Live3Design

Familiaire sfeer werkt als een warm bad

Tjeerd van de kimmenade-13

Tjeerd van de Kimmenade is al dertig jaar de eigenaar van de over de hele wereld succesvolle standbouwer Cialona Expo. De achtergrond en naam van het bedrijf is een leuk detail: de oprichter en naamgever was de Siciliaan Eduardo Cialona, de schoonvader van Robert ten Brink. Inmiddels is het een echt familiebedrijf. Van de Kimmenade geeft de komende jaren het bedrijf door aan zijn zoon Sebastiaan. “Ik ga afbouwen in 2027, bij het zeventigjarige bestaan.”

Maar er wordt vooral opgebouwd bij Cialona Expo. Het bedrijf heeft 45 medewerkers en daarnaast een groot internationaal netwerk van freelancers. Van de Kimmenade onderstreept ook het enorme internationale karakter. Cialona is aangesloten bij twee internationale standbouworganisaties: International Federation of Exhibition and Event Services IFES en The Experiential Designers and Producers Associasion EDPA. En nationaal bij organisatie voor standbouw en events CLC Vecta. “Zo hebben we in ieder land ter wereld, je kunt het zo gek niet noemen, onze partners zitten.”

Familiare sfeer

Wat is nou die signatuur van Cialona Expo waardoor het bedrijf al zo lang succesvol is? Van de Kimmenade: “Dat is te danken aan onze familiare sfeer en aanpak die klanten beschouwen als betrokken en een warm bad. Ze waarderen de extra stap(pen) die we voor ze doen.”

Daarnaast zijn duurzame standbouw en een beleving creëren belangrijk om te noemen. “Wij hebben een aanpak die gebaseerd is op modulariteit”, legt Van de Kimmenade uit. “We kunnen steeds stands bouwen met dezelfde frames, met dezelfde segmenten. In dit systeem passen we allerlei technieken toe die ook weer de duurzaamheid in goede komen. We werken met doeken van duurzame materialen die eventueel herbruikbaar zijn. Die zijn bijvoorbeeld gemaakt van gerecyclede petflessen. Zo proberen we onze footprint zo laag mogelijk te houden, want uiteindelijk willen we bijna CO2-neutraal kunnen bouwen. Dat is mijn enorme focus.”

 

‘Bezoekers moeten zich aangesproken voelen tot je product, maar ook tot je manier van communiceren’

 

Regisseur van beleving

Daarnaast moet er echt iets gebeuren op een stand. Daarvoor zet Cialona de nieuwste digitale technieken in. “Ik ben een enorme gadgetfreak”, zegt Van de Kimmenade. “Wij noemen onszelf wel eens regisseur van beleving. Dat is één van onze belangrijkste verhalen. Een beurs heeft nu twee belangrijke elementen: het is een ontmoetingspunt waar iedereen vanuit een branche ieder jaar een keer bij elkaar komt. Ten tweede kun je op een beurs in een paar dagen modellen en producten in een keer zien en beoordelen. Maar er moet dan vooral interactie zijn. Bezoekers moeten zich aangesproken voelen tot je product, maar ook tot je manier van communiceren.” 

Een stand moet een dynamisch geheel zijn en de bezoeker prikkelen. “We gebruiken veel technologie zoals ledwalls en projectie. Als bezoekers bijvoorbeeld een product aanraken, dan merken ze meteen een interactie die betrekking heeft op het betreffende product. Die interactieve manier werkt goed. Ik ben ervan overtuigd dat het in de toekomst nog persoonlijker wordt. Dat je als bezoeker bij je naam wordt genoemd bij een stand. ‘Leuk dat je er bent, welkom bij onze stand en bedankt voor de interesse in ons product.’ Je moet tegenwoordig vooral laten zien: hoe denken wij, hoe doen wij, wie zijn we en what's in it for you.”

 

'Die interactieve manier werkt goed. Ik ben ervan overtuigd dat het in de toekomst nog persoonlijker wordt’

 

Silent Conference

Een ander voorbeeld is - vrij naar het festivalfenomeen Silent Disco - de Silent Conference. “Dan staat niet iemand in de microfoon te schreeuwen: ‘kom bij ons, we hebben het beste product in de hele wereld’. Nee, er staat dan iemand die een presentatie geeft op die stand en iedereen kan een koptelefoontje pakken om te luisteren. Mensen die langs de stand lopen, horen niet waar het over gaat, maar denken wel: er staan hier mensen te luisteren, dit moet interessant zijn.”

Als voorbeeld van een mooie samenwerking geeft Van de Kimmenade de samenwerking met Quooker. “In Nederland is het merk redelijk ingeburgerd, maar in het buitenland nog niet overal. Daar is vooral heel erg belangrijk om te laten zien hoe het product werkt. Quooker heeft dan een stand met show cooking, om snel te laten zien hoe je met het hete water spaghetti kunt koken en met het koude water een lekker bruisende cocktail kunt maken. Het merk is dus vooral gebaat bij snelle contacten.” 

Hoge kwaliteit, korte lijntjes

Met 45 medewerkers lijkt Cialona een kleiner bedrijf terwijl het internationaal werkt voor een breed scala aan klanten. Hoe doen ze dat? “Wij zoeken die niche op en willen niet het mainstream standbouwverhaal vertellen. Cialona wil juist die meerwaarde bieden en heeft een hoog kwaliteitsniveau. Wij zijn zeker niet de goedkoopste, maar het draait om korte lijntjes en het warme persoonlijke contact.”


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief