De sleutel tot een succesvolle rebranding

240822-Vermaat-highres-84 960x640

Een bedrijf rebranden terwijl alles op volle toeren draait. Hoe pak je dat eigenlijk aan? Het is een vraag waar veel grote bedrijven voor komen te staan wanneer ze hun merk willen vernieuwen zonder hun dagelijkse operaties te verstoren.

Een recent voorbeeld van een grootschalige rebranding is de lancering van Vermaat Events, voorheen bekend als Vermaat Partyservice en Food Fantasies. Met een jaarplanning van meer dan achtduizend evenementen was de uitdaging om te rebranden enorm.

Romy Alberts was eindverantwoordelijk voor de rebranding van Vermaat Events. Bij het besluit om de merken Vermaat Partyservice en Food Fantasies samen te voegen, speelde de behoefte aan duidelijkheid een belangrijke rol. Volgens Alberts was er binnen de organisatie behoefte aan meer helderheid over de positionering van beide labels en hun onderscheidende kenmerken. Daarnaast sloot Vermaat Partyservice niet volledig aan bij de gewenste uitstraling van het merk, legt Alberts uit. Dit leidde tot de beslissing om de merken samen te voegen onder één naam: Vermaat Events. Deze stap had een dubbel voordeel: het zorgde voor een duidelijkere positionering richting opdrachtgevers en vereenvoudigde de merkcommunicatie. Er is in de rebranding ook voor gekozen om een branded-house te worden zodat de merken Vermaat en Vermaat Events elkaar daarmee kunnen versterken.

Traject van herpositionering

In het proces van de rebranding werden de mouwen flink opgestroopt. Zoals veel grote bedrijven heeft Vermaat Events te maken met diverse lagen en stakeholders binnen de organisatie. 

Alberts schetst de uitdagingen die dit met zich meebracht: “Vermaat is een groot bedrijf met ruim vierduizend medewerkers. We hebben hierin te maken met veel lagen en stakeholders. Hoewel dat ook voor enige vertraging kan zorgen, biedt het de mogelijkheid om zorgvuldiger te werk te gaan. Ook heeft het ervoor gezorgd dat we het beste resultaat konden behalen.” 

“We wilden heel graag alles intern oppakken, maar we beseften dat we veel sterker staan wanneer we ook externe expertise inschakelen. Ik ben verschillende agencies gaan onderzoeken en kwam terecht bij Blue Field Agency, een bureau gespecialiseerd in merkstrategieën. Zij hebben ons echt verder geholpen om deze rebranding te realiseren.”

Kernwaarden en visuele identiteit

Een succesvolle rebranding gaat niet zonder duidelijke kernwaarden. Jezelf opnieuw uitvinden betekent dat je merkidentiteit niet alleen vernieuwd moet worden, maar ook geworteld blijft in principes die matchen met zowel het bedrijf als de opdrachtgevers. Voor Vermaat Events stonden hun kernwaarden centraal in hun transformatie, die meer was dan alleen een nieuw logo of een frisse look.

De rebranding van Vermaat Events draait om drie pijlers: Classy, Catchy en Responsible. Deze pijlers vormen de ruggengraat van hun vernieuwde identiteit en komen in elke uiting van het merk naar voren.

Deze pijlers zijn niet alleen terug te vinden in de service en werkwijze van Vermaat Events, maar ook in hun visuele identiteit. Het nieuwe logo en de huisstijl maken gebruik van verschillende kleuren. De pijlers zijn goud, roze en groen. De basis huisstijl is voornamelijk premium blue. Deze kleurencombinatie staat symbool voor de high-end van Classy, de creativiteit van Catchy en de duurzaamheid van Responsible. Op die manier is iedere beslissing in de rebranding nauw verbonden met de visie en missie van het bedrijf.

Door vast te houden aan deze pijlers heeft Vermaat Events ervoor gezorgd dat hun vernieuwde merk niet alleen aantrekkelijk en eigentijds is, maar ook authentiek blijft en trouw aan de oorspronkelijke idealen.

Uitdagingen in het proces

Een rebranding op deze schaal brengt natuurlijk uitdagingen met zich mee. Alberts geeft aan dat het tijdsbestek van de rebranding de grootste uitdaging bleek.

“Eerst was het idee om de transitie binnen twee maanden te realiseren. Maar we bleken gewoon veel meer tijd nodig te hebben. We zijn in december 2023 met het traject begonnen en de uiteindelijke lancering vond plaats afgelopen augustus. Achterafgezien heb je deze tijd wel echt nodig.”

Het oorspronkelijke plan om de rebranding sneller te voltooien, werd dus bijgesteld. Dit gaf het team de ruimte om zorgvuldiger te werk te gaan en alle stake-holders op de juiste manier te betrekken.

Grote lancering in zicht

De interne voorbereidingen werden afgerond en de nieuwe merkidentiteit stond als een huis. Toen was het tijd om de rebranding kenbaar te maken aan de buitenwereld. De eerste stap in dat proces was een lancering tijdens de Formula 1 Dutch Grand Prix op 22 augustus, waar zestig gasten alvast een sneak peek kreeg van het vernieuwde Vermaat Events.

