Company events
Moulin Rouge! De Musical, die in september haar première beleefde in het Utrechtse Beatrix Theater, is het bewijs van de voortdurende aantrekkingskracht van de wereldberoemde nachtclub in Parijs. Tot op de dag van vandaag staat de ‘de moeder aller dinnershows’ garant voor een avond vol show en spektakel, een bruisende belevenis met extravagante optredens en culinair genieten. Ook in Nederland beleeft het concept dinnershow haar revival.
Lekker eten en bijpraten met collega’s terwijl er ondertussen een goede show wordt opgevoerd als garantie voor sfeer en afleiding. Voor je gevoel beleefde dergelijke dinnershows in de jaren negentig hun piek, om daarna wat van hun glans te verliezen. Maar is er nu sprake van een heuse comeback.
Een voorbeeld is Cultuur met Mes & Vork, een dinnershow voor cabaretliefhebbers. Soms boekt een bedrijf een besloten avond voor klanten en medewerkers op een locatie naar keuze en dan krijgen ze een mooie combinatie van cabaret, netwerken en eten, waarbij puntdichter Jan J. Pieterse de avond aan elkaar praat.
“Bij zo’n dinershow zijn de details belangrijk”, zegt Jaap Voerman van producent Novella. “Je moet opletten dat mensen niets krijgen uitgeserveerd tijdens de voorstelling, maar verder is het geheim vooral dat we veel plezier hebben samen. We hebben een redelijk strak schema met steeds een optreden en daarna weer een gang van het menu, maar van dat strakke schema merken mensen weinig hoor.”
“Ongetwijfeld zal Frank Wentink (waarover later meer, red.) alles zeer strak repeteren en dat hoort natuurlijk bij zijn soort show, maar dat doen wij niet. We werken met een poule ervaren comedians uit ons netwerk, zoals Frank van Pamelen, Rayen Panday, Roel C. Verburg en zij hebben, voor en achter de schermen, vooral veel plezier met elkaar en de gasten en dat straalt ervan af. Het is een clubje van vrienden, een mooie energie, waarin ook veel geïmproviseerd wordt en er de nodige interactie is met het publiek.”
Het idee van Cultuur met Mes & Vork bestaat al sinds de jaren negentig en Voerman denkt wel degelijk dat er nog groeimogelijkheden zijn. “Belangrijk is de locatie. Je moet natuurlijk een goede zaal met een podium hebben, zodat je mensen echt een hele leuke avond kan bezorgen. Wij geloven in de basis: een fantastische avond met goed eten, leuke gasten en een verrassende line-up. En in de regio kan het zomaar zijn dat ook een lokale comedian acte de présence geeft.”
Wij geloven in de basis: een fantastische avond met goed eten, leuke gasten en een verrassende line-up. En in de regio kan het zomaar zijn dat ook een lokale comedian acte de présence geeft. - Jaap Voerman
Een verhaal over dinnershows zou incompleet zijn zonder de medewerking van Frank Wentink die het concept introduceerde in Nederland. Hij begon in 1982 een evenementendivisie samen met John de Mol en startte met het organiseren van het jaarlijkse World Press Photo Gala waardoor ze wat meer bekendheid kregen. In de jaren ‘90 maakte die divisie veel showblokken voor programma’s met ballet en zang, zo legt hij uit.
“We waren heel succesvol, maar na een jaar of vier was dat een beetje uitgewerkt. Wij hadden echter wel al die balletten in dienst en ateliers vol kostuums in de kast hangen.”
“Ik was altijd in Parijs, waar je veel dinnershows hebt, en zei op een dag tegen John de Mol: zullen we van Studio 21 zo’n show maken waarbij je ook goed kan eten? John was enthousiast, maar we werden natuurlijk uitgelachen in die beginfase. Wie start er nu met een show tijdens het eten op een soort industrieterrein wat het Mediapark destijds was?”
“Het liep aanvankelijk dan ook heel stroef, maar na een item in de Vijf Uur Show – niet toevallig een programma van John de Mol – bleef de telefoon maar rinkelen. Ik ben als een dolle door het gebouw gerend en riep iedereen op om alle nummers en namen op te schrijven want e-mail was er nog niet. We bleken voor vijf maanden volgeboekt te zijn.”
