Congressen

Convention Centre Dublin nieuwe troef van Ierland

Dublin is een echt ‘purpose build’ congrescentrum rijker. Het Convention Center Dublin (CCD) werd op dinsdag 8 september geopend door de Ierse minister van Toerisme Mary Hanafin.

Het CCD is een multifunctionele meeting accommodatie met een capaciteit van 8 tot 8.000 deelnemers. Het gebouw omvat een auditorium met 2.000 zitplaatsen, 22 meeting rooms en 4.500 m2 vloeroppervlak voor beurzen of diners en ontvangsten tot 5.000 personen.

Bijzonder is dat het congrescentrum in de hoogte is gebouwd, terwijl de algemene trend bij internationale congrescentra een lage bouw is. Gedwongen door de beperkt beschikbare oppervlakte kwam de internationaal vermaarde Ierse architect Kevin Roche tot een mooie en functionele oplossing. De werkelijke interactie door deelnemers aan congressen en meetings vindt plaats in de wandelgangen, verduidelijkte hij tijdens de opening. Daarom bedacht hij een glazen atrium dat over de volle lengte van het gebouw loopt. Op elke verdieping bevindt zich een ruim foyer die samen met de tussenliggende roltrappen zorgen voor veel informele ruimte.

Gelegen aan de rivier Liffey, in het gerevitaliseerde oude havengebied, en direct naast de moderne harpvormige Samuel Beckett Bridge heeft de Ierse hoofdstad met het Convention Centre Dublin er nieuw iconisch gebouw bij.

Convention Centre DublinConvention Centre Dublin
Convention Centre Dublin

Het CCD claimt tevens het eerste CO2-neutrale internationale congrescentrum in de wereld te zijn. Er is onder meer gebruik gemaakt van minder milieubelastend beton en wordt het gebouw gekoeld met behulp van ijsblokken die door het congrescentrum zelf ’s nachts met behulp van wind- en waterenergie worden geproduceerd.

De opening werd onder meer bijgewoond door zo’n 150 internationale gasten uit de meeting industrie. Tourism Ireland had voor haar gasten aanvullend een aantal fam trips georganiseerd om hen kennis te laten maken met de mogelijkheden voor het zakelijke toerisme. De Ierse overheid zit veel potentie in de internationale meeting industrie. Daarom heeft ze voor de promotiecampagne ‘Meet in Ireland’ een budget van 4 miljoen euro beschikbaar gesteld.

Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief