Beurzen

De fun-factor

Heeft u wel eens in de zaal gezeten terwijl een spreker op het podium alle denkbare fouten begaat? Tenzij de spreker John Cleese was, die spreekgedrag parodieert, heeft u zich waarschijnlijk ongemakkelijk gevoeld.

Heeft u wel eens in de zaal gezeten terwijl een spreker op het podium alle denkbare fouten begaat? Tenzij de spreker John Cleese was, die spreekgedrag parodieert, heeft u zich waarschijnlijk ongemakkelijk gevoeld.

En, wat doet u om ervoor te zorgen dat uw luisteraars zich op hun gemak voelen wanneer ú de spreker bent? Zeker wanneer u presenteert als onderdeel van een “off the stand”-vakbeursactiviteit, is het zaak dat u aandacht besteedt aan zowel het wat als het hoe van uw optreden.

Als spreker dient u de nodige zelfverzekerdheid uit te stralen. Niet voor niets zeggen de Britten: ”Certainty sells!” De rust waarmee u beweegt, uw ontspannen gebaren, hoe u contact met het publiek onderhoudt, de afwisseling tussen bewegen en stilstaan, tussen woorden en stilte … dit zijn allemaal factoren die bijdragen tot uw succes.


En nu de “fun”. U vergist zich wanneer u denkt dat het alleen om lachen en lol gaat. Nee, het gaat hier vooral om uw capaciteit om uit te stralen dat u zich op uw gemak voelt, dat u ervan geniet de gelegenheid te hebben uw bedrijf te vertegenwoordigen en om uw producten of diensten te etaleren in het voordeel van uw luisteraars.


In plaats van een monoloog waarin u tegen uw luisteraars praat, gaat u een soort dialoog met hen aan, u betrekt ze bij uw verhaal en u brengt ze waar ze graag willen zijn: u bevestigt hen in de juistheid van hun keus om aanwezigheid te zijn, en u biedt hen duidelijk zicht op een oplossing voor hun problemen.


Uw plezier in wat u doet is dus de basis van de ”fun” voor uw luisteraars. En als ze erbij kunnen (glim)lachen, dan is dat meegenomen!

Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief