Festivals

Festivalorganisatoren bespreken veranderende voorkeuren bezoekers op ILMC 37

ILMC 37

In Londen kwamen Europese festivalorganisatoren van 25 tot en met 28 februari bijeen tijdens de 37e editie van de International Live Music Conference (ILMC) om te discussiëren over de veranderende voorkeuren van festivalbezoekers en de uitdagingen waarmee de sector wordt geconfronteerd. De panelleden van de sessie 'Festival Focus: Survive & Thrive' waren het erover eens dat de festivalmarkt momenteel in een staat van verandering verkeert, mede door stijgende kosten en artiestenvergoedingen.

Een nieuw fenomeen dat werd besproken is de 'festivalisering' van concerten, waarbij grootschalige concerten steeds meer festivalachtige elementen bevatten. Jana Posth van Rock am Ring gebruikte de optredens van Adele in München als voorbeeld van een evenement dat meer biedt dan een traditioneel concert.

Opkomst van dagfestivals

De opkomst van dagfestivals ten opzichte van meerdaagse evenementen werd ook onder de loep genomen. Virag Csiszar van Sziget merkte op dat jongere generaties minder interesse hebben in langere festivals, terwijl Jim King van AEG Presents benadrukte dat zowel dag- als meerdaagse festivals hun eigen relevantie behouden, mits ze een duidelijke identiteit hebben.

Ben Ray van Slam Dunk verklaarde dat zijn eendaagse festival, gericht op specifieke muziekgenres zoals pop-punk en emo, succesvol blijft dankzij een loyaal publiek. De fans blijven ook met een hogere leeftijd komen dan dat ze naar een kampeerfestival zouden gaan. 

Het aanpassen van kampeerfaciliteiten wordt steeds belangrijker, zoals aangetoond door de recente verbeteringen bij Rock am Ring en Reading & Leeds. "Verwachtingen voor kamperen zijn nu veel hoger," aldus Posth.

Minder baromzet, meer sponsoring

Ook de eisen op het gebied van eten en drinken evolueren, met een focus op gezondere opties en minder alcoholgebruik onder Gen-Z. Jim King van AEG Presents benadrukte dat hoewel de baromzet daalt, er nieuwe inkomstenmogelijkheden zijn, vooral door sponsoring.

Tenslotte bespraken de panelleden de uitdagingen bij het boeken van A-artiesten, die steeds vaker voor de beter renderende concerten kiezen boven een festivaltour. Sziget en BST Hyde Park hebben zich daarom gericht op jongere headliners, zoals Charli XCX en Olivia Rodrigo.

Bron: IQ


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief