Congressen
Met meer dan 100 sprekers die twee dagen vullen met talks en workshops lijkt developersconferentie DevWorld een zwaar leerprogramma. Maar wie op 27 en 28 februari de RAI binnenstapte, zag dat het juist ook om fun draaide.
Autoracen met robots op een miniparcours, airhockeyen, ouderwets Pacman spelen of gewapend met VR-brillen de strijd aangaan met je team in een digitaal zombielandschap - het kan allemaal tijdens de grootste developersconferentie ter wereld.
"Evenementen moeten zich veel meer richten op het sociale aspect tegenwoordig," zegt James Barclay, Head of Speaker en Attendee Care bij DevWorld, die twee medewerkers aanstuurt achter de merch-tafel. Bezoekers schuifelen langs om de met 'DevWorld'-bedrukte tasjes en mutsen mee te nemen. "Ja, het is gratis!" verzekert hij een tweetal jonge mannen. "Neem ook wat stickers mee!" Naast de tafel staan een drie meter hoge gifgroen opblaasbadeend en een grote banner. Wie alle mini-badeendjes vindt bij de stands, maakt kans om een 'smart home system' mee naar huis te nemen.
"De evenementenindustrie is simpelweg niet hetzelfde sinds covid", vertelt Barclay. "Alles gebeurt nu online. Dus als je mensen fysiek ergens wilt krijgen, moet je een experience creëren." Die experience op DevWorld is compleet gericht op teambuilding voor de ongeveer 7.500 tech savvy 'geeks' die er vanuit heel Nederland, maar ook 70 andere landen waaronder België, Duitsland, Scandinavië en het VK samenkomen.
Voor de street-party van DevWorld is de hele Reguliersdwarsstraat afgezet
"Een goed aantal", vindt Barclay, maar dat gaat ongetwijfeld groeien. "Dit is de tweede editie en we zien dat het nu al aardig succesvol is. Maar de hele Europese tech-industrie gaat boomen in de komende tien jaar. Dat moet wel. Het besef dat we niet meer kunnen leunen op Silicon Valley dringt steeds meer door."
Grote organisaties als ING, ABN AMRO, Bridge Fund, KVK en zelfs de Belastingdienst zien daarom hun kans schoon om tussen alle lezingen en spelletjes door jong talent te recruiten.
"Vooral voor gedecentraliseerde teams is dit een goede plek om elkaar te ontmoeten", legt Barclay uit. "Ze kunnen hier samenkomen en vervolgens weer opsplitsen om hun eigen ding te doen. Dat zie je veel gebeuren: productmanagers gaan de ene kant op en ontwikkelaars de andere, maar uiteindelijk komen ze weer samen voor een biertje."
Dat biertje moet niet onderschat worden. "Met een biertje in de hand kun je in slechts twee minuten veel beter iets bespreken dan tijdens een uurlange Zoom-meeting", zegt Barclay. Daarom heeft DevWorld ingezet op een grote openluchtborrel, of street-party, na afloop van het dagprogramma. De hele Reguliersdwarsstraat is ervoor afgezet.
"Bedrijven zien geen waarde meer in een conferentie die puur om leren draait. Ze geven al hun geld uit aan diners en feestjes 's avonds." Bij DevWorld zijn die feestjes al inbegrepen. "Want dat is waar mensen écht connecten."
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.