alsof ze daar de grip op het evenement kwijt beginnen te raken.”
'Het voelt alsof ze daar de grip op het evenement kwijt beginnen te raken'
Dat de meubelbeurs in Keulen deze editie niet doorgaat, komt voor hem niet als een complete verrassing. De meubelmarkt in Duitsland heeft het zwaar, met een krimp van elf procent dit jaar. “Als de grootste markt in Europa het moeilijk heeft, voel je dat. Daarnaast was het al enige tijd bekend dat er moeite was om voldoende hallen te vullen, en dat is nooit een goed teken.”
Wat volgens Hoogendijk nog meer een probleem was, is dat de organisatie van de beurs goedkopere aanbieders uit Oost-Europa en Azië aantrok om de lege plekken op te vullen. “Ik hoorde van verschillende fabrikanten dat ze geen zin hadden om tussen goedkope, vaak minder duurzame meubels te staan. Daar wil je als kwaliteitsmerk niet bij horen. Het voelde ook voor hen als oneerlijke concurrentie.”
Het wegvallen van de beurs in Keulen betekent dat Nederlandse meubelfabrikanten op zoek moeten naar andere manieren om hun werk te tonen. “We hebben als branche niet stilgezeten en al alternatieven opgezet”, legt Hoogendijk uit. Een voorbeeld daarvan is Destination Design in Eindhoven, waar Nederlandse meubelmakers hun collecties presenteren. “Destination Design was een succes en laat zien dat de meubelindustrie ook zelfstandig evenementen kan organiseren.”
Hoogendijk sluit niet uit dat er in de toekomst meer eigen initiatieven komen, en zelfs internationale samenwerkingen met andere Nederlandse merken op beurzen zoals de Salone del Mobile in Milaan. “We willen onze producten presenteren in een professionele omgeving die bij ons past”, stelt Hoogendoorn. “Milaan trekt bijvoorbeeld ook een heel ander publiek aan. Ik sluit niet uit dat we daar met een gezamenlijk paviljoen gaan staan, als Dutch Design.”
De meubelbeurs in Keulen kan volgens Hoogendijk nog steeds belangrijk blijven voor de meubelindustrie, mits de organisatie op tijd een nieuwe weg inslaat. ‘Als ze het goed aanpakken, kan het nog steeds een relevant platform zijn,’ zegt hij hoopvol. ‘Er zijn altijd kansen om een beurs weer op te bouwen, maar dan moet de organisatie zich aanpassen aan wat de fabrikanten en bezoekers verwachten.’ Hoogendijk denkt dat een frisse, moderne benadering nodig is om het vertrouwen van de meubelbranche terug te winnen. ‘Misschien is het tijd voor een nieuw team, met frisse ideeën die de beurs op niveau krijgen en het vertrouwen herstellen.’ Voor hem is de kern van een succesvolle beurs simpel: ‘Zorg voor kwaliteit en een omgeving waarin fabrikanten zich met trots willen presenteren. Dat is wat bezoekers en deelnemers aantrekt, en wat ervoor kan zorgen dat Keulen weer een vaste plek op de agenda krijgt.’
Hoewel de meubelbeurzen onder druk staan, ziet Hoogendijk nog steeds waarde in fysieke evenementen. “Beurzen zijn nog altijd belangrijk, maar dan moet je wel met de tijd meegaan. Sinds corona heeft de beurswereld een flinke verandering doorgemaakt en fabrikanten zoeken meer dan ooit naar zekerheid en kwaliteit. Als een beurs geen stabiel en aantrekkelijk platform kan bieden, dan zoeken bedrijven andere manieren om hun werk aan de wereld te tonen.”
Richard van der Hak, uitgever van diverse vakbladen waaronder Interior Business Magazine, legt uit dat ‘Keulen’ de grootste meubelbeurs ter wereld was. De plek waar alle fabrikanten meubels verkochten aan retailers in de hele wereld.
“Maar in de coronaperiode vond de beurs een paar keer niet plaats en daarna is er nog een keer een zomerbeurs geweest die geen groot succes is geweest.’ De bezoekersaantallen liepen vervolgens flink terug en bovendien werd het aanbod steeds minder groot. “Tel daar inderdaad bij op dat er in 2023 in Duitsland elf procent minder omzet is gemaakt in de meubelbranche en je snapt wat er aan de hand is.”