Maar de echte onthulling volgt later tijdens het inspiratie event op 16 oktober, eveneens op Circuit Zandvoort. Dit event is gericht op opdrachtgevers en partners. Het biedt hen de kans om de vernieuwde identiteit van Vermaat Events niet alleen te zien, maar ook letterlijk te proeven.

Dit event is ook bedoeld om de herpositionering op een tastbare en directe manier te presenteren. Door opdrachtgevers en partners uit te nodigen om de culinaire creaties te ervaren, kan Vermaat Events hun vernieuwde Classy, Catchy & Responsible aanpak duidelijk overbrengen. Nog meer vliegen in één klap.

Reacties van opdrachtgevers en partners

De eerste reacties op de rebranding zijn positief, zowel intern als extern. Alberts merkt op dat de veranderingen binnen het bedrijf met enthousiasme zijn ontvangen. 

“Intern is iedereen heel enthousiast en blij. Veranderingen binnen een organisatie worden vaak als spannend ervaren, maar ondanks dat is iedereen juist heel blij dat deze stap nu wordt gezet.”

Ook het bedrijfspand van Vermaat Events heeft een nieuwe opknapbeurt gekregen.”Daarnaast is er geïnvesteerd in het informeren van opdrachtgevers en partners over de rebranding. Dit gebeurt onder andere via een nieuw ontworpen website, nieuwsbrieven, het EventMgzn. en social media kanalen. De rebranding gaat verder dan alleen een nieuw logo; het herdefinieert ons fundament en geeft ons nieuwe energie en een duidelijke focus voor de toekomst.”

 

‘Per kwartaal lanceren we nieuwe catchy, classy en responsible concepten

 

Startpunt voor groei en innovatie

Hoewel de herlancering van Vermaat Events een grote mijlpaal is, beschouwt het bedrijf dit slechts als het begin. Alberts ziet de rebranding als een startpunt voor verdere groei en innovatie.

“Er moet nog veel komen: we gaan per kwartaal nieuwe concepten te ontwikkelen. Het echte werk begint nu pas. Er komt een creatief team dat we inzetten op conceptmatige thema’s en marketing, vooral gericht op food- en conceptmarketing.”

De focus ligt nu op verdere ontwikkeling en groei, met een speciale nadruk op marketing en evenementen. Het team van Vermaat Events zal zich blijven inzetten om kwalitatieve, creatieve en duurzame evenementen te organiseren die aansluiten bij de veranderende behoeften van de markt.

Lessen voor de toekomst

Als Alberts terugkijkt op het proces, ziet ze ook verbeterpunten. Ze geeft toe dat sommige aspecten anders hadden gekund om het proces te versnellen. “Ik had het kleiner gehouden om zo het proces te versnellen. Verder had ik eerder met de website willen beginnen. Want dat kost gewoon meer werk en tijd dan je vooraf had gedacht.”

Deze reflectie biedt waardevolle lessen voor andere bedrijven die een vergelijkbare herpositionering overwegen. Alberts vult aan: “Wat ik in het vervolg anders zou doen: hameren op de juiste volgorde! Het brandbook moet eerst af zijn voordat we met de uitingen beginnen. Hoewel dat logisch klinkt, merk je vaak dat er haast is om snel advertenties of banners te maken in de nieuwe huisstijl. Dit leidt tot inefficiëntie omdat uitingen telkens aangepast moeten worden omdat de richtlijnen nog niet definitief zijn. Door eerst het brandbook af te maken, zorgen we voor betere communicatie.”

Goed voorbeeld

De rebranding van Vermaat Events is een goed voorbeeld van hoe een groot bedrijf zijn merkidentiteit kan vernieuwen en versterken om beter aan de behoeften van de markt te voldoen. Met een duidelijke focus op kwaliteit, creativiteit en duurzaamheid is Vermaat Events goed gepositioneerd om zijn rol als toonaangevende speler in de event- en hospitalitysector verder uit te breiden.

Terwijl het bedrijf verder groeit, blijft het trouw aan zijn kernwaarden en biedt het een vernieuwde ervaring aan haar opdrachtgevers en partners. De herlancering van Vermaat Events is niet alleen een mijlpaal, maar ook een begin van een nieuw tijdperk voor het bedrijf en de sector waarin het actief is.  

Carrousel

 

Wij zijn Vermaat Events
Wij creëren culinaire ervaringen.
Classy, catchy & responsible. 

In een loods, een sfeervolle event-locatie of gewoon in jouw eigen kantoortuin. 
Van kleurrijke streetfood experiences tot exclusieve VIP-diners met sterrenchefs.
Een origineel bedrijfsfeest of een CO2-neutraal diner. 

Culinaire excellence is onze kunstvorm. 
Jouw gasten omverblazen met smaak, sfeer en sensaties.
Dat is onze missie. 
Iedere keer weer.

Wij zetten een extra stap voor die unieke twist.
Zodat jouw event kan shinen. 
Your taste, our touch. 

Alleen of met partners.
Maar vooral met lef en liefde. 

Ready to sparkle? 
Let’s make it yours!

 

Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief