Congressen
Spreker Chris Baldwin (44) kent geen problemen, alleen maar mogelijkheden. Drie jaar geleden begon hij als strateeg binnen zijn bedrijf te spreken op amateuristisch niveau, maar inmiddels noemt zijn agency hem ‘de snelst groeiende spreker van Nederland’.
Aanvankelijk sprak hij over zijn eigen ontworpen model ‘meaningful connections’ – dat bedrijven leert om meer vanuit de consument te denken en via technologie betekenisvolle verbinding te maken met klanten – maar tegenwoordig spreekt hij ook over hoe een succesvol spreker te worden. Een spreker die spreekt over spreken, dus.
Daar schrijft hij momenteel ook een boek over. “Het gaat altijd over keuzes maken, en die zijn aan jou. Het gaat over hoe je om gaat met beslissingen in het leven.”
“Ik wil mensen leren de beste spreker te worden die zij kunnen zijn. Dit gaat niet over dé beste worden, maar de beste versie van jezelf. Want dan raakt een publiek geïnspireerd, en zo kun je impact maken. Om dit te bereiken heb ik zeven mindsets ontwikkeld: al mijn beslissingen maak ik met dit framework.”
“De eerste mindset is te bedenken: wie is je klant? Een grote denkfout is dat het publiek de klant is, ik zie de evenementmanagers als klant. Ik doe er alles aan om hun leven zo makkelijk en vlekkeloos te laten verlopen. Natuurlijk heb je een boodschap voor het publiek, maar eigenlijk zijn zij het product. Want dit soort evenementen gaan altijd over verandering: het publiek of een bedrijf moet worden zoals ze willen zijn. Met de juiste informatie kun je ‘het product’; het publiek, veranderen.”
“Mindset twee ligt in het verlengde: maak je agent zo succesvol mogelijk. Alles wat ik doe, doe ik voor mijn agent; dat geloof ik echt! Mijn model ‘meaningful connections’ gaat over hoe je een relatie bouwt: wie is de persoon waarmee je een relatie bouwt, wat wil diegene en hoe krijgt hij of zij genoeg vertrouwen in jou? Vertrouwen ontstaat als je handelt in de ander zijn belang. Als je in je eigen belang handelt, wordt het een transactie, en geen relatie. Dus moet je handelen zodat de ander daar beter van wordt. Mijn agent brengt werk naar mij omdat ik alles doe om hem succesvol te maken.”
“De derde mindset is: heb altijd een geen-probleem-houding. Ik zie letterlijk nooit problemen, alleen maar mogelijkheden. De geen-probleem-spreker is diegene die opnieuw gevraagd wordt wanneer er wél problemen zijn.”
“Ik ga voor de emotionele connectie. Altijd. Dat is ook mindset vier. Mensen zijn heel selectief in wat ze onthouden, maar zodra je emotie bij ze opwekt, zullen ze je onthouden. Je loopt alleen maar weg met verhalen waar je om moest lachen, boos om werd, of een schuldgevoel van kreeg. Door die emotie gaat het publiek de volgende dag aan de slag met iets.”
“Een interessant leven leiden. Als ik bijvoorbeeld in Noorwegen ben, dompel ik me helemaal onder in de cultuur en de mensen.”
“Wie goed wilt spreken, moet goed verhalen kunnen vertellen. Door over mooie ervaringen te vertellen, verbind je met mensen want dat onthouden ze. Verandering komt voort uit creatieve verhalen. Dus als je echt goed wilt worden in spreken, moet je een interessant leven leiden waarin je mooie dingen ervaart die je kunt gebruiken in je verhaal. Je raadt het al: dat is mindset nummer vijf.
“Als spreker bereik je volgens mij een hoger niveau wanneer het publiek tot jouw punt komt voordat je het hebt gezegd. Want dan denken ze dat ze het zelf hebben bedacht; dat geeft een machtig gevoel. Als je dit wilt bereiken, moet je uitstralen wat je wilt bereiken want een publiek spiegelt je altijd. Ze voelen wat jij voelt.”
“Mindset zes is ook een van mijn specialiteiten: eindig altijd op tijd. Ik kan letterlijk op de seconde eindigen, altijd. Het is niet zo belangrijk voor het publiek, tenzij je heel erg uitloopt, maar wel voor de organisator ¬– en die wil je gelukkig maken.”
“De zevende mindset luidt: wordt zó goed dat ze je niet kunnen negeren. Hier leef ik bij en dit is ook mijn specialiteit. Het kan arrogant overkomen, maar dat is het niet. In Amerika werkt het briljant, in Nederland zeggen ze al gauw: doe maar normaal. Maar het gaat over de beste versie van jezelf worden, want dan pas maak je een connectie met mensen. Ik zoom tijdens een presentatie meestal in op een paar mensen, en vaak zie ik ze huilen aan het einde.”
“Het doel van een dag is om een betekenisvolle verbinding te maken waar het publiek en de organisator wat aan hebben. De locatie moet op die verbinding aansluiten. Ik houd ervan als een plek inspirerend is, als het licht mooi is, of het podium en de stoelen: dat is een voedingsbodem voor het publiek om aandacht te geven. Dus is het ook een mooie voedingsbodem voor een spreker. Het gaat om een ervaring te bouwen die de aandacht van de mensen vraagt.”
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.