Beurzen
Tijdens een spraakmakend evenement van Vodafone Nederland racete Vodafone McLaren Mercedes Formule 1 coureur Lewis Hamilton maandag 13 september tegen een wel heel unieke tegenstander: het nieuwe mobiele datanetwerk van Vodafone gevisualiseerd door 28.800 Facebook gebruikers.Het zal niet helemaal de uitslag zijn die Vodafone verwacht had, maar Lewis Hamilton was in zijn Formule 1-bolide sneller dan het netwerk van Vodafone. Hamilton reed op Schilhol een parcours van 4,7 kilometer in twee van de drie runs sneller dan een virutele racewagen van Vodafone. Het was voor het eerst in de geschiedenis dat een Formule 1 wagen over de startbaan van Schiphol reed. Het netwerk werd vertegenwoordigd door een virtuele Formule 1 wagen, opgebouwd uit 28.800 Facebook profielfoto’s. Om te winnen moest Hamilton in zijn Formule 1 wagen een parcours van 4,7 km afleggen binnen de tijd die nodig was om de virtuele F1 wagen te downloaden via het Vodafone netwerk. Lewis Hamilton won twee van de drie races en behaalde in zijn tweede run zijn snelste rondetijd van 108 seconden. De rondetijd van de door de virtuele F1 wagen gewonnen race bedroeg echter 96 seconden.
Jens Schulte-Bockum, CEO Vodafone Nederland: “We hebben dit georganiseerd om Nederland te demonstreren hoe snel ons datanetwerk is. En ik denk dat dat gelukt is. Maar Lewis Hamilton is niet voor niets een coureur van wereldklasse. Die laat zich niet zomaar verslaan. Het is geweldig om deze demonstratie neer te zetten, maar een eer om van Lewis te verliezen. Wij blijven verder bouwen aan ons netwerk, om capaciteit, snelheid en prestaties voortdurend te verbeteren. We’ll be back!”
Het evenement kon tot stand komen wegens een unieke samenwerking tussen RTL Nederland, DutchView, DNA Events, Unlimited Productions, ACHTUNG! en Motek Entertainment: Vodafone wilde middels een ludiek evenement de snelheid van zijn nieuwe mobiele datanetwerk laten ervaren. Een vraag die resulteerde in een geniaal concept, bedacht door creatief bureau ACHTUNG! Vodafone is hoofdsponsor van het Vodafone McLaren Mercedes Formule 1-team en Lewis Hamilton is inmiddels de belichaming van het begrip ”snelheid’. Motek Entertainment heeft de ontwikkeling van de virtuele Formule 1 wagen op zich genomen. Dit bedrijf is gespecialiseerd in innovatieve animaties, motion capture en studioproducties.
28.8 Mbps is de theoretische maximale snelheid om mobiel te internetten via het netwerk van Vodafone en is tevens het aantal Facebook profielfoto’s (28.800) waar het racewonder uit is opgebouwd. Via Facebook meldden enthousiastelingen zich in een rap tempo aan, om zo visueel onderdeel van deze multimediale stunt te worden. De daadwerkelijke race was via een livestream op Facebook te volgen. Bart de Beucker, Hoofd Marketing & Communicatie bij Vodafone Nederland: “Omdat we Facebook-gebruikers hebben betrokken bij dit evenement wilden we volledig transparant zijn. Daarom was de race live én realtime. We wisten dus vooraf niet wie er ging winnen en we namen risico’s op technisch gebied. Het was een uitdaging en op de grens van technische complexiteit, maar ook precies waar Vodafone voor staat: innovatief en authentiek.”
De race, gepresenteerd door Allard Kalff, vond plaats op landingsbaan Oost van Amsterdam Airport Schiphol. Dit is uniek, want de vijfde grootste luchthaven van Europa heeft nog nooit eerder een landingsbaan beschikbaar gesteld voor een dergelijk marketinggerelateerd evenement. DNA Events en Unlimited Productions hebben de hele organisatie van het evenement op zich genomen. DNA Events ontwikkelt concepten vanuit het perspectief van o.a. sociale en associatieve psychology. Unlimited Productions is een full service technisch producent gespecialiseerd in het oplossen van technische vraagstukken.
Waar RTL Nederland verantwoordelijk was voor de inhoudelijke realisatie van het evenement, had DutchView de volledige technische realisatie in handen. De marktleider in het registreren van televisieproducties was verantwoordelijk voor het camerawerk op de grond en in de lucht (helikopter). De virtuele cameraposities zijn gematched op acht onbemande camera’s. Daarnaast verzorgde DutchView ook de graphics, streaming, mobiele verbindingen en de volledige technische crew. Hans van Houdt, manager business development: “Voor DutchView was het een perfect evenement om te tonen dat wij in staat zijn technisch innovatief vermogen te kunnen koppelen aan ambachtelijk vakmanschap. Immers, alles was wel live en echt.”
Bekijk de samenvatting via: http://www.rtl.nl/components/sport/rtl_gp/formule1/miMedia/2010/week37/ma_hamilton_vs_facebook_1.avi_plain.xml
(Bron foto: moodiereport)
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.