Beurzen
Ik ben vandaag in een zonnige bui dus daarom zonnige column. Al een paar jaar mogen we de deelnemers aan de beurs Design District wijzer maken over het gedrag op de stand en wat je daar allemaal mee kunt doen. Veel beursorganisaties schrappen het onderdeel na verloop van tijd omdat ze ”weer eens wat nieuws willen doen”. Een tijdje was social media een regelrechte hype totdat men erachter kwam dat dit niet leidde tot conversie op de beursvloer. Live-communicatie is toch een complex ding waar je niet lichtzinnig mee om moet gaan.
Op elke beurs kan ik honderden foto’s maken van beroerde situaties. Mensen die hun geld gewoon lekker wegsmijten. Of er nu een sessie was of niet.
Het grootste probleem is namelijk dat exposanten niet komen naar de bijeenkomsten voorafgaand aan een beurs. Daar zit ook weer een reden aan. Vaak staan er goedbedoelde beursmanagers een obligaat verhaal te vertellen over veelal dezelfde beursfeitjes en dat met de energie van een … nou ja, verzin het maar. U heeft hierbij vast een beeld.
Ook zij, die exposanten, willen elke keer wat nieuws. Dat is nu waar de schoen wringt. ER IS NIETS NIEUWS. De markt is al jaren de markt, een kraam is een kraam en de bloemenkoopman maakt al jaren een mooie set met planten voor mensen, na een korte show op de laadklep van zijn truck. Op de markt is de gulden nog steeds een daalder waard. De markt is en blijft. In Rotterdam, waar ik woon, hebben we naast de mooiste voetbalclub van het land ook een Markthal (wat modern). Gewoon winkels bij elkaar in een mooie sfeer waardoor koopwoede ontstaat. De omgeving in combinatie met de goedgeluimde mensen maken dat een ”markt” werkt.
Terug naar Design District, de beurs die weer terug was in 010. De Van Nelle fabriek in alles top behalve het parkeren. Met name de mensen met de hesjes mogen weleens #aardigdoentegenklanten en wij natuurlijk #aardigdoentegendemanmethesjewanthijstaatertochmaar.
Wat een mooie combinatie van mooie merken en omgeving, die bijna symbiotisch zijn met elkaar. Heerlijk om een concept te zien werken en ook mensen te treffen die de duim omhoog doen en roepen: we gaan op mensen af hoor. Ook al zijn architecten hier het publiek; types die de toch de naam hebben dat je van ze af moet blijven, want ze bepalen zelf wel of ze je interessant vinden.
En kon ik hier foto’s maken van slecht standgedrag…? Natuurlijk ook hier. Niet iedereen was er tijdens de sessie en er zijn altijd nieuwe mensen.
Ik ben de organisatie erg dankbaar dat ze jaar in jaar uit de cursus ”Hoe word ik een goede marktkoopman” programmeren en het belang ervan zien. Ik zie uit naar volgend jaar in 010. Want echt elk jaar zitten voor dezelfde beurs telkens nieuwe mensen in de zaal. En echt, de markt blijft een markt en dat willen we allemaal heeeel graag!
Dus de innovatie zit in de groep die verandert en dus erop af met bewezen middelen. Persoonlijke communicatie is van alle tijden, hoeveel apparaten en technologie er ook zijn…..
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.