Company events
Naast aanbieder van high-end Italiaanse herenmode krijgt Ogér ook steeds meer de contouren van een evenementenbedrijf. Exclusief voor leden van de eigen business club organiseert het bedrijf een breed scala aan evenementen. De eigen events leveren een hogere return on investment op dan deelname aan evenementen van anderen, stelt Brand Director Sander Lusink.
“Onze winkels zijn steeds meer een clubhuis”, vertelt Sander Lusink, mede-eigenaar en Brand Director van Ogér, aan een van de ‘stamtafels’ in de Amsterdamse vestiging in de P.C. Hooftstraat. “Leden komen regelmatig spontaan even binnen om te ontspannen en elkaar te ontmoeten. Op zaterdag lijkt het hier wel het Centraal Station met alle BN’ers die hier binnenlopen. En de netwerkborrels die we hier organiseren zijn ook erg populair.”
Het nieuwe winkelinterieur van de herenmodezaak nodigt uit tot interactie. Bij de in 2023 afgeronde renovatie is gekozen voor een rustige, lichte kleurstelling met een mix van natuurlijke materialen zoals hout en steen. Comfortabele fauteuils en banken met diverse royale houten salontafels zorgen voor een uitnodigende sfeer.
De drie verdiepingen, verbonden door een royale houten trap, bieden klanten de mogelijkheid om in alle rust en privacy kleding te passen. De ruimtelijke vide in het midden van de winkel strooit daglicht op iedere verdieping, met als opvallend designelement de bordeauxrode ‘Tree of Life’ die sereniteit uitstraalt en refereert aan de vroegere bordeauxrode gevel van het familiebedrijf.
“Ondertussen zijn we ook een evenementenbedrijf geworden”, vervolgt Lusink. Zo is er bijvoorbeeld vrijwel elke week een zogenaamde trunkshow in een van de winkels.
“Een voorbeeld is onze kleermaker uit Napels meneer Attolini die elk seizoen – dus twee keer per jaar – naar Nederland komt en dan kun je hem, de maker zelf, ontmoeten in onze winkels. Hij neemt altijd een ongekende hoeveelheid stalenboeken mee en dan kun je zelf jouw eigen garderobe ontwerpen, van jasjes, broeken tot jassen. Of bijvoorbeeld ook jouw trouwpak laten personaliseren met je naam of trouwdatum erin. Dat persoonlijk en uniek maken is helemaal van deze tijd.”
“Zo laten we mensen zelf createur van hun eigen kleding worden en dat maatwerk is toch waar we om bekend staan. En dat zijn volledige events met luxe catering zoals met vers gerolde sushi en onze eigen Ogér prosecco.”
Daarnaast zijn er de seizoensevenementen die een vaste waarde zijn geworden. Op het moment van het interview wordt de kerstversiering op de gevel geplaatst. Het vormt de aftrap naar de kerstshow van Ogér. Lusink: “Het is een stabiele factor op onze evenementenkalender. Mensen kunnen dan kerstballen laten personaliseren of hun initialen laten zetten in hun Ogér creditcardmapje.”
Ogér voorziet sinds 2007 de spelers, staf en directie van Feyenoord van maatpakken. En in 2021 is de modeketen ook begonnen om de spelers en staf bij voetbalclub Royal FC Antwerp te kleden. Onderdeel van deze samenwerkingen zijn het bezoeken van wedstrijden met klanten, netwerken met andere sponsoren, meet & greets met spelers en een aantal activaties op sociale media.
Dat marketingpotje hebben we verplaatst naar onze eigen events; die leveren echt omzet op’
Maar ook buiten de eigen winkels toont Ogér zich een actief evenementenorganisator en dan met name op sportief gebied: fietsen, padellen en golfen. Zo beleefde de Giro D’Ogér dit jaar haar vijfde editie.
“Giro D’Ogér brengt mensen bij elkaar die allemaal liefde voor de mode en passie voor het fietsen hebben. En de uitvoering is helemaal in lijn met ons merk. Dus mooie Ogér wieleroutfits en de meest bijzondere racefietsen. We starten bij Piet de Wit in Wormerveer, die je gerust de Ogér onder de fietsenwinkels kunt noemen. We zoeken er altijd partners bij die bij ons passen, zoals elk jaar een goed restaurant dat fungeert als omkeerpunt op de route. En we hebben ook echte toerwagens met sponsorlogo’s die de tocht begeleiden. De afgelopen editie waren dat de innovatieve elektrische auto’s van Lucid.”
“Het evenement wordt ook steeds beter. Dit jaar was het return point bij restaurant Ron Gastrobar bij de C bovenaan het bij fietsfanaten bekende Kopje van Bloemendaal. Daar hebben we van een mooie Italiaanse lunch genoten. We passen dan wel op met de wijn, want je moet nog veertig kilometer terug en we willen ook niet de volgende dag in De Telegraaf staan met ‘fietsclub Ogér klapt op vrachtwagen’. Sowieso laten we het helemaal professioneel begeleiden door de organisator Bici E Basta die ook de route uitzet.”
Het Ogér Padel Toernooi, dit jaar voor de tweede keer georganiseerd, is in samenwerking met Plaza Padel waarvan van Ogér-ambassadeur Ronald de Boer een van de oprichters is. “Dat wordt helemaal professioneel begeleid door de Tennis Academy van Sidney de Boer met zelfs ook een fysiotherapeut aan de kant. Ook hier gaan we heel ver in de beleving met onder meer een luxe Spaans lunch.”
“Hetzelfde geldt voor ons golftoernooi op de Bernardus golfbaan. Dat wordt ieder jaar steeds beter, luxer, mooier en chiquer.”
Carrousel
Maar ook met deze opsomming is het portfolio van ‘evenementenbureau’ Ogér nog niet compleet. Wat te denken van de Pizza-show, zoals zoveel events een verwijzing naar de Italiaanse modemerken die Ogér vertegenwoordigt. “Het klinkt heel plat, maar ook dit doen we smaakvol. Meestal is het in een kerk met lange tafels, kaarslicht en zang en dans. Het is shared dining met volop de gelegenheid om met elkaar te praten. Op zo’n evenement wordt de verbinding gemaakt en vaak ook zakengedaan waardoor het voor iemand een grotere stap is om bijvoorbeeld naar onze concurrent te gaan.”
En dan zijn er regelmatig exclusieve reizen, experiences voor een groep van zo’n vijftien personen. Bijvoorbeeld naar Napels. “Je ontmoet dan de familie Attolini en wordt gastvrij ontvangen in hun wereld. Je bezoekt de fabriek en dineert met de familie, waarbij de ex-kok van de Paus kookt. Je eet de meest bijzondere Italiaanse gerechten, maar we nemen onze klanten ook mee naar een kleine pizzeria onder aan voet van de Vesuvius waar we pizza’s eten gebakken op geroosterde hazelnoten met heerlijke kleine pomodori-tomaatjes die groeien op de vruchtbare helling van de vulkaan.”
“We hadden ook laatst een Toscaanse trip georganiseerd met onze topklanten, waarbij we naar het Palio paarden-event gingen, een klassieke autorally organiseerden door de heuvels van Toscane en ook een bezoek brachten aan de grote Italiaanse wijnmaker, de familie Antinori.”
De leden betalen natuurlijk zelf voor deze reizen, benadrukt Lusink. “We laten het door een professionele partij organiseren en we willen hier niet aan verdienen dus we rekenen de kosten een-op-een door aan de deelnemers.
Het gaat ons om hun een stukje beleving uit Italië mee te geven en deuren daar te openen via ons netwerk waar zij anders nooit waren binnengekomen.”
“Onze winkelmanager selecteren potentiële deelnemers op basis van hun interesse en een goede match met elkaar binnen de groep. We pakken dan de telefoon om te kijken of iemand tijd en zin heeft. We geloven in die persoonlijke aanpak.”
Alleen leden van de Ogér Business Club hebben toegang tot de evenementen. Het type lidmaatschap bepaalt voor welke soort activiteiten. “We zijn daar vijf jaar geleden mee begonnen en de activiteiten worden verdeeld in vier steden waarin we een winkel hebben: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Antwerpen. Je biedt mensen hiermee iets extra’s, een netwerk en een beleving. Dat is belangrijk in een tijdperk waar je alles op internet kunt kopen. En als clublid krijg je ook een shoptegoed, wat natuurlijk ook helpt om voor onze kleding te kiezen.”
Je ziet Ogér vandaag de dag minder op andere beurzen, zoals in het verleden de Masters Expo, en evenementen van anderen. Soms nog wel als Black Tie Partner bij een exclusief event.
“Dat is een logische keuze gezien onze bekende Tuxedo set – een smoking, shirt, strikje en lakschoenen – voor slechts 798 euro, een bedrag wat je normaal al kwijt bent voor alleen al een tuxedo”, voegt Sander Lusink als volleerd marketeer nog even toe.
“Vroeger was deelname aan evenementen zinvol om je naam neer te zetten. Dat is niet meer nodig. We halen nu een hogere return on investment met eigen events. Onze business-clubleden brengen steeds weer nieuwe potentiële leden mee. Op een beurs moet je maar afwachten of de juiste mensen naar je toe komen.”
“Dat geldt hetzelfde voor outdoor- en magazine-advertising. Dat marketingpotje hebben we verplaatst naar onze eigen events. Die leveren echt omzet op.”
Ogér voorziet sinds 2007 de spelers, staf en directie van Feyenoord van maatpakken. En in 2021 is de modeketen ook begonnen om de spelers en staf bij voetbalclub Royal FC Antwerp te kleden. Onderdeel van deze samenwerkingen zijn het bezoeken van wedstrijden met klanten, netwerken met andere sponsoren, meet & greets met spelers en een aantal activaties op sociale media.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.