Congressen

De overtreffende trap

Noa van Benthem

Na corona ging iedereen ervan uit dat mensen elkaar weer supergraag zouden willen ontmoeten. Er heerste besef dat we samen op de wereld zijn.

Maar je ziet nu dat dit een behoorlijke hype was. Er wordt heel makkelijk afgezegd – je bent geen prioriteit.

Wie een event organiseert, moet dus vooral nadenken over wáárom iemand ernaartoe komt. Informatieve en leerzame events lijken het goed te doen. Maar belangrijk is vooral de nadruk te leggen op ‘onderdeel zijn van’. Als een reflectie van de maatschappij en hoe we leven. Er is behoefte aan feest én inhoud.

Andere verwachtingen

Er is bewustwording nodig dat je als organisator eigenlijk niet heel veel invloed hebt op wat je kan organiseren. Het is een kwestie van vraag en aanbod. Voorheen bood jij wat aan, kwamen daar mensen op af en waren ze verrast door wat ze zagen. Tegenwoordig liggen de verwachtingen anders. De toegang tot informatie is groot. Iemand kan alles al weten. Dat maakt deelnemers kritisch.

Hoe je dan toch aan verwachtingen kan voldoen? Door dichter bij de doelgroep te staan en te zorgen voor co-creatie. Laat deelnemers input leveren en ontwikkel het samen. Dat zorgt voor onverwachte resultaten. Veelal willen klanten en opdrachtgevers het beste, mooiste, grootste… Er wordt gekeken naar wat anderen doen en dat wil je overtreffen. Maar dat zit steeds vaker de inhoud in de weg. Als de kwaliteit goed is, hoeft het niet groots te zijn.

Samen neerzetten

Het bijzondere is dat eventmanagement een heel dienstverlenende rol is, maar dat co-creatie er nog niet altijd even goed in zit. Hoewel je veel samenwerkt en het event uiteindelijk samen neerzet, wordt dit niet altijd gezien doordat het ‘succes’ van het project op verschillende manieren wordt gemeten. De meerwaarde van co-creatie is heus wel bekend, maar er wordt niet naar gehandeld.

Nieuwe generatie eventmanagers

Dit zie je ook intern bij organisaties, wat de nieuwe generatie eventmanagers betreft. Het is logisch dat vooral bij grotere projecten seniors in charge zijn. Maar het is jammer als jongeren daardoor pas betrokken worden als alle grote besluiten al zijn genomen. Dan mis je een groot deel van het proces. Als je wilt dat de jongere generatie projecten zelfstandig kan draaien, dan moet je hun mening in je plannen meenemen.

Geen grote ommezwaai

Een grote ommezwaai is hier niet voor nodig. Bewustwording wel. En duidelijk communiceren over mogelijkheden, zodat jongeren die zich nog gaan melden in deze branche weten wat ze kunnen verwachten.

Noa van Benthem (22) is junior eventmanager a.i. bij Randstad en eigenaar van haar eigen bedrijf Novano Events.

Deze column staat in de eerste editie van NxtGenLive, een uitgave van Zynchrone media voor en door toptalent in de beurzen-, congres- en eventbranche.


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief