Een boost voor Boozed

Project Playground 2023

Het jaar 2024 staat voor creatief directeur Kim de Ridder te boek als één van de meest gedenkwaardige. Haar bedrijf, Boozed  Experience Creators, mag zich sinds kort B Corp noemen en sleepte maar liefst vijf Global Eventex Awards in de wacht.

Kim de Ridder glundert er nog van. “Project Playground: 23 Choices was een gezamenlijk project van Sugar Factory, Bazelmans, Hete Peper, Plugged en Boozed, een event van en voor de branche”, vertelt ze. “Dat we iets uitzonderlijks hadden neergezet, wisten we. Dat we een Award zouden winnen, hoopten we. Maar dat we in víjf categorieën als winnaar uit de bus zouden komen… dát was een droom. Geweldig! Uiteraard hebben we meteen de champagnekurken laten knallen.”

Cocktail

De Award organisatie kon dit jaar rekenen op ruim 1.200 inzendingen uit 62 landen. Zie dan maar eens te winnen. De Ridder is dan ook bijzonder trots op de prijs.

Ze vertelt hoe Boozed, toen nog Cocktails & More, in ‘95 werd opgericht door haar partner Joost. Geïnspireerd door de film ‘Cocktail’ met Tom Cruise timmerde hij een cocktailbar, die hij – inclusief zichzelf als cocktailshaker – verhuurde voor feestjes en partijen.

Drie jaar later rolde De Ridder het bedrijf in. Ze had een passie voor hospitality en was geïnteresseerd in design, architectuur en merkbeleving. “Wat ik interessant vond is wat een ruimte met je doet”, vertelt ze. “Als je ergens binnen wandelt: wat hoor je, wat zie je? Hoe kun je dat positief beïnvloeden? Dat werd steeds meer ons uitgangspunt.”

“Vaak bedacht ik nieuwe toffe toevoegingen qua beleving. Er kwamen steeds meer decorstukken bij, we gingen van twee naar twintig bars. Op een gegeven moment kregen we de vraag: verhuren jullie ook de bar zonder de bartender? Dat vonden we een interessante business case.”

Roller coaster

Vanaf het moment dat er medewerkers in dienst kwamen, verdubbelde de omzet ieder jaar. De Ridder: “We zaten in een roller coaster. Soms was de groei meer dan honderd procent.”

“Tot corona. Toen lag alles ineens plat. Dat was slikken, maar het gaf ons ook de tijd om een nieuwe strategie uit te zetten, structuur aan te brengen en met de B Corp certificering aan de slag te gaan. We hebben onszelf opnieuw uitgevonden.“

“Na corona ging het meteen weer helemaal los, gekkenhuis. We hebben zelfs een klantenstop gehad, omdat we onze handen vol hadden aan onze bestaande klanten. Pas sinds april zijn we weer ‘open’.”

Event organisers, communicatie- en reclamebureaus, locaties en cateraars, multinationals, verzekeraars en universiteiten, allemaal weten ze Boozed te vinden voor event design, brand building, klantactivatie, beurs- en standinrichting, interieur design en winkeldisplays. De 52 fulltime medewerkers hoeven zich nooit te vervelen.

Opvallend is dat Boozed maar liefst tien fulltime designers in dienst heeft. De Ridder: “Onze experience creators zijn de backbone van ons bedrijf. Zij bedenken de concepten. Zij denken na: wat zien de gasten, wat horen ze, wat ervaren ze? Zo brengen ze het verloop van een event of ervaring tot in de kleinste details in kaart. Om de lijntjes kort te houden en snel te kunnen schakelen hebben we een eigen houtwerkplaats en spuiterij met zes medewerkers. Een pool van zeventig vaste freelancers zorgt voor de op- en afbouw van evenementen.”

B Corp

Kim de Ridder - BoozedHet B Corp-traject heeft zo’n twee jaar geduurd. “Het laatste stukje hebben we met een gespecialiseerd bureau gedaan, Better Future uit Rotterdam”, vertelt De Ridder. “Dat was heel fijn. De certificering is geen eindpunt, maar juist een startpunt. Ons doel is om ieder facet in de bedrijfsvoering te verbeteren, stapje voor stapje.”

“Het 7R-model is de leidraad: rethink, reduce, repair, reuse, refurbisch, recycle en recover. Duurzaamheid en inclusiviteit is een way of life die we steeds beter onder de knie krijgen. Zo zijn onze designers inmiddels heel alert op  reduce en reuse. Voordat ze aan de slag gaan, bedenken ze waar ze kunnen minderen en wat kan worden hergebruikt.”

“Daar nemen we de opdrachtgevers ook in mee. Een klant wilde laatst een bijzondere kruk uit Canada laten invliegen. Wij vroegen: is dat echt nodig? Nee, dus. Zo creëren we bewustwording, bij opdrachtgevers en leveranciers.”

“Daarnaast meten we steeds vaker de impact van een evenement met betrekking tot afval en CO2-uitstoot. Die data delen we met klanten en stakeholders en dat motiveert enorm om het de volgende keer nog beter te doen.”

Ripple effect

Ook intern heeft het B Corp label alleen maar voordelen. Jonge mensen willen graag bij een B Corp werken. En ook vaste medewerkers zijn enthousiast.

“De meesten hebben het gedachtengoed ook in hun privéleven geïntegreerd, dat gaat bijna als vanzelf. Dat wordt ook wel het ‘ripple effect’ genoemd: je gooit een steen in het water en de kringen worden steeds groter. Bezig zijn met duurzaamheid geeft gewoon een geweldige boost.”

Over haar eigen motivatie zegt ze: “Ik ben vegetariër en leef heel bewust. Tegelijkertijd is onze branche grootleverancier van CO2-uitstoot en afval. Dat begon te wringen. Natuurlijk: een event brengt nou eenmaal vervoersbewegingen en afval met zich mee. Maar daar kun je ook verantwoord mee om gaan. Een event moet wat ons betreft echt waarde toevoegen.”

“Als we een aanvraag krijgen waarbij we die waarde niet terugzien, doen we het niet. Ik geloof in live communicatie en ik geloof dat het anders kan. Dat is ook de reden dat ik me honderd procent voor Project Playground heb ingezet. Het was geen showcase, het was pure urgentie. Ik hoop dat ik branchegenoten kan inspireren. Ik sta altijd open voor een goed gesprek. Samen maken we het groots!”


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief