Congressen
Je kunt je nieuwsapp(s) niet openen, de krant niet openslaan of je TV niet aanzetten zonder alwéér een verhaal over veiligheid op de werkvloer. Media buitelt over elkaar met wantoestanden. Het ene verhaal nog erger dan het andere verhaal. De ene keer alleen over een psychisch veilige werkplek, de andere keer ook over seksueel grensoverschrijdend gedrag. In alle gevallen gaat het vooral over wat wie heeft gedaan.
Juist daar wringt voor mij de schoen. Want juist dat is voor mij als buitenstaander niet relevant. Intern zeker. Extern niet. Voor mij als buitenstaander gaat het vooral om wat ik (of beter: mijn bedrijf) hiervan kan leren. Welke lessen zijn eruit te trekken en waar heb ik nog een blinde vlek.
Sterker: Nieuwsuur had er enkele weken geleden een item over. Niet over wát er nu precies waar gebeurd was, maar juist over wat jíj kan doen. Een veilige werkplek is namelijk allang niet meer de verantwoordelijkheid van een manager of het bedrijf alleen. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Veiligheid creëren we allemaal!
In de eerste plaats door het onderwerp bespreekbaar te maken. Door een gesprek over een veilige werkplek te normaliseren. Dat begint bovenaan: als ik als CEO een gesprek hierover wegwuif, weglach, dan zal er geen cultuur ontstaan waarbij je dit gewoon kunt benoemen. Veiligheid is voor niemand hetzelfde en dus kan je er geen generieke checklist op loslaten. Het moet wat mij betreft in het DNA van je bedrijf zitten.
Veiligheid is ook letterlijk muren afbreken. Een voorbeeld kan zijn door te gaan samenwerken met een bedrijf als OpenUp. Een initiatief waarbij je mentale ondersteuning (bijvoorbeeld door een psycholoog) beschikbaar maakt voor al je collega’s. En als je vervolgens het ook nog belangrijk maakt vanuit de directiekamer en niet laat afhandelen door je HR-afdeling. Muren afbreken betekent ook kwetsbaar zijn, juist van boven af.
Dat alles door telkens, of je nu CEO bent of de ramen wast, zelf de regie te voeren. Zelf te bepalen of en wanneer je een gesprek hierover voert. Zelfregie is de sleutel tot succes. Zakelijk, maar zeker ook persoonlijk.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.