Een zware coronatijd die voor een aantal mindere beursafleveringen zorgden, Duitse fabrikanten die het zwaar hebben door de economische tegenwind en buitenlandse exposanten die daardoor ook afhaken, waarna bezoekers zich afvragen of ze vanuit de hele wereld nog naar Duitsland moeten afreizen. Het zijn de klassieke factoren van tegenwind.
“Grote meubelfabrikanten stonden vroeger in grote hallen. Dan zaten er zestig mensen aan de bar grote pullen bier te drinken en spullen te kopen. Maar ja, die fabrikant staat er nu in Brussel omdat ze zich op andere markten richten”, zegt Van der Hak.
De uitgever gelooft er niet in dat in de meubelwereld de beursfunctie aan het verdwijnen is. “Dat is wat mensen dan té gemakkelijk zeggen, maar daar geloof ik niet in. Je hebt in Duitsland bijvoorbeeld wel de Orgatec, een beurs voor de kantorenmarkt, die wel een groot succes is. Bovendien zie je dat grote Nederlandse fabrikanten de handen ineenslaan en in Eindhoven een beurs zijn begonnen. Zo blijft de beursfunctie bestaan dus ik heb het liever over de omstandigheden in de meubelmarkt dan dat je over de beursfunctie als geheel praat.”
'Orgatec, een beurs voor de kantorenmarkt, is wel een groot succes'
“Toen corona voorbij was, ging ik naar de beurs van Milaan en ik wist niet wat ik zag. Mensen hadden het gewoon enorm gemist. Je gaat het WK Voetbal toch ook niet afschaffen? Als er geen sprake was van min elf procent omzet was die beurs gewoon doorgegaan.”
Van der Hak zegt dat beurzen – heel natuurlijk – meebewegen met de economie. “Kijk, twintig jaar geleden werd er al gezegd dat beurzen zouden verdwijnen, maar het ligt eraan hoe je het aanpakt als beursorganisatie. De functie van zo’n beurs verandert niet, mensen ontmoeten en naar de laatste trends kijken, maar de product-marktcombinatie verandert.”
“Het gaat er veel meer om dat beurzen een vast publiek opbouwen dat perfect past bij het aanbod. Het gaat mis als een nichebeurs, eentje die mikt op vloeren, designmeubels of kantoormeubilair, gaat schuiven in het aanbod om de vloer te vullen. En ja, dat is nu eenmaal het gevaar van een branche die meebeweegt met de economie. Als er geen vloeren worden verkocht is het lastig om een beurs te vullen.”
Hij wordt wel eens moe van de mensen die zeggen dat het allemaal anders wordt. “Ik denk altijd aan de retailer. Die heeft dan dertig verschillende wachtwoorden van de online platforms waarmee beurzen begonnen zijn tijdens corona en daar kan hij dan inkopen. Maar hij wil gewoon lekker een bak koffiedrinken en praten over de handel. Dat gaat niet zomaar verdwijnen.”
Inkopen werkt vandaag ook anders dan vroeger. “Er staan natuurlijk voorbeeldmeubels op de beurs en dan komt een retailer binnen die een meubelstuk wil opnemen in de collectie, maar dan wel in een andere kleur of nét even een ander model. Dan maken retailer en fabrikant een afspraak om samen naar de fabriek in Oost-Europa te gaan. Vandaag de dag wordt alles helemaal doorontwikkeld samen met de leveranciers.”
Dick Spierenburg, lid van het managementteam van IMM Cologne was minder spraakzaam. Wij legden hem wat vragen voor en dit was zijn antwoord. “Uiteraard geloof ik in het belang van beurzen. Voor het gebundeld tonen van productinnovaties, opdoen van inspiratie, netwerken, het uitwisselen van kennis en ervaringen, en – last but not least verkoop van producten en collecties. Voor de volgende jaren wordt gewerkt aan concepten die aansluiten bij gedifferentieerde wensen van branche en exposanten en die passen bij de tijd en de veranderende omstandigheden. Nog dit jaar zal duidelijkheid worden gegeven over planning en concept van de event(s).”
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.