En zo is het gebleven eigenlijk – met wel wat ups and downs, zoals een inzinking rond de aanval op de Twin Towers in 2001 – tot en met 2008.
“In 2008 hebben we een flinke economische crisis gehad en toen waren we inmiddels bij Joop van den Ende aangesloten die tegen mij zei: jij mag de aandelen hebben. Hij zag de business immers wel minder worden. Van nature moesten we het hebben van de bedrijven en bij een crisis bezuinigen ondernemingen natuurlijk als eerste op de feestjes.”
Tot en met 2000 maakte hij shows op vrijdag, zaterdag en zondag en vandaag de dag is het vooral op vrijdagavond. “Heel belangrijk is voor ons altijd de media-aandacht geweest. Daarom sloten we ons in 2012 aan bij RTL, want zo konden we relatief eenvoudig commercials krijgen; die zijn normaal gesproken onbetaalbaar.”
Begin 2013 was er een groots afscheid, maar toen zijn vrouw na twee maanden zei: ‘zullen we even lekker naar het tuincentrum’, dacht hij: ‘dat moet niet mijn leven worden’ en toen is hij weer begonnen. “Nu maken we de shows met Marc Forno samen, waarmee we nog andere dingen doen.”
Wij hebben altijd blokken gehad waarin aandacht was voor het milieu… bijvoorbeeld dat je zeeschildpadden zag verdrinken - Frank Wentink
Lichte ups and downs dus, maar toch denkt Wentink dat er altijd vraag zal blijven naar kwaliteitsshows. “Je moet dan wel meegaan met de tijd als producent. Vroeger hadden we decors waar acht toneelmeesters aan werkten en nu zijn het led-schermen bediend door twee mensen.”
Bovendien is het belangrijk dat er een beetje inhoud in zo’n show zit. “Wij hebben altijd blokken gehad waarin aandacht was voor het milieu… bijvoorbeeld dat je zeeschildpadden zag verdrinken.” Jaren geleden had hij al ‘een prachtig blok’ waarin een Palestijn met een Joods iemand ging trouwen….” Maar ja, dat kan nu niet meer want mensen zijn echt een dagje uit en dan willen ze geen zware politiek zien.”
Het geheim van een goede dinnershow is voor Wentink een kwestie van inzet en ambitieniveau. “Je moet altijd blijven analyseren en daarom ben ik er altijd bij. Wij nodigen vaak potentiële klanten uit want misschien willen ze wel de volgende keer met 700 mensen komen.”
“Je moet er zijn, je moet er bovenop zitten. Mijn vrouw zal dat onderschrijven: ik kan helemaal niets, heb twee linkerhanden, maar dit kan ik toevallig goed: bedenken en regisseren. Als een nummer niet werkt, ook al kostte het 10.000 euro, gaat het eruit.”
Hij vindt dat het bouwen aan dinnershows anders is dan een goede musical in het theater. “De spanningsboog is wat korter, je moet in korte tijd de aandacht vasthouden. Wij kunnen die sfeer goed bouwen, als je het bij ons niet naar je zin hebt dan ben je een heel saai figuur.”
Hij ging tijdens vakanties altijd naar Amerika waar hij ’s avonds een show keek en overdag aan een nieuwe show schreef. In de VS hebben ze trouwens geen goede dinnershows want daar moet alles snel.
“Wij hebben trouwens wel eens in opdracht shows gemaakt in de VS. Dan zeiden we vooraf tegen de eigenaar van de locatie: we moeten wel een beetje ruimte hebben voor het moment dat mensen gaan dansen. Dan keek zo’n man me aan en zei: maar Frank, hier gaat niemand dansen hoor. Ik blufte dan altijd en zei: wél in mijn shows hoor. Gelukkig werd het dan een groot feest ’s avonds.”
“Wat het geheim is? Het is vooral een kwestie van ervaring en kritisch blijven dan kom het helemaal goed. Ik denk dan ook dat het concept ‘dinnershow’ nog wel even vooruit kan hoor. Als je maar kwaliteit blijft leveren dan komt het goed.”
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.