Beurzen
Het was voor Busworld de laatste keer in Kortrijk XPO. De belangrijkste beurs voor de buswereld heeft de volgende editie Brussels Expo als huurbaas. De verhuizing gaat de inmiddels 75-jarige oprichter Luc Glorieux wel aan hart. Al vanaf de start in 1971 was Kortrijk de thuisbasis van zijn geesteskind.
Er prijken echter zo’n 70 exposanten op de wachtlijst en ondertussen werden steeds meer parkeerplaatsen door tijdelijke hallen in beslag genomen. Het ruimtegebrek lijkt vreemd gezien het aantal exposanten, met 376 deelnemers zeker geen uitschieter in vakbeurzenland, maar de standoppervlakken zijn veelal wel gigantisch. Ruim 37.000 bezoekers uit de hele wereld kwamen eind 2017 weer naar Kortrijk afgereisd, Er zijn buitenlandse edities in Turkije, Rusland, India, Indonesië en Colombia, maar Kortrijk blijkt wereldwijd het zwaartepunt. Hier vinden de grote productintroducties plaats, de wereldwijd gecoverde persconferenties en hier worden volop koopcontracten afgesloten.
[vc_gallery type=”image_grid” images=”16980,16982,16984,16988,16990,16992,16994,16996,16998,17000,17002,17004,17006,17008,17010,17012″ img_size=”363×363″ title=”Fotogalerij”]
De grootste spelers op de markt zijn altijd prominent aanwezig. Daaronder het Belgische van Hool en VDL uit Nederland. De VDL-stand – een ontwerp van Van den Oever Expo – oogstte alom waardering. Turkse bedrijven, waaronder busbouwer Temsa (met een stand van het Nederlandse UXpartners), maken ondertussen maar liefst 30 procent van het totaal aan exposanten uit.
Eén ding was op Busworld erg duidelijk: binnen vier jaar maakt geen enkele fabrikant meer bussen met alleen traditionele dieselaandrijving. Er werden volop innovaties gepresenteerd op het gebied van elektrische of hybride aandrijvingen.
Het Duitse Ziehl-Abegg presenteerde het ZA-wheel: een ombouwset voor bestaande bussen die van diesel op elektrisch moeten gaan rijden. Zeker voor de thuismarkt nu interessant omdat diverse steden bij de oosterburen niet meer aan de Europese normen voor luchtkwaliteit voldoen, en zo het busvervoer snel duurzamer is te maken zonder de huidige bussen te vervangen (een beetje stadsbus kost tenslotte zeker €200.000).
De volgende editie van Busworld is van18-23 oktober 2019 in Brussel. Ter plekke heb ik nog geen exposant gehoord die daar blij mee was, maar dat zijn die 70 op de wachtlijst ongetwijfeld wel.